پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | علت افشاگری در خصوص قشم ایر و مدرک نامعتبر خلبانش ، در این موقعیت زمانی چیست؟ + حاشیه ها

تاریخ خبر: // کد خبر: 302848 // // // // // // // خبر مهم


علت افشاگری در خصوص قشم ایر و مدرک نامعتبر خلبانش ، در این موقعیت زمانی چیست؟ + حاشیه ها

در دو روز گذشته حجم وسیعی افشاگری در خصوص نامعتبر بودن مدرک یکی از خلبانان قشم ایر و ابطال گواهی مرکز آموزش این ایرلاین در حال دست به دست شدن است. به گونه ای که حتی ابطال گواهی فعالیتی مرکز آموزش قشم ایر را نیز وابسته به حضور آقای ر.ش دانسته اند. سوال ما این است که آیا این رویداد افشاگرانه ارتباطی به حضور ر.ش در گزارش کمیسیون اصل 90 در خصوص سقوط هواپیمای ای.تی.آر آسمان ندارد؟ آیا شروع هجمه ای بدین گستردگی، ارتباطی به شایعات ارتقا مدیرعامل قشم ایر ندارد؟ اگر واقعا بحث مطرح شده ، بحثی کارشناسی است، چرا نامعتبر بودن مدرک خلبانی آقای ر.ش ، قبل از اینها افشا نشد؟ علت تاخیر سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص ابطال مدرک نامعتبر ر.ش چه بوده است؟ بر اساس توضیحات ارایه شده ، بنظر می رسد که مسئله ، باید دارای پشت پرده های خاص بوده باشد.


علت افشاگری در خصوص قشم ایر و مدرک نامعتبر خلبانش ، در این موقعیت زمانی چیست؟ + حاشیه ها

در دو روز گذشته حجم وسیعی افشاگری در خصوص نامعتبر بودن مدرک یکی از خلبانان قشم ایر و ابطال گواهی مرکز آموزش این ایرلاین در حال دست به دست شدن است. به گونه ای که حتی ابطال گواهی فعالیتی مرکز آموزش قشم ایر را نیز وابسته به حضور آقای ر.ش دانسته اند. سوال ما این است که آیا این رویداد افشاگرانه ارتباطی به حضور ر.ش در گزارش کمیسیون اصل 90 در خصوص سقوط هواپیمای ای.تی.آر آسمان ندارد؟ آیا شروع هجمه ای بدین گستردگی، ارتباطی به شایعات ارتقا مدیرعامل قشم ایر ندارد؟ اگر واقعا بحث مطرح شده ، بحثی کارشناسی است، چرا نامعتبر بودن مدرک خلبانی آقای ر.ش ، قبل از اینها افشا نشد؟ علت تاخیر سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص ابطال مدرک جعلی ر.ش چه بوده است؟ بر اساس توضیحات ارایه شده ، بنظر می رسد که مسئله ، باید دارای پشت پرده های خاص بوده باشد.

برای قضاوت بی طرف ، عین عبارت و تصویر نامه منعکس شده در شبکه های اجتماعی ، متعکس شده است.

 

حاشیه های ایجاد شده در چند روز بعد(گزارش در حال تکمیل است): 

بعد از انتشار این خبر ، حواشی های عدیده ای در خصوص آن بوجود آمده که بررسی آنها خالی از لطف نیست .

*** ارسال پیام روابط عمومی سازمان هواپیمای کشوری برای برخی از کانال ها و گروه های فعال در شبکه های اجتماعی: 

گویا روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، اقدام به ارسال پیامی برای برخی از کانال ها و گروه های فعال در شبکه های اجتماعی برای حذف نامه منعکس شده نموده است( خبر و یا اطلاعیه خاصی در این خصوص برای ایرلاین پرس ارسال نشده و ارتباطی برقرار نگردیده است).

پیام روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص انتشار اخبار و مستندات جعل مدرک خلبانی:

تمامی اقدامات نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری با هدف اطمینان از تداوم حمل و نقل هوایی ایمن در کشور است و انجام بازرسی‌ها و ممیزی‌ها و اتخاذ اقدامات اصلاحی مانند محدود نمودن اختیارات و یا گواهینامه‌های صادر شده نیز با هدف اطمینان از ایمنی بوده و نباید با هدف تخطئه و یا سرزنش به کار گرفته شود.
در صورتی که این اقدامات برای اهداف سرزنش آمیز به صورت عمومی منتشر شوند، به هدف اصلی سازمان خدشه وارد می‌شود و بنابراین هر نوع استفاده از اخبار و اطلاعات که در تعارض با این هدف باشد از نظر سازمان مردود می‌باشد.
لذا خواهشمند است خبر منتشر شده و نامه ممیزی سازمان حذف و اقدامات کارشناسی ایمنی حمل و نقل هوایی ملاک انعکاس ها قرار گیرد.

*** مباحث کارشناسی در کانال تلگرامی خلبان اشتوداخ :

کاپیتان بابک بنان :

نکته اول:
الزاماتی که آدرس داده شده با الزاماتی که شرکت ها در نظامنامه های عملیاتی شان می آورند و تائیدیه سازمان را می گیرند بسیار متفاوت است ، سوال اینجاست که چرا سازمان این OM ها را تایید می کند که بخواهیم وارد چنین چالش هایی شویم .

نکته دوم :
بسیار متین و به جا فرمودید که با یکسال پرواز روی تایپ معلم خلبان شدن صحیح نیست ، مخصوصا اینکه جدیدا هم وارد آن شرکت شده باشد ، عرض بنده این است :
۱. چرا سازمان این موارد را به صورت قانون وضع نمی کند ؟
۲. حال که سازمان به جناب شادپور این ایراد را گرفته چرا به بقیه نمی گیرد ؟
جناب حجتی عزیز :
خلبانی از یک شرکت ( ماهان ) وارد یک شرکت دیگر شده است ، تایپ ۳۲۰ را گرفته است . پس از ۵۰ ساعت پرواز به درجه TRI رسیده ، پس از کمتر از ۲۰۰ ساعت به درجه TRE رسیده ، بلافاصله معاون عملیات آن شرکت شده ( تمام این داستان از بدو ورود تا رسیدن به درجه TRE و معاون عملیات حدود شش ماه طول کشیده ) و سازمان در طول تمام این مدت نه تنها سکوت کرده بلکه تاییدیه TRI , TRE و معاونت عملیات ایشان را صادر کرده است. پس از اینکه معاون عملیات شده یک کمک خلبان را با ۲ سال و ۵ماه تجربه و چیزی کمتر از ۲۰۰۰ ساعت پرواز به درجه کاپیتانی انتقال داده ، باز هم سازمان نه تنها سکوت کرده بلکه تاییدیه گواهینامه کاپیتانی شخص مورد نظر را داده است. سوال من این است که چرا ؟؟؟  البته جوابش را هم دارم ، چون این شخص که به سرعت خودش ارتقاء یافته و دوستش را هم ارتقاء داده یک آقازاده هست .

نکته سوم :
بر فرض جناب شادپور خطا کرده ، اما این خطا بنا بر نامه خود سازمان و فرمایش شما از معلم خلبانی شروع شده و درنهایت سازمان می گوید در اخذ تایپ ۳۲۰ قصور و تخلف شده  و نهایتا تایپ ۳۲۰ ایشان را ابطال کرده است . سوال اینجاست :
سازمان تایپ را باطل کرده ، این موضوع چه ارتباطی به گواهینامه ATPL ایشان دارد ؟ چرا گواهینامه ATPL ایشان که مربوط به سال ها پیش است و ربطی به تایپ ۳۲۰ ندارد باطل شده؟ آیا سازمان حاضر است که گواهینامه TRE و ATPL آن معاون عملیات و همچنین گواهینامه ATPL آن کمک خلبان که در عرض ۲ سال و ۵ ماه و با چیزی کمتر از ۲۰۰۰ ساعت کاپیتان شده را هم باطل کند ؟

نکته چهارم :
بر فرض که جناب شادپور خطا کرده ، چرا بازرسی از ATO قشم ایر یکسال بعد از اخذ تایپ ۳۲۰ ایشان و دقیقا چند روز پس از برگزاری دادگاه یاسوج که ایشان در آن دادگاه کارشناس است انجام شده ؟ یعنی در این یکسال کسی نفهمید که جناب شادپور خطا کرده ؟ روزی که گواهینامه ایشان برای درج تایپ ۳۲۰ به سازمان آمد هیچ کارشناسی نفهمید که ایشان تخلف کرده ؟ در این مدت یکسال که جناب شادپور پرواز می کرد هیچکس نفهمید که ایشان خطاکار است ؟

نکته پتجم :
سازمان روزانه صدها نامه میزند ، چرا این نامه باید علنی شود ؟ چرا این نامه باید به سرعت پخش شده و در دسترس همه قرار گیرد ؟ اگر همه به نامه های سازمان دسترسی دارند تقاضا می کنم نامه تاییدیه TRE و معاون عملیات شدن آن خلبان بی تجربه جدیدالورود را هم منتشر کنید !!!

در مورد سوال خانم حبیب زاده فرمودید که مدیران پاسخگو، نیاز به تاییدیه سازمان ندارند؟ عرض می کنم که در سایت سازمان چیز دیگری نوشته شده و آن این است که نه تنها نیاز به تاییدیه هست بلکه سازمان برای اینکار مبلغ ۵۰۰ هزار تومان اخذ می کند ( تصویر سایت را ارسال می کنم ) .

 جناب حجتی عزیز ، مبارزه با فساد آرزوی همه ماست ، اما به شرط آنکه :
۱. برای همه باشد ،
۲. سمت و سوی سیاسی نداشته باشد ،
۳. مستند باشد و مدلل
۴. باعث بردن آبروی کسی نشود ،

مهندس حجت حجتی(در جوابیه کامنت کاپیتان بنان):

در خصوص نکته ۱:
ریتینگ معلم خلبانی براساس مقررات Aircrew صادر می شود نه OM شرکت ها. شرکت ها می توانند در OM خود مواردی را بصورت داخلی لحاظ نمایند، ولی این معیار صدور نمی شود.

در خصوص نکته ۲:
شرایط معلم خلبانی به صراحت در مقررات آمده است. در سایت سازمان بخش سامانه قوانین و مقررات و زیر بخش مقررات مصوب سازمان و زیر بخش گواهینامه های شخصی با عنوان Aircrew قابل دسترسی است.
در خصوص نکته ۳:
اگر فردی خلافی را می داند و پیگیری نمی کند که قابل دفاع نیست . بنده هم چنین ادعایی ندارم که فردی تخلف نکرده باشد. موردی هم که فرمودید واقعا در جریان نیستم. بهتر است به دفتر مربوطه ارائه دهید تا پیگیری شود. البته هیچ بعید هم نیست که درست فرموده باشید.
درخصوص نکته ۴:
تا جایی که من در نامه ای که در گروه گذاشته شده بود دیدم، ریتینگ A320 ایشان ابطال و گواهینامه خلبانی ایشان معلق شده بود. ابطال نشده بود. تعلیق هم به نظر به لحاظ نوع عدم تطابقی بوده که بسیار کم سابقه بوده است و ممکن است به جاهای دیگری هم سرایت کرده باشد. رفع تعلیق هم کار سختی نیست. البته اگر به بند مقررات هم مراجعه فرمایید، سازمان این اختیار را هم داشت که ابطال کند. این موضوع در ایین نامه مصوب دولت هم امده است. ضمنا ای کاش همانگونه که در موقع TRI گرفتن متوجه عدم تطابق شدند در زمان ریتینگ A320 هم متوجه می شدند.

کاپیتان بنان (در پاسخ به مهندس حجتی):

من فرمایش شما را در مورد ریتینگ معلم خلبانی قبول دارم ( اینکه در بخش air crew هست ) ، اما شرکت ها و سازمان به گونه ای دیگر عمل می کنند ، مثال ؛
اکثر شرکت ها برای ریتینگ معلمی و همچنین ارتقا به درجه کاپیتانی یک حداقل هایی را در OM شان آورده اند ، نکته جالب اینجاست که همه آنها در انتهای جداول مربوطه یک جمله را اضافه کرده اند : DMD of operation can reduce these requirement according to operation need , و تمام این OM ها آمده سازمان و تاییدیه گرفته اند.
جناب حجتی ، مگر می شود به رییس عملیات اختیار داد که حداقل ها را باز هم کمتر کند؟ ، مگر حداقل کف نیازمندی نیست؟ سازمان چرا این OM ها را تایید می کند؟ که نتیجه اش بشود اینکه یک نفر با دو سال تجربه و ۲۰۰۰ ساعت پرواز کاپیتان شود.
چرا باید تعلیق شود ؟ مگر ارتباطی بین موضوع تایپ ۳۲۰ و گواهینامه ATPL ایشان است ؟ ایشان ATPL خود را سال ها قبل دریافت کرده ، الان سازمان می گوید در تایپ ۳۲۰ خطا کرده است  بسیار خُب اولا به ATPL ایشان چه ربطی دارد ؟ دوما چرا باید علنی شود ؟ سوما چرا برای بقیه که خلاف های ۱۰۰ برابر این مورد دارند کسی کاری نمی کند ؟

بر اساس همان OM کمک خلبان ۲۰۰۰ ساعته را کاپیتان کردند ، بر اساس همان OM خلبان ۵۰ ساعته را TRI کردند ، و پس از ۲۰۰ ساعت TREکردند . حال شما می فرمایید OM ملاک دفتر گواهینامه نیست ، اگر OM ملاک نیست پس اساسا چرا نیاز به تایید سازمان دارد ؟ پس فلسفه OM چیست ؟ اصلا چرا OM داریم ؟ بگوییم OM ها جمع شود و تمام مقررات مستقیم از سازمان بیاید .

مشاهده OMD قشم ایر در مورد حداقل های نیاز برای معلم خلبانی ، گویای این واقعیت است که ، هیچ کجای این بند ننوشته که کاندید مورد نظر باید ۱۰ ساعت کورس ببیند ، برطبق این بند جناب شادپور برای معلم خلبان شدن خطایی نکرده و این OM هم تایید سازمان را دارد.
سوال من این است ، اگر سازمان OM را قبول ندارد ، پس اساسا چرا OM داریم و نیاز به تاییدیه دارد. اگر OM ملاک است ( که در همه جای دنیا اینگونه است ) چرا سازمان اینگونه OM ها را با این حداقل های مضحک و خنده دار تایید می کند تا هر کس بتواند هر کاری خواست بکند. حالا  گویا سازمان با جناب شادپور مشکل دارد ، وارد عمل شده و ابطال کرده ، اما بر اساس این OM که تاییدیه سازمان را دارد جناب شادپور خطایی برای معلم شدن انجام نداده است.

در کمال تعجب شما می فرمائید دفتر گواهینامه ها ملاکش OM نیست ، اولا این سخن شما اشکالات بیشتری به وجود می آورد مثلا اگر OM ملاک نیست ( برای بخش های مورد بحث ) پس چرا همین بخش ها در OM های شرکت ها درج می شود و همکاران شما آن OM ها را تایید می کنند ؟ یعنی این هماهنگی اینقدر سخت است که به شرکت ها بگوییم این بخش ها را در OM نیاورید زیرا صلاحیت این بخش ها با شرکت نیست ؟؟!!!
دوما به فرض که ادعای شما را بپذیریم ، بسیار خُب حالا از شما خواهش کردم در قوانین aircrew نشان دهید که در کجای آن نوشته شده کسی که یکسال است وارد شرکت شده و روی تایپ خاصی پرواز می کند نمی تواند معلم شود یعنی هنوز زود است ؟ به ما نشان دهید که جناب شادپور بر اساس کدام بند aircrew صلاحیت معلم شدن را ندارد !!! متاسفانه مثل همیشه سازمان در حال عملکرد سلیقه ای ست. عرض حقیر این است که سلیقه ای نباید باشد ، قانون aircrew ناقص و گُنگ است و سازمان آنرا تکمیل نکرده چون اراده ای نیست ،
اصلا این حرف شما را هم می پذیریم که یکسال هنوز زود است . سوال اینجا بود که چرا برای بقیه زود نیست ؟ مثال عرض کردم از شرکت دیگری که فرمودید در جریان نیستید ، جالب بود که در جریان نبودید چون تقریبا آنزمان صدای همه از این دو تخلف که عرض کردم در آمد !! اما مشکلی نیست ، الان که در جریان قرار گرفتید ، خُب حداقل پیگیری بفرمایید .

فرمودید ATO آسمان در آنزمان تعلیق نبوده است. عرض می کنم که خیر، مجوز ATO شرکت آسمان از خرداد ۹۶ تا دیماه ۹۶ معلق بوده و مرحوم کمک خلبان در شهریور ۹۶ تایپ را در آسمان گرفته است. نکته جالب اینجاست که در همان دیماه ۹۶ ( یکماه قبل از سانحه ) در بازرسی از شرکت آسمان این تخلف را یافتند و در گزارش یافته های خود اعلام کردند و صراحتا در بخش شرح یافته نوشته شده :
“مجوز ATO شرکت منقضی گردیده ولی آموزش های initial برقرار گردیده شامل آموزش مهمانداری و کاکپیت” . اما متاسفانه این تخلف بزرگ را درسطح یافته شماره ۲ ارزیابی کردند. یعنی در آنزمان نه کسی تنبیه شد و نه گواهینامه ای تعلیق شد و نه نامه ای زده شد ، فقط یک یافته سطح ۲ اعلام شد !!! سوال اینجاست که چرا ؟؟؟

می فرمایید نامه آقای شادپور را سازمان منتشر نکرده !!! بسیار خُب قبول ، عرض کردم پس چه کسی منتشر کرده ؟ چه کسی باید پیگری کند و منتشر کننده نامه را تنبیه کند ؟

………… (برای پیگیری ادامه مباحث به گروه تلگرامی خلبان عیسی خان اشتوداخ مراجعه شود)

*** نظرسنجی گروه تلگرامی خلبان عیسی خان اشتوداخ:
ادمین های گروه خلبان عیسی خان اشتوداخ ، اقدام به برگزاری یک مظرسمجی در خصوص این رویداد نمودند. گزینه های نظرسنجی هم موارد جالبی را مورد تاکید قرار داده است.

 

 

*** مقاله چاپ شده در روزنامه شرق دیلی (تعلیق گواهینامه یکی از کارشناسان پرونده رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج، خبرساز شد)

و این ماجرا گویا ادامه دارد….. .

اختصاصی ایرلاین پرس

تصویر نامه برگرفته از کانال تلگرامی هوانوردی را جدی نگیرید! / کانال تلگرامی  @AVIATION_CHANNEL / گروه تلگرامی خلبان عیسی خان اشتوداخ / روزنامه شرق 


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو