پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | پرواز موفق تاکسی هوایی که هم هواپیما است و هم هلیکوپتر

تاریخ خبر: // کد خبر: 317781 // // //


پرواز موفق تاکسی هوایی که هم هواپیما است و هم هلیکوپتر

تاکسی هوایی سوئیسی ای وی تول، با موفقیت در جریان یک پرواز آزمایشی قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشت.


پرواز موفق تاکسی هوایی که هم هواپیما است و هم هلیکوپتر

تاکسی هوایی eVTOL که توسط یک شرکت سوئیسی ساخته شده، یک وسیله نقلیه تمام برقی است که قابلیت نشست و برخاست عمودی دارد و از این لحاظ مشابه با هلیکوپترها عمل می‌کند. اما می‌تواند مانند هواپیماها بعد از حرکت بر روی باند اوج گرفته و مسیر خود را ادامه دهد.

بال این هواپیما به صورت چرخشی ساخته شده و برای نشست و برخاست به سبک هلیکوپترها این بال و چهار پره نصب شده بر روی آن چرخش کرده و عمود بر زمین قرار می‌گیرند تا انرژی لازم را برای بلند شدن تاکسی هوایی تأمین کنند. در حالت پرواز افقی نیز این بال و پره های آن دوباره چرخش کرده و موازی با زمین و مانند بال‌های عادی هواپیماها قرار می‌گیرند.

با انجام ۵۵۰ پرواز آزمایشی، مرحله اول بررسی قابلیت‌های این تاکسی هوایی به پایان رسیده و ثبات، استحکام و قابلیت کنترل آن در تمامی شرایط آب و هوایی به اثبات رسیده است. طول بال این تاکسی برقی هوایی به ۴.۵ متر می‌رسد و انتظار می‌رود پرواز با آن در آینده‌ای نه چندان دور ممکن شود.

در حالی که کمپانی‌های مختلفی در حال توسعه تاکسی هوایی هستند، تا به امروز اکثر آن‌ها تنها رندرهای وسایل نقلیه خود را منتشر کرده‌اند، با این حال اخیرا محصول شرکت سوئیسی «Dufour Aerospace» فاز اول آزمایش‌های خود را با موفقیت به اتمام رسانده است.

این کمپانی مانند سایر تاکسی‌های هوایی، وسیله خود را به عنوان یک eVTOL به نمایش گذاشته که یک وسیله نقلیه الکتریکی با امکان بلند شدن و فرود به صورت عمودی است. این وسیله که نیروی خود را از باتری می‌گیرد، همانند هلیکوپتر بلند شده و فرود می‌آید، اما پس از شروع به پرواز به یک وسیله با بال ثابت تبدیل می‌شود که عملکرد بهینه‌ای دارد.

برخلاف اکثر هواپیما که در آن‌ها موتورها ثابت هستند و فقط زاویه بال‌ها عوض می‌شوند، این وسیله به بال‌ها و موتورهای با قابلیت تنظیم زاویه مجهز شده که البته روتورها و پروانه‌های آن می‌توانند به صورت مستقل از بال، تغییر زاویه دهند. Dufour با انجام آزمایشات به این موضوع پی برده که این سبک طراحی عملکرد بهتری دارد.

مدیر ارشد فناوری این کمپانی، «جزمین کنت» اعلام کرده:

«بال با قابلیت تغییر زاویه به علت انتقال بار از موتور روی بال‌ها، راندمان خود را از دست نمی‌دهد. در حقیقت موتورها جریان هوا را متصل به بال‌ها نگه می‌دارند و یک انتقال سریع‌تر و کارآمدتر میان حالت‌های مختلف انجام می‌شود. علاوه بر این، داشتن تنها یک مکانیزم، باعث کاهش وزن نیز می‌شود.»

فاز اول آزمایش این eVTOL شامل ۵۵۰ پرواز به صورت جداگانه بود که در تمام آن‌ها موفق عمل کرده. طی این آزمایش‌ها، ثبات و کنترل بالا در تمام شرایط از جمله بلند شدن از روی زمین و پرواز با آن نشان داده شده است. این تاکسی هوایی که با همکاری موسسه تحقیقات «ETH» زوریخ توسعه پیدا کرده، طول بال ۴.۵ متری دارد. در حال حاضر اطلاعات بیشتری از این وسیله نقلیه در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

 

منابع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری مهردیجیاتو


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو