پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | یک میلیارد دلار کمک به خودروسازها یا شش میلیون دلار خرید بالگرد آبپاش؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 303981 // // // // // // خبر مهم


یک میلیارد دلار کمک به خودروسازها یا شش میلیون دلار خرید بالگرد آبپاش؟

در حالی که کارخانه ولوو با 1.8 میلیارد دلار خریداری شده، بسیاری از کارشناسان از تخصیص کمک 1 میلیارد دلاری به خودروسازهای داخلی دچار تعجب هستند. در مقابل هزینه خرید یک دستگاه بالگرد آبپاش در حدود 6 میلیون دلار است. به نظر شما، اولویت ها رعایت شده اند؟


یک میلیارد دلار کمک به خودروسازها یا شش میلیون دلار خرید بالگرد آبپاش؟

در حالی که اعتراضات کارشناسی به کمک یک میلیارد دلاری دولت به خودروسازها ادامه دارد، شاهد حریق های عدیده در کشور بوده و ضرورت استفاده از هلیکوپترهای آبپاش، بشدت احساس می شود.

مرتضی شهیدزاده روز سه‌شنبه در نشستی با فعالان اقتصادی خراسان رضوی که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد افزود: صندوق تسهیلات ارزی ۵.۵ میلیارد دلار برای هشت هزار مگاوات نیروگاه در کشور پرداخت کرده که برخی از این نیروگاه‌ها به تولید رسیده و برخی هنوز به تولید نرسیده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از بهترین و مشخص ترین راهبردهایی که رهبر معظم انقلاب در مساله توسعه اقتصادی در پیش گرفتند ایجاد صندوق توسعه ملی بود که اهدافی از جمله تبدیل بخشی از منابع به ثروتهای ماندگار مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی از طریق تامین مالی طرحهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری در قالب اعطای تسهیلات بانکی به بخشهای غیردولتی و سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی را دنبال می‌کند.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: مصارف این صندوق با رعایت اصل هشتادم قانون اساسی عبارتند از اعطای تسهیلات به بخشهای خصوصی، تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی برای تولید و توسعه سرمایه‌گذاری های دارای توجیه فنی و مالی و اقتصادی، اعطای تسهیلات صادرات خدمات فنی و مهندسی به شرکتهای خصوصی و تعاونی ایرانی که در مناقصه‌های خارجی برنده می‌شوند، اعطای تسهیلات خرید به طرفهای خریدار کالا و خدمات ایرانی در بازارهای هدف صادراتی کشور، سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی، اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران خارجی با در نظر گرفتن شرایط رقابتی و بازدهی مناسب اقتصادی به منظور جلب و حمایت از سرمایه‌گذاری در ایران.

شهید زاده افزود: صندوق توسعه ملی برای اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی ایجاد شده و به اجرای طرح‌هایی کمک می‌کند که بتوانند اشتغالزایی داشته باشند و در این راستا ۸۰ درصد منابع این صندوق متعلق به فعالان خالص بخش خصوصی و ۲۰ درصد متعلق به موسسات غیردولتی است.

وی ادامه داد: اشخاص مجاز به استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی عبارتند از خریداران خارجی کالاها و خدمات ایرانی در بازارهای صادراتی، صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، موسسات و شرکتهایی که حداقل ۸۰ درصد سهام یا سهم الشرکه آنها مستقیم یا با واسطه اشخاص حقوقی متعلق به اشخاص حقیقی باشد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی با اشاره به سهم قابل توجه پرداختی این صندوق در حوزه تسهیلات ارزی گفت: اولویتهای پرداخت تسهیلات ارزی این صندوق شامل طرحها و فعالیتهای نفت و گاز و پتروشمیی و پالایشگاه؛ طرحها و فعالیتهایی که بتوانند از محل ارزآوری ناشی از صادرات محصول خود نسبت به بازپرداخت اصل و سود تسهیلات دریافتی به صورت ارزی اقدام کنند، طرحها و فعالیتهای حمل و نقل ریلی مشروط به تعهد بانک مرکزی ایران برای فروش ارز به این طرحها برای بازپرداخت تسهیلات دریافتی، طرحها و فعالیتهای نیروگاهی و آب شیرین کن ها مشروط به بازپرداخت اقساط اصل و سود به صورت ارزی، تولید انواع خودرو در راستای اجرای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل تجاری درون و برون شهری مشروط به تضمین بازپرداخت اقساط (اصل و سود تسهیلات) به صورت ارزی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران (وزارت نفت) می‌شود.

شهید زاده افزود: نرخ سود تسهیلات ارزی به صورت ثابت در سال برای بخشهای نفت و گاز و پتروشیمی ۶ درصد و سایر بخشها ۳.۵ درصد است و نرخ سود تسهیلات ریالی برای بخشهای آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست ۱۴ درصد، صنایع تبدیلی و تکمیلی ۱۶ درصد، گردشگری ۱۴ درصد، صنعت و معدن ۱۶ درصد و نرخ سود تسهیلات برای صادرکنندگان کالاهای صنعتی و کشاورزی هم ۱۱ درصد است.

ادامه داد: سهم آورده متقاضی در تسهیلات ارزی اعم از شخص حقیقی یا حقوقی در هر طرح حداقل معادل ۲۵ درصد کل هزینه‌های ریالی و ارزی طرح بر مبنای ارزیابی فنی، مالی و اقتصادی بانک عامل، سهم آورده متقاضی در طرحهای تعاونی، حداقل معادل ۲۰ درصد کل هزینه‌های ارزی و ریالی طرح، سهم آورده متقاضی در طرحهای بخش آب و کشاورزی حداقل معادل ۲۰ درصد کل هزینه‌های ارزی و ریالی طرح، سهم آورده متقاضی برای طرحهای صادراتی اعم از صادرات کالا و خدمات معادل ۲۰ درصد کل هزینه‌های ارزی و ریالی طرح، سهم آورده بنگاه‌های اقتصادی وابسته به موسسات عمومی غیردولتی در مناطق برخوردار حداقل ۳۰ درصد هزینه‌های ارزی و ریالی است.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: سهم آورده متقاضی در تسهیلات ریالی اعم از شخص حقیقی یا حقوقی در هر طرح حداقل معادل ۲۵ درصد کل هزینه‌های ریالی و ارزی طرح بر مبنای ارزیابی فنی، مالی و اقتصادی بانک عامل، سهم آورده متقاضی در طرحهای تعاونی حداقل معادل ۲۰ درصد کل هزینه‌های ارزی و ریالی طرح، سهم آورده متقاضی در طرحهای بخش آب و کشاورزی حداقل معادل ۲۰ درصد از کل هزینه‌های ارزی و ریالی طرح است.

شهید زاده افزود: دوره تامین مالی طرحهای ریالی شامل تسهیلات سرمایه در گردش حداکثر دو سال و تسهیلات سرمایه‌گذاری برای ایجاد یا توسعه واحدهای تولیدی حداکثر هفت سال است.

وی اولویت های پرداخت تسهیلات ریالی بخش کشاورزی این صندوق را تامین سرمایه در گردش طرحها و فعالیتهای تولیدی، احداث گلخانه و تولید محصولات گلخانه‌ای، طرحها و فعالیتهای بخش شیلات، طرحها و فعالیتهای صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، افزایش بهره وری مصرف آب از طریق روشهای نوین آبیاری و فناوریهای روزآمد و نیز طرحهای تامین، تصفیه و انتقال آب، خدمات مکانیزه کشاورزی، زیست محیطی و منابع طبیعی، طرحهای توسعه و تکمیل زنجیره های گوشت قرمز و سفید و شیر، طرحهای نوسازی واحدهای دام و طیور و آبزیان که در زنجیره تولید قرار دارند و کشت گیاهان دارویی ذکر کرد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: پارسال پنج هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای صادرات پسته، زعفران و خرما تامین مالی شد.

شهید زاده با بیان این که تسهیلات صندوق توسعه ملی برای بخش گلخانه‌ها به صورت ارزی است افزود: در صورتی که گلخانه‌داران از تسهیلات ارزی صندوق استفاده کنند بیشتر از تسهیلات ریالی به نفع آنها خواهد بود.

وی ادامه داد: خراسان رضوی با توجه به همجواری خود با کشور افغانستان ظرفیت زیادی برای توسعه فعالیتهای گلخانه‌ای و صادرات محصولات آنها دارد و این صندوق از توسعه فعالیتهای گلخانه‌ای در این استان حمایت می‌کند.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی اولویتهای پرداخت تسهیلات ریالی بخش صنعت و معدن را سرمایه در گردش طرحها و فعالیتهای تولیدی، طرحها و فعالیتهای صادراتی، طرحهای سرمایه گذاری جدید و توسعه‌ای (طرحهای ایجادی)، طرحهای سرمایه گذاری ایجاد و توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی ذکر کرد.

شهید زاده افزود: امسال ۲۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه محصولات صادرات غیرنفتی از محل این صندوق اختصاص یافته است.

وی اولویتهای پرداخت تسهیلات ریالی بخش گردشگری را نیز احداث و تامین تجهیزات هتل، مراکز اقامتی، مراکز تفریحی و مجتمع های رفاهی و بین راهی ذکر کرد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه هدف این نهاد گشودن گره از مشکلات بخش خصوصی است گفت: تاکنون ۲۵ هزار میلیارد ریال برای پروژه‌های مختلف از محل این صندوق به خراسان رضوی پرداخت شده است.

برخی از کارشناسان اقدام به مقایسه کل قیمت خریداری کارخانه وولو (1.8 میلیارد دلار) با قیمت کمک یک میلیاردی صورت گرفته به خودروسازهای داخلی می کنند.

برخی دیگر از کارشناسان ، این کمک را نوعی رانت و مفسده دانسته و تقاضای ورود دستگاههای نظارتی و امنیتی و قضایی به داستان را دارند.

دکتر سعید توتونچی، تحلیلگر و پژوهشگر مسائل اقتصادی: قرار شده از منابع صندوق توسعه ملی ۱ میلیارد دلار به خودروسازان بدهند، آیا این پرداخت قانونی است؟ آیا صنعت خودرو به اندازه منابعی که از دولت گرفته، ارزش افزوده ایجاد کرده است؟

 

از طرف دیگر شاهد تصویب بودجه 50 میلیارد تومانی برای تامین سوخت و تجهییزات و سایر هزینه های آماده بودن بالگردهای نهادهای نظامی، برای ورود به بحث آتش سوزی ها هستیم. بماند که مناسب بودن و بروز بودگی همین تجهییزات جای بحث و بررسی فراوان دارد.

این اعتبار در اختیار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قرار می‌گیرد تا به منظور تامین موارد بالا هزینه کند.

حالا پیدا کنید پرتقال فروش را؟؟؟

ریه های ایران در نبود بالگرد اطفای حریق می سوزد ، اما یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی به خودروسازی اختصاص می یابد! در حالیکه ، یک بالگرداطفای حریق مناسب 6میلیون دلار قیمت دارد.

قربانیان آلودگی هوا و تصادفات بماند!

زیبا نیست؟

اختصاصی پایگاه ایرلاین پرس

منابع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش نیوز / کانال تلگرامی انتخاب / کانال تلگرامی نود اقتصادی / کانال تلگرامی عصر ایران / کانال تلگرامی جامعه شناسی


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو