روز گذشته (12 خرداد) ثبتنام تسهیلات حمایتی دولت از شرکتهای هواپیمایی و بخشهای مرتبط با حمل و نقل هوایی که از شیوع کرونا آسیب دیدند آغاز شد. این تسهیلات حمایتی در مجموع 2400 میلیارد تومان است که با سود 12 درصد به شرکتهای هواپیمایی و بخشهای مرتبط با حمل و نقل هوایی پرداخت میشود.
اما آیا ارایه این تسهیلات راهگشای حل مشکلات شرکتهای هواپیمایی است که از شیوع بیماری کرونا آسیبهای جدی دیدهاند؟
عضو انجمن علمی حمل و نقل هوایی ایران معتقد است ارایه این تسهیلات بهطور قطع راهگشا نخواهد بود.
داریوش نیکنام عنوان کرد: اکوسیستم بخش هوایی حداقل شامل شرکتهای هواپیمایی(16 خط هوایی)، شرکت فرودگاهها و خدمات ناوبری کشور (اپراتور 53 فرودگاه عملیاتی در سطح کشور)، شرکت شهر فرودگاهی (اپراتور فرودگاه بینالمللی امام خمینی)، شرکتهای هندلینگ خدمات فرودگاهی(حداقل سه شرکت) است.
این کارشناس افزود: بر اساس برآورد های مقدماتی توسط فقط یک انجمن صنفی خطوط هوایی داخل کشور، زیان ناشی از توقف پروازها در نتیجه شیوع بیماری کووید – 19، از ابتدای اسفند 98 تا 20 فروردین 99 برابر با سه هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
وی گفت: اختصاص 2 هزار و 400 میلیارد تومان آن هم بهصورت تسهیلات با نرخ سود 12 درصد برای کل بخش هوایی وافی به مقصود نیست.
منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تین نیوز
دیدگاه خود را بنویسید