پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | چرا می‌توان همچنان از فوکر ۱۰۰ استفاده کرد؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 329858 // // //


چرا می‌توان همچنان از فوکر ۱۰۰ استفاده کرد؟

در حالیکه خرداد ماه امسال و در پی بروز سه نقص فنی برای هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان یک کارشناس هوایی گفته بود: «اگر هواپیمایی که در بازه زمانی کوتاه با مشکلات عدیده مواجه است را از رده خارج نکنیم حوادث و سوانح هوایی تلخ و غیرقابل جبران گذشته تکرار می‌شود» یک کارشناس حمل و نقل معتقد است این موضوع در مباحث تولید پذیرفتنی نیست.


چرا می‌توان همچنان از فوکر ۱۰۰ استفاده کرد؟

در حالیکه خرداد ماه امسال و در پی بروز سه نقص فنی برای هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان یک کارشناس هوایی گفته بود: «اگر هواپیمایی که در بازه زمانی کوتاه با مشکلات عدیده مواجه است را از رده خارج نکنیم حوادث و سوانح هوایی تلخ و غیرقابل جبران گذشته تکرار می‌شود» یک کارشناس حمل و نقل معتقد است این موضوع در مباحث تولید پذیرفتنی نیست.

مهرداد فرشیدی در بخش نظرهای کاربران تین نیوز، عنوان کرد: ارتباط دادن عدم دستیابی و یا کمیاب بودن قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز مدل خاصی از هواپیما به برچیده شده خط تولید آن هواپیمای در مباحث تولید پذیرفتنی نیست.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل‌هایی که به هنگام صدور مجوز پرواز برای هواپیماهای نوظهور در صنعت هواپیمایی از سوی مقامات صادر می‌شود، هر شرکت هواپیماسازی مسئول ساخت و عرضه قطعات یدکی تا زمانی است که آن مدل از هواپیما از سازمان‌های مربوطه مجوز پرواز دارد.

وی گفت: ضمن آنکه ساخت و فروش قطعات یدکی در زمره درآمدهای اصلی و پایدار سازندگان هواپیما و شرکت‌های زیر مجموعه و یا طرف قرارداد آنهاست کما اینکه درآمد اصلی کارخانه فوکر هلند با سه هزار پرسنل آن تنها از راه ساخت قطعات بدنه و تعمیرات دوره‌ای هواپیماهای فوکر در حال پرواز است.

فرشیدی عنوان کرد: نکته دیگر در ارتباط با تامین قطعات یدکی که تحریم‌های سیاسی هم بر آن اثر نمی‌گذارد، استفاده از هواپیماهای از رده پروازی خارج شده و یا دست دوم به عنوان انبار قطعات است که سال‌هاست از سوی ایرلاین‌های ایرانی به ویژه هواپیمایی آسمان به عنوان دارنده بزرگترین ناوگان هواپیمای فوکر 100، مورد استفاده قرار می‌گیرد و هزینه تعمیراتی و قطعات یدکی بدنه و فنی مورد استفاده این شرکت را کاهش داده است.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس حمل و نقل تاکید کرد: مسئله مهم دیگر این‌که تاثیر تحریم‌های سیاسی بر تهیه قطعات یدکی هواپیما به کهنه یا نو بودن هواپیما و یا باز و برچیده شدن خط تولید هواپیما ارتباط پیدا نمی‌کند و شامل همه هواپیماهای فعال در ایران حتی ایرباس‌های نو و ای تی آر های تازه خریداری شده ایران ایر هم می‌شود.

وی گفت: دیگر مسئله مهمی که در این مطلب باید به آن اشاره کنم اینکه در هیچ کجای دنیا و هیچ ایرلاینی هواپیمایی را به دلیل برچیده شدن خط تولید آن از رده خارج نمی‌کنند بلکه مسائل اقتصادی آن هواپیما به ویژه نسبت درآمد به هزینه‌ها مد نظر است مانند ایرباس 380 که دوره خدمتی آن هنوز به دهه سوم فعالیت‌های هوانوردیش نرسیده اما به دلیل هزینه بسیار زیاد نگهداری و کاهش درخواست در بازار هواپیماهای پهن پیکر به اجبار در شرف بازنشستگی بوده اما بوئینگ‌های 737 سری 100 بعد از نیم قرن فعالیت هنوز در بسیاری از ایرلاین‌های جهان مشغول خدمت هستند.

اواسط خرداد ماه چندین حادثه در پروازهای داخلی رخ داد و طی حدود ۴۸ ساعت سه بار هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان با نقص فنی مواجه شد و تصاویری از هواپیمای فلای پرشیا که تهران را می‌خواست به مقصد شیراز ترک کند منتشر شد که این هواپیما به گفته مسافران بارها با نقص فنی‌های مختلف مواجه شده و بسیاری از مسافران حاضر نشدند سفر خود را با این هواپیما انجام دهند.

در پی وقوع این اتفاقات علیرضا منظری، معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، گفته بود: اصل این مشکل به تحریم‌های ظالمانه علیه حمل و نقل هوایی ایران باز می‌گردد اما باید با وجود تحریم بتوانیم راهکارهایی پیدا کنیم که نه تنها چرخ صنعت حمل و نقل هوایی بچرخد بلکه تحریم‌ها را دور بزنیم و این صنعت را سرپا نگهداریم.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری افزوده بود: به عنوان مثال هواپیمای فوکر ۱۰۰ که در طول هفته گذشته چندین بار با مشکل مواجه شده است، همان هواپیمایی است که دیگر در جهان تولید نمی‌شود و قطعات آن نیز به سختی قابل تامین است و در ایران به خاطر شرایط سخت موجود همواره استفاده از آن برای ماه‌ها و سال آینده تمدید می‌شود.

وی تصریح کرده بود: در وضعیت موجود که یک هواپیمای فوکر ۱۰۰ در هفته چندین اتفاق را به وجود می‌آورد و دچار نقص فنی‌های متعددی می‌شود باید به این سمت حرکت کنیم که دیگر از فوکر ۱۰۰ استفاده نکنیم. چرا که ایمنی اولی‌تر از هر مسئله دیگری است و حتی اگر با از رده خارج کردن فوکر ۱۰۰ عرضه و تقاضا در صنعت حمل و نقل هوایی ما با مشکل مواجه شود باید این کار را برای فوکر ۱۰۰ و هواپیماهایی که دیگر قابل استفاده و تعمیر نیستند انجام دهیم.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرده بود: این مسئله بسیار جدی و قابل تامل است و اگر در بررسی‌ها به این نتیجه برسیم که با این تعداد اشکالات، ادامه پرواز یک هواپیما مخاطرات جدی در پی دارد باید آن هواپیما را از رده خارج کنیم چرا که اگر این کار را انجام ندهیم حوادث تلخ و غیرقابل جبران هوایی گذشته تکرار می‌شود. بنابراین قبل از تکرار چنین حوادثی باید این تصمیمات اتخاذ شود.


منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تین نیوز


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو