پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | یک آژانس مسافرتی در قدیم چگونه بلیط هواپیما صادر می‌کرد؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 309389 // // //


یک آژانس مسافرتی در قدیم چگونه بلیط هواپیما صادر می‌کرد؟

قبل از روی کار آمدن این وبسایت ها روند کار چگونه بود؟ خب، شما به یک آژانس مسافرتی مراجعه می کردید و آنها برای شما بلیط را صادر می کردند. ولی قبل از وجود اینترنت و سیستم های رزرواسیون فعلی، قبل از اینکه ارتباط آژانس و ایرلاین ها از طریق اینترنت باشد، یک بلیط چگونه صادر میشد؟


یک آژانس مسافرتی در قدیم چگونه بلیط هواپیما صادر می‌کرد؟

اگر قصد سفر دارید و برای سفرتان به بلیط هواپیما نیاز دارید، امروزه خرید بلیط بسیار آسان است. فقط کافیست در اینترنت جستجو کنید، از بین ده ها وبسایت فروش آنلاین بلیط هواپیما یکی را انتخاب کنید. و به راحتی بلیط مورد نظر خود را بخرید.خرید بلیط هواپیما از این سایت ها فرآیندی بسیار آسان و روان است. زیرا هر یک از این سایت مجموعه ی توسعه دهنده نرم افزاری دارد. و آنها همواره در تلاشند فرآیند خرید بلیط را آسانتر کنند تا کاربران تجربه ای لذت بخش تر داشته باشند.

ولی قبل از روی کار آمدن این وبسایت ها روند کار چگونه بود؟ خب، شما به یک آژانس مسافرتی مراجعه می کردید و آنها برای شما بلیط را صادر می کردند. ولی قبل از وجود اینترنت و سیستم های رزرواسیون فعلی، قبل از اینکه ارتباط آژانس و ایرلاین ها از طریق اینترنت باشد، یک بلیط چگونه صادر میشد؟

حتما بلیط های دفترچه ای (کاغذی) قدیمی و مشخصاتی که با خودکار روی آن نوشته شده بود را به یاد دارید؟

در قدیم با مراجعه یک مسافر به آژانس هواپیمایی کارمند آن آژانس ابتدا، مسیر درخواستی شما را از کتاب های نرخی که سالانه از جانب IATA منتشر می شد، قیمت گذاری می کرد. در این کتاب برنامه تمام پروازها، در کنار مشخصات نرخی بلیط موجود بود.

قیمت گذاری بلیط از آن کتاب، با محاسبه مسافت بین دو نقطه (مبدا و مقصد)، محاسبه هزینه سوخت هواپیما، تعیین نقاط شکست مسیر و سایر متغیرها مانند مدت زمان اعتبار بلیط انجام میشد. فرآیندی که بیش از 10 دقیقه برای هر بلیط زمان می برد. البته برای یک خبره و کارمند حرفه ای در این کار.

پس از قیمت گذاری، اگر شما قیمت پیشنهادی را می پذیرفتید. باید با ایرلاین تماس تلفنی گرفته می شد. که شاید برای برقراری تماس زمانی بیش از 30 دقیقه باید منتظر می ماندیم. در این تماس موجودی صندلی در پرواز و تاریخ مورد نظر استعلام می شد. و اگر موجود بود، با اعلام اسامی مسافرین یک کد تاییدیه رزرو جا یا PNR که مخفف Passenger Name Record است به آژانس اعلام میشد. و البته مهلتی که تا آن زمان باید تکلیف این رزرو مشخص می شد و به اصطلاح صادر می شد.

پس از این مرحله اگر مسافر مبلغ بلیط را پرداخت کرده بود باید برای صدور بلیط اقدام میشد. برای صدور باید بلیط های دفترچه ای خام که جزو اوراق بهادار ایرلاین بود را از قبل در اختیار می داشتیم. تمام مشخصات مسافر و پرواز را با خودکار در آن دفترچه می نوشتیم و کوپن های مختلف را به ترتیب به مسافر، واحد حسابداری و ایرلاین ارسال میکردیم.

اوه، حتی توضیح و یادآوری آن فرآیند نیز خسته کننده است. ولی هنوز بازخوانی آن خاطرات نیز شیرین است.

حالا قدر این تکنولوژی را به خوبی می دانیم. از شما نیز دعوت می کنیم از جستجوی آسان و یک خرید بی دردسر بلیط هواپیما لذت ببرید.

منبع :با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فرارو


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو