پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | پنج ثانیه جهنمی!

تاریخ خبر: // کد خبر: 316442 // // // // //


پنج ثانیه جهنمی!

فکرش را کن با خیال آسوده در هواپیما نشسته‌اید و منتظرید تا به مقصد برسید که با تکان‌های عجیب و غریب هواپیما روبه‌رو می‌شوید صدای جیغ و فریاد مسافران، ترسیدن بچه‌ها و گریه مدام آن‌ها و کاهش ناگهانی ارتفاع هواپیما که منجر می‌شود به بدنه آن برخورد کنید، آن وقت هواپیماهای جنگنده‌ای را می‌بینید که در نزدیکی شما مانور می‌دهند. همین چند دقیقه برای اینکه به اندازه کافی بترسید بس است.


پنج ثانیه جهنمی!

صبح نو نوشت: فکرش را کن با خیال آسوده در هواپیما نشسته‌اید و منتظرید تا به مقصد برسید که با تکان‌های عجیب و غریب هواپیما روبه‌رو می‌شوید صدای جیغ و فریاد مسافران، ترسیدن بچه‌ها و گریه مدام آن‌ها و کاهش ناگهانی ارتفاع هواپیما که منجر می‌شود به بدنه آن برخورد کنید، آن وقت هواپیماهای جنگنده‌ای را می‌بینید که در نزدیکی شما مانور می‌دهند. همین چند دقیقه برای اینکه به اندازه کافی بترسید بس است. مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیماهای مسافربری ایرانی قصه دیروز و امروز نیست این سیاست آمریکایی‌هاست که مردم عادی را بترسانند.

پنج‌شنبه شب بود که شبکه‌های اجتماعی گزارش دادند که یک فروند جنگنده رژیم آمریکایی با نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه، برای آن ایجاد مزاحمت کرده است. این اتفاق آنجایی بسیار نگران‌کننده بود که یک هواپیما جنگنده، هواپیمای مسافربری را تهدید می‌کند و جان سرنشینان را به خطر می‌اندازد. شواهد نشان می‌دهد که هواپیمای ماهان در مسیر خود به سمت فرودگاه بیروت بوده که جنگنده‌های مهاجم به آن، نزدیک شده و خلبان مجبور شده است ارتفاع هواپیما را به صورت ناگهانی کاهش دهد که این مسأله باعث زخمی شدن شماری از سرنشینان این هواپیما شده است. بلافاصله بعد از این اتفاق سازمان هواپیمایی کشوری بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: در پی تعرض هواپیماهای جنگنده ایالات متحده آمریکا بر فراز خاک سوریه به پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان که روز پنج‌شنبه دوم تیرماه ۱۳۹۹ در کریدورهای بین‌المللی هوایی در آسمان سوریه از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی عازم بیروت بود، تعدادی از مسافران به‌دلیل عکس العمل خلبان برای پیشگیری از تصادم با پروازهای متعرض، دچار جراحات شدند. پس از حصول اطمینان از ایمن بودن هواپیما متعاقب فرود در فرودگاه بیروت تصمیم در خصوص بازگشت هواپیمای مذکور به تهران اتخاذ شد. سازمان هواپیمایی کشوری براساس مفاد ضمیمه ۱۳ پیمان شیکاگو ضمن برقراری تماس با طرف سوری، خواستار بررسی سریع و دقیق رویداد شد و تیم فنی بررسی سوانح ایران نیز از دقایق اولیه پس از ورود هواپیمای ماهان به فرودگاه امام خمینی، بررسی فنی رویداد را آغاز کردند. جزئیات این رویداد پس از بررسی تمامی داده‌های فنی و اطلاعات به‌دست آماده براساس فرآیند بررسی سانحه و همچنین برخی اطلاعات مستند و متقن از مقامات هواپیمایی کشوری سوریه منتشر خواهد شد. سازمان هواپیمایی کشوری ایران، اقدام هواپیماهای جنگنده آمریکایی در تعرض به هواپیمای مسافربری ایرانی را مصداق بارز نقض حقوق بین‌الملل و مقررات و استانداردهای هوانوردی می‌داند و مراتب اعتراض جدی خود را رسماً به شورای سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ارائه و خواستار رسیدگی فوری به موضوع است.

هواپیما به کشور برگشت
این هواپیما بعد از فرود در فرودگاه بیروت چند ساعتی در حال سوختگیری و رسیدگی از بابت امکانات مورد نیاز چون آب و غذا برای برگشت بود که بلافاصله بعد از انجام امور خدماتی یکبار دیگر به سمت ایران پرواز کرد که بعد از عبور از روی کشورهای سوریه و عراق بامداد روز جمعه در فرودگاه امام خمینی؟ ره؟ به سلامت به زمین نشست اما اقدام خلبان هواپیمای مسافربری ایران در پرهیز از برخورد احتمالی با جنگنده‌های آمریکایی که در مسیر رفت روی داد، باعث شد برخی مسافران به سقف و بدنه هواپیما برخورد کنند و آسیب ببینند. یکی از مسافران این پرواز گفته بود: هر دو جنگنده، پرچم آمریکا داشتند که یکی از آن‌ها در کنار هواپیما و دیگری در زیر آن؛ برای دقایقی هواپیمای مسافربری ایرانی را رهگیری و اسکورت کردند و سپس اوج گرفتند و رفتند. دلیل این کار هم پیروزی‌های بزرگ محور مقاومت با محوریت ایران در سوریه و عراق بود؛ زیرا این سیاست آمریکاست؛ وقتی زورت به نظامیان کشوری نرسید، مردم عادی را بترسان!

توضیحات یکی از مسافران این هواپیما هم که خانمی دانشجوست در این باره منتشر شد. وی در فیلمی که از خود منتشر کرد، گفت: من دانشجوی دانشگاه ملی لبنان هستم که در ماه‌های اخیر به‌دلیل شیوع کرونا و بسته بودن فرودگاه‌ها و پروازها نتوانسته بودم به لبنان برگردم. پرواز روز پنج‌شنبه ماهان؛ اولین پرواز از تهران به بیروت بود که بعد از چند ماه انجام شد. این مسافر پرواز شماره ۱۱۵۲ هواپیمای ماهان افزود: ما نصف مسیر را طی کرده و از حریم هوایی ایران رد شده بودیم. مسافران غذا را هم خورده بودند و شرایط آرامی بود که ناگهان هواپیما افتاد، مانند افتادن یک هواپیما درون دره. با اینکه بیش از پنج ثانیه بیشتر طول نکشید اما موجب شد مسافرانی که کمربند نبسته بودند یا بچه‌هایی که در آغوش مادران‌شان بودند به سمت بالا پرتاب شدند. وی با اشاره به اینکه خود نیز آسیب دیده است، تاکید کرد: خود من هم چون کمربندم باز بود بلند شدم و به محفظه بار بالای سر مسافر خوردم. بعد که هواپیما را دیدم مشاهده کردم که مسافران ترسیده‌اند و بچه‌ها جیغ می‌زدند. بارها در راهروی هواپیما پخش شده بود و خیلی ترسناک بود. البته شرایط درست شد و همه چیز آرام شد و ساعتی بعد در فرودگاه بیروت به زمین نشستیم. این مسافر درباره اینکه علت ماجرا چه بود نیز گفته است: من در راهروی وسط نشسته بودم و بیرون را نمی‌دیدم، اما مسافرانی که کنار پنجره بودند می‌گفتند که هواپیمای جنگنده‌ای را دیده بودند که به هواپیما نزدیک شده است. مهمانداران هم توضیحاتی دادند درباره اینکه خلبان این کار را به دلایل فنی و گریختن از محدوده هواپیمای جنگنده انجام داده است. البته بعد از رسیدن به فرودگاه هم از مسافران خواستند تا آن‌هایی که صدمه دیده‌اند اعلام کنند تا خدمات پزشکی به آن‌ها ارائه شود. هواپیما هم خسارت‌هایی دید. دسته صندلی کنار من شکسته بود و برخی درپوش‌های محفظه بار هم خسارت‌هایی دیده بودند. البته به نظر می‌رسد که خلبان مهارت بالایی داشت و به خوبی توانست شرایط را کنترل کرده و آرامش را به هواپیما برگرداند.

چرا هواپیما شیرجه زد؟
کاهش ناگهانی ارتفاع از سوی هواپیمای مسافربری ماهان موجب مصدومیت برخی مسافران شد، اما چرا کاپیتان هواپیما چنین کاری را انجام داد؟ خلبانان هواپیماهای غیرنظامی (سیویل) در دوران آموزشی خود این مساله را یاد می‌گیرند که اگر هواپیمایشان در معرض خطر تصادف با هواپیمای دیگر یا هشدار از سوی هواپیماهای غیر تجاری قرار می‌گیرد، بلافاصله با سرعت بالا به سمت پایین شیرجه می‌زنند. به گفته کارشناسان هوانوردی، باتوجه به اینکه شتاب موتور جت مسافری برای اوج‌گیری ضعیف است، در نتیجه امکان فرار به جلو ندارد؛ اما از آنجایی که شتاب جاذبه زمین در حد ۱ G است، به منظور افزایش سرعت، تغییر ارتفاع قوی‌ترین راه برای فاصله گرفتن از خطر است. گفته می‌شود این مانور روشی برای فرار از خطر است و خلبانان در دوره آموزشی آن را یاد می‌گیرند.

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو