پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | 24 می، روز جهانی مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیمایی

تاریخ خبر: // کد خبر: 300122 // // //


24 می، روز جهانی مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیمایی

24 می به عنوان روز جهانی مهندسین مکانیک هواپیما نامگذاری شده است، این روز تاریخ تولد چارلز تیلور، مکانیک برادران رایت می باشد که طراحی و ساخت نخستین موتور برای پرواز موفق یک هواپیما به او نسبت داده می‌شود.


24 می، روز جهانی مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیمایی

24 می به عنوان روز جهانی مهندسین مکانیک هواپیما نامگذاری شده است، این روز تاریخ تولد چارلز تیلور، مکانیک برادران رایت می باشد که طراحی و ساخت نخستین موتور برای پرواز موفق یک هواپیما به او نسبت داده می‌شود. جایزه استاد مکانیک چارلز تیلور جایزه‌ای است که توسط اداره هوانوردی فدرال آمریکا به افتخار چارلز تیلور (نخستین مکانیک هوانوردی برای هواپیمای تقویت شده) اهدا می‌شود.

برای دریافت این جایزه، فرد باید:

• ۵۰ سال از عمر خود را به عنوان یک فرد معتبر در امور تعمیر و نگهداری هواپیما صرف کرده باشد.
• به مدت ۳۰ سال از سوی اداره هوانوردی فدارل آمریکا به عنوان مکانیک یا تعمیر کار تایید شده باشد.

تصویر از کتاب پرواز؛ تاریخ کامل هوانوردی (بالگرد میل۱۷ در حال تعمیر در شرکت خدمات هوایی پارس)

برای آشنایی بیشتر با شغل تعمییر و نگهداری هواپیما ، در ادامه بحث اقدام به تشریح انواع و نحوه ورود به این رشته گردیده است .
تعمیر و نگهداری هواپیما کلا به دو گروه کلی مکانیک و اویونیک یا الکترونیک هواپیما، تقسیم می شوند:

مکانیک یا( B1 ( A & P=AIRFRAME & POWER PLANT

اویونیک یا الکترونیک هواپیما یا(  B2 (  E & E= ELECTRIC & ELECTRONIC

وظیفه هر یک از این دو گروه انجام تست های منظم و دوره ایی روی هواپیما و سیستم های آن بر اساس دستور العمل های صادر شده از سوی کارخانه و سازمان های مجاز، عیب یابی و برطرف کردن ایرادات بوجود آمده در هواپیما، تعویض و تعمیر قطعات هواپیما در حوزه کاری خویش است. نوع کار این دو گروه یا در خط پرواز و یا در آشیانه و یا در کارگاه های تخصصی که اصطلاحا شاپ گفته می شود می باشد. در شاپ به صورت تخصصی بر روی یک سیستم خاص کار عیب یابی انجام می شود. مثلا شاپ موتور و لندینگ گیر(چرخ هواپیما) و هیدرولیک و … برای رشته مکانیک و شاپ ارتباطی و ناوبری و باطری و … برای رشته اویونیک . اما در خط پرواز شما به طورکلی بر روی تمام سیستم های هواپیما به صورت کلی عیب یابی و تست را انجام می دهید. همچنین این دو گروه می توانند بجای اشتغال در واحد عملی در قسمت اداری مشغول بکار شوند که در این قسمت با اسناد و مدارک و کتاب های هواپیما سرو کار دارند. انجام برخی امور خاص مانند جابجایی هواپیما روی زمین، سوختگیری،سرویس هواپیما نیز بر عهده گروه مهندسی می باشد.

خلبان کنترلر. در صورتیکه در مقصد نیروی متخصص فنی حضور نداشته باشد می بایست به همراه هر پرواز یک متخصص اویونیک و یک مکانیک به عنوان فلایت مکانیک و یا GROUND ENG حضور داشته باشند تا در صورت بروز ایراد احتمالی نسبت به رفع آن اقدام کنند.

نحوه ورود به این رشته

برای ورود به این رشته دارندگان مدارک اویونیک ، تعمیر و نگهداری هواپیما و رشته های: الکترونیک هواپیما، الکترونیک، مکانیک و هوافضا پس از گذراندن دوره فشرده اختلاف سیلابس می توانند به هر یک از شرکت های هواپیمایی مراجعه و درخواست خود را ارایه دهند. البته داشتن مدرک بییسیک از سازمان هواپیمایی کشوری بسیار در جذب شما مفید خواهد بود.آشنایی با کامپیوتر و زبان انگلیسی به موفقیت شما در جذب و حتی حین کار کمک شایانی خواهد کرد. پس از جذب در یک شرکت هواپیمایی با مدرک بیسیک و کسب تجربه بین سه تا پنج سال با توجه به هواپیماهای آن شرکت شما باید دوره تایپ آن هواپیما را گذرانده و مدرک آن را اخذ کنید تا اجازه مهر کردن مدارک هواپیما را داشته باشید.

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ویکی پدیا / کانال تلگرامی AeroShop هوافضا و هوانوردی / متن ارسالی مهندس رفیعی در گروه تلگرامی  هوانوردی عمومی و تخصصی @atc_pilot


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو