پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | پرواز موفق نمونه اولیه هواپیمای Flying-V برای اولین بار

تاریخ خبر: // کد خبر: 328559 // // //


پرواز موفق نمونه اولیه هواپیمای Flying-V برای اولین بار

محققان دانشگاه «دلفت» توانسته‌اند برای اولین بار با نمونه آزمایشی هواپیمای Flying-V پرواز کنند. این هواپیما طراحی متفاوتی دارد و مسافران درون بال‌های آن قرار می‌گیرند. دکتر «Roelof Vos» که رهبری این پروژه را برعهده دارد به همراه تیمش، نمونه اولیه این هواپیما با وزن ۲۲.۵ کیلوگرم و پهنای ۳ متر را در آلمان مورد آزمایش قرار دادند. آن‌ها برای پرواز این دستگاه خود با تیمی از ایرباس همکاری داشتند و تا پیش از پایان باتری و فرود آن، چندین آزمایش روی آن انجام دادند.


پرواز موفق نمونه اولیه هواپیمای Flying-V برای اولین بار

محققان دانشگاه «دلفت» توانسته‌اند برای اولین بار با نمونه آزمایشی هواپیمای Flying-V پرواز کنند. این هواپیما طراحی متفاوتی دارد و مسافران درون بال‌های آن قرار می‌گیرند. دکتر «Roelof Vos» که رهبری این پروژه را برعهده دارد به همراه تیمش، نمونه اولیه این هواپیما با وزن ۲۲.۵ کیلوگرم و پهنای ۳ متر را در آلمان مورد آزمایش قرار دادند. آن‌ها برای پرواز این دستگاه خود با تیمی از ایرباس همکاری داشتند و تا پیش از پایان باتری و فرود آن، چندین آزمایش روی آن انجام دادند.

مدت‌ها است مهندسان با همکاری ایرلاین هلندی KLM مشغول طراحی هواپیمایی آینده‌نگرانه هستند تا اینکه در تابستان امسال این طراحی‌ها به سرانجام رسید و اولین پرواز موفق این هواپیما انجام شد.هواپیمای Flying-V از نظر طول اصلا قابل مقایسه با هواپیمایی مانند ایرباس A350 نیست ولی از همان اندازه بال سود می‌برد تا با تجهیزات و زیرساخت فرودگاه‌های موجود تطابق و سازگاری داشته باشد.

Vos در بیانیه‌ای اعلام کرده:

«یکی از نگرانی‌های ما درباره برخاست این هواپیما بود، چرا که محاسبات گذشته نشان داده بودند که سرعت روتیشن (نزدیک به زمان پرواز)‌ می‌تواند مشکل‌ساز شود. تیم برای جلوگیری از چنین مشکلی، این مدل را بهینه‌سازی کرد، اما برای اطلاع از عملکرد باید آن را آزمایش می‌کردیم.»

این آزمایش موفقیت‌آمیز بود چرا که سرعت روتیشن (نزدیک به زمان پرواز) برخاست به سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید. با این وجود، با یک نمونه آزمایشی روبه‌رو هستیم و عملکرد آن نمی‌تواند موفقیت نمونه واقعی را تضمین کند و برای این موضوع باید منتظر طراحی و ساخت مدل بزرگتر آن باشیم.

هواپیمای Flying-V

این هواپیما تقریبا می‌تواند به همان اندازه مسافر در خود جای دهد. یعنی با یک پیکربندی استاندارد باید ۳۱۴ مسافر را به آسما ببرد و همان حجم ایرباس A350 بار حمل کند.

طراحی انقلابی و V شکل این هواپیمای هلندی باعث شده کابین مسافران، محفظه سوخت و بارها دقیقا در ساختار بال‌های هواپیما ادغام شوند. یعنی مسافرها در بال‌های هواپیما می‌نشینند.

پیش‌بینی می‌شود هواپیمای Flying-V با توجه به وزن کم و کاهش مقاومت در برابر هوا، روی کاغذ ۲۰ درصد کاهش مصرف سوخت داشته و از افزایش پایداری بیشتری برخوردار باشد. همچنین، این هواپیمای پیشگام، می‌تواند از هیدروژن مایع به جای نفت سفید استفاده شود.

پرواز آزمایشی هواپیمای Flying-V

برای نخستین پرواز هواپیمای Flying-V، مهندسان یک مدل مفهومی و شبیه‌سازی شده ۵۰ پوندی (۲۲.۵ کیلوگرم) و ۹ فوتی (۳ متر) را به فرودگاهی در آلمان منتقل کردند. وظیفه این هواپیمای اولیه بررسی و تست تیک آف، لندینگ، انواع مانورها و آزمایش‌های حین پرواز زیر نظر مهندسان ایرباس بود.

یک خلبان از راه دور، این نمونه اولیه Flying-V را هدایت می‌کرد. این هواپیمای مفهومی می‌تواند با سرعت ۵۰ مایل در ساعت بلند شود و به پرواز درآید. زاویه بلند شدن و پرواز آن از پیش برنامه‌ریزی شده است.

یکی از نگرانی‌های تیم طراحی هواپیمای Flying-V در زمان بلند شدن بود؛ جایی که محاسبات قبلی نشان می‌داد احتمال چرخش و زاویه پیدا کردن بر اثر سرعت روتینش وجود دارد. تیم مهندسی دانشگاه TU Delft روی این مسئله کار کردند و برای جلوگیری از بروز مشکلی، بارها مدل پرواز هواپیما را مقیاس‌پذیری و بهینه‌سازی کردند.

اما هیچ‌چیزی روی کاغذ مشخص نیست تا اینکه هواپیما در عمل به پرواز درآید. بیشتر متغیرها و شرایط پروازی با پیش‌بینی توسعه‌دهنده‌ها مطابقت داشت ولی باز تیم مهندسی مرتبا مجبور به انجام تغییرات و اصلاحاتی شدند؛ مرکز ثقل هواپیمای بازتنظیم شد؛ آنتن اصلاح می‌شود و روی نوسان‌های هواپیما کار شد.

پس از پشت سر گذاشتن اولین پرواز موفق و آزمایشی این هواپیما، تیم طراحی اعتقاد دارد هنوز مسایلی هست که باید بهبود داده شوند تا Flying-V چرخش‌ها و فرودهای خشنی نداشته باشد و نرم‌تر روی زمین بنشیند.

قرار است با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از این پرواز، روی مدل نرم‌افزار آیرودینامیکی Flying-V کار شود تا در آینده برای شبیه‌سازی پرواز و ویژگی‌های آن نیز استفاده شود.

محققان با انجام این آزمایش به این موضوع پی بردند که باید مرکز ثقل هواپیمای خود را تغییر دهند و آنتن آن را برای بهبود دوری‌سنجی یا تله‌متری نیز اصلاح کنند. این تیم در مراحل بعدی از اطلاعات جمع آوری شده در این آزمایش، یک مدل نرم افزاری آیرودینامیک از هواپیمای Flying-V تولید خواهد کرد.

یا ایجاد این مدل نرم افزاری، محققان می‌توانند هواپیمای خود را در شبیه‌ساز پرواز آزمایش کرده و خروجی آن را برای تحقیق و توسعه مورد استفاده قرار دهند. Flying-V یک هواپیمای مسافربری با مصرف سوخت بهینه برای مسافت‌های طولانی است که مسافران، محموله‌ها و مخازن سوخت درون بال‌های آن قرار می‌گیرند و نسبت به پیشرفته‌ترین هواپیماهای کنونی، ۲۰ درصد سوخت کمتری مصرف می‌کند.

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیجیاتو / سایت پزشک 1


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو