پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | خواهران و برادران مشهور تاریخ هوانوردی در دنیا

تاریخ خبر: // کد خبر: 330623 // // //


خواهران و برادران مشهور تاریخ هوانوردی در دنیا

برادران رایت، «اُرویل» و «ویلبر رایت»، دو برادر آمریکایی اهل اوهایو بودند که به‌ خاطر اختراع اولین هواپیمای قابل کنترل موتوردار و سنگین‌تر از هوا در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ میلادی مشهور شدند.


خواهران و برادران مشهور تاریخ هوانوردی در دنیا

«معمولا وقتی صحبت از موفقیت یک شخص به میان می‌آید، در نهایت از خانواده‌اش تشکر می‌کنند که همراهش بوده و حمایتش کرده تا به این موفقیت برسد ولی در تاریخ افراد موفقی داریم که خانوادگی معروف شده‌ و به اصطلاح تاریخ ساخته‌اند. در این پرونده چند خواهر و برادر معروف را معرفی می‌کنیم که با کمک همدیگر به موفقیت رسیده‌اند. خلاصه قرار نیست که همیشه خواهران و برادران مشغول دعوا باشند، گاهی با همکاری یکدیگر می‌توانند نام‌شان را در تاریخ ثبت کنند.

خالقان هواپیما

برادران رایت، «اُرویل» و «ویلبر رایت»، دو برادر آمریکایی اهل اوهایو بودند که به‌ خاطر اختراع اولین هواپیمای قابل کنترل موتوردار و سنگین‌تر از هوا در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ میلادی مشهور شدند. این دو که ابتدا در حرفه دوچرخه‌سازی مشغول بودند، سال‌ها روی گلایدرها و وسایل نقلیه مشابه قبل از نخستین پروازشان کار کردند. اختراع اصلی برادران رایت مکانیزم «خمش بال» (Wing warping) بود که خلبان می‌توانست با خم کردن بال به سمت مد نظر، هواپیما را در جهت دلخواه بچرخاند. آنها همچنین سیستم کنترلی مشابه سکان قایق برای هواپیما طراحی کردند که به خلبان اجازه می‌داد تا هواپیما را در هر سه بعد هدایت کند. برادران رایت در ۱۹۰۲ گلایدری ساختند و با موفقیت آزمایش کردند. این هواپیمای بدون موتور در حقیقت اولین ماشین پرنده کاملا کنترل‌پذیری بود که تا آن زمان آزمایش می‌شد. آنها سرانجام هواپیمای خود را که «فلایر» نامیده بودند برای آزمایش در ۱۴ دسامبر ۱۹۰۳ آماده کردند.

در آن روز همه چیز آماده به نظر می‌رسید. ویلبر و ارویل برای انتخاب خلبان با سکه قرعه کشیدند که ویلبر برنده اولین قرعه شد. آنها هواپیما را روی تپه‌ای مشرف به ساحل روی ریلی کوتاه بالا کشیدند سپس طناب را رها کردند. هواپیما به‌آرامی سرعت گرفت اما کم‌تجربگی موجب شد تا ۳ ثانیه پس از برخاستن هواپیما ساقط شود. سه روز بعد باز هم همه چیز مهیا به نظر می‌رسید جز این که باد سریع‌تر از چیزی بود که انتظار داشتند. در حالی ‌که این بار نوبت ارویل بود که راس ساعت ۱۰:۳۵ صبح پشت فرمان هواپیما دراز بکشد. هواپیما به آرامی از زمین بلند شد و برای ۱۲ ثانیه به پرواز خود ادامه داد. پرواز اگرچه کوتاه اما به وضوح کنترل‌پذیر بود. آنها سه پرواز دیگر هم در آن روز انجام دادند که چهارمین و طولانی‌ترین آن ۵۹ ثانیه به طول انجامید و در طول آن موفق شدند ۲۵۹ متر را پرواز کنند. البته این آخرین پرواز فلایر بود چون شدت باد هواپیما را چرخاند و آسیب جدی به بدنه آن خورد. این هواپیما امروزه در موزه ملی هوا و فضا در واشنگتن نگهداری می‌شود. این دو برادر در تمام طول زندگی رابطه‌ صمیمی خود را حفظ کردند تا وقتی که ویلبر (برادر کوچک‌تر) در ۴۵ سالگی به ناگهان درگذشت. ارویل در نهایت شرکت هواپیماسازی را فروخت و پس از آخرین پروازش در سال ۱۹۱۸ بازنشسته شد.

دوقلوهای فضایی

«اسکات جوزف کلی» فضانورد اهل آمریکا و متولد سال ۱۹۶۴ است که در چندین ماموریت فضایی حضور داشته است. او توانست به مدت یک سال به‌ طور مستمر در فضا زندگی کند. این فضانورد نخستین شخصی بود که از داخل ایستگاه بین‌المللی فضایی روی صفحه اجتماعی‌اش از طلوع خورشید، کره زمین و تجربه زندگی فضایی پست و عکس منتشر می‌کرد. برادر دوقلوی همسان اسکات، یعنی «مارک کلی» هم از فضانوردان آژانس فضایی ناساست. اسکات یک سال را در فضا گذراند و در این مدت مارک در زمین ماند. هدف از این سفر بررسی زندگی طولانی در موقعیتی با جاذبه صفر بود تا ناسا از این طریق بتواند خود را برای ماموریت بزرگ‌تر یعنی زندگی انسان روی کره مریخ آماده کند. اسکات کلی در طول دوران حضورش در فضا از بدن خود نمونه‌برداری می‌کرد و با انجام بازی‌های کامپیوتری حافظه و سرعت عکس‌العملش را می‌سنجید. ۳۶۰ کیلومتر پایین‌تر از او، مارک روی زمین هم آزمایش‌های مشابه را انجام می‌داد. مقایسه‌ شرایط بدنی این دو برادر دوقلو اطلاعات ارزشمندی را درباره‌ تاثیرات حضور طولانی مدت در فضا در اختیار دانشمندان گذاشت. نکته‌ جالب درباره این پروژه‌ این است که در ابتدا قرار بود این مطالعه تنها روی تغییرات زیستی بدن اسکات انجام شود اما با پیشنهاد خودش، برادر دوقلوی او نیز وارد این پژوهش شد تا پروژه‌ «مطالعه دوقلوهای ناسا» شکل بگیرد. سفر به فضا باعث شد هزاران ژن در بدن اسکات کلی که پیش از سفر به فضا غیر فعال بودند، فعال شوند. تعداد این ژن‌ها با طولانی شدن مدت سفر افزایش یافتند. برخی از این ژن‌ها با ایجاد پروتئین‌هایی به ترمیم DNA آسیب دیده کمک می‌کنند. از سوی دیگر اسکات در تست‌های شناختی نیز به خوبی گذشته نبود و سرعت و دقت او کاهش یافته بود. این دو مسئله، گروهی از دانشمندان را از خطرات سفرهای طولانی مدت به فضا نگران کرد.

منبع :با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایسنا


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو