پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | اورهال بوئینگ ۷۴۷ باری هما توسط مهندسان ایرانی + فیلم و تصاویر

تاریخ خبر: // کد خبر: 331783 // // // خبر مهم


اورهال بوئینگ ۷۴۷ باری هما توسط مهندسان ایرانی + فیلم و تصاویر

مروز یک فروند بوئینگ 747 باری متعلق به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پس از دو ماه تعمیرات اساسی (اورهال)، توسط متخصصان داخلی هما و در آشیانه شماره یک ایران‌ایر در فرودگاه مهرآباد آماده شده است تا از صبح فردا پرواز خود را آغاز کند.


اورهال بوئینگ ۷۴۷ باری هما توسط مهندسان ایرانی + فیلم و تصاویر

رحیم باغبان مدیر آشیانه شماره یک هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یک فروند بوئینگ ۷۴۷ این شرکت هواپیمایی توسط مهندسان و متخصصان ایرانی به صورت کامل تعمیر اساسی (اورهال) شد، گفت: مدت زمان اورهال این هواپیما دو ماه بوده و امروز با همت مهندسان ایرانی به اتمام رسیده و فردا بارگیری آن به مقصد دبی انجام می‌شود و پس از بازگشت از امارات، در فرودگاه پیام کرج به زمین می‌نشیند.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از قطعات این هواپیما توسط مهندسان داخلی بازبینی شده است.

باغبان با اشاره به اینکه بعد از گذشت ۶ سال، زمان اورهال این هواپیما رسیده بود، اظهار کرد: این هواپیما توسط متخصصان و مهندسان ایرانی تعمیر شده و به عنوان تنها ناوگان باری ایران به شمار می‌رود.

مدیر آشیانه شماره یک ایران ایر در مهرآباد با اشاره به اینکه هواپیمای ۷۴۷-۲۰۰ تنها ناوگان هواپیمای باری هواپیمایی جمهوری اسلامی می باشد، اظهار داشت:‌ این بوئینگ 747 آمریکایی 50 ساله است اما در سال 2008 میلادی وارد هما شد که متخصصان داخلی در شرایط فعلی تحریم‌ها، آن را تعمیر اساسی کردند.

رحیم باغبان اظهار داشت: مدیرعامل بوئینگ چند سال پیش بود که از ایران ایر قدردانی کرد به دلیل آنکه 50 سال است هواپیمای بوئینگ را با ایمنی بالا، سر خط نگه داشته‌ایم.

وی با بیان این که این بوئینگ باری 747 هواپیمای پهن پیکر محسوب می‌شود گفت: از این هواپیما در زلزله، اقدامات بشردوستانه و کمک به هر نیاز کشور، استفاده می‌شود.

باغبان یادآور شد: در زلزله اخیر کرمانشاه و همچنین در شهرهای شمالی این ناوگان چندین بار خدمات و کمک رسانی کرده و همچنین این هواپیما تا کنون چندین بار گوشت گوسفند را از کشورهای مختلف وارد ایران کرده است و به عنوان تنها ناوگان باری خدمت رسان به کشور به شمار می‌رود.

باغبان توضیح داد: عمده قطعات این هواپیما در داخل کارگاه‌های کشورمان ساخته شده و این خود به عنوان نماد مهمی در حوزه توان مهندسی کشور به شمار می‌رود.

به گفته مدیر آشیانه شماره یک، مدت زمان تعمیر هواپیما دو ماه بوده که به صورت شبانه روزی در فرودگاه امام خمینی (ره) و همچنین فرودگاه مهرآباد انجام شده است.

باغبان تاکید کرد: در دوران کرونا با وجود آنکه مشکلات زیادی در کشور ایجاد شده بود، اما توانستیم بسیاری از اقلام بهداشتی را از کشورهای مختلف وارد کنیم.

مدیر آشیانه شماره یک بیان کرد: تعمیر اساسی هواپیماهای مسافری بیشتر از هواپیمای باری زمان می‌برد؛ اما با توجه به آنکه هواپیمایی استراتژیک در کشور به شمار می‌رود بنابراین به عنوان یکی از مهم‌ترین تعمیرات هواپیمایی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

باغبان بیان کرد: هما بعد از انقلاب جزو اولین نهادهای تحریم شده از سوی آمریکا به شمار رفته و در حال حاضر حدود ۴۲ سال است که هواپیمایی جمهوری اسلامی تحریم است، اما با این وجود با توان و همت مهندسان ایرانی توانسته‌ایم تمامی تعمیرات را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: ایرلاین ملی ایران ۵۸ سال قدمت دارد و تمامی تعمیرات کوچک و بزرگ هواپیماهای مختلف شرکت‌های هواپیمایی خارجی از جمله لوفت هانزا را هم انجام می‌دهیم.

باغبان گفت: همه قطعات هواپیما طبق چارت کارخانه سازنده تعمیر اساسی شده و تست‌های اولیه، ثانویه و نهایی روی آن انجام شده است و این هواپیما صبح فردا در اولین پرواز خود پس از تعمیرات اساسی به دبی می‌رود.

وی با بیان این که امکان خدمات تعمیر و نگهداری و تعمیر اساسی برای هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی نیز در هما وجود دارد، گفت: چند سال پیش بود که دو فروند هواپیمای متعلق به شرکت‌های لوفتهانزا و KLM از نوک بال با همدیگر برخورد کردند که ما هر دو هواپیما را تعمیر کردیم.

مدیر آشیانه شماره یک ایران ایر در مهرآباد اظهار داشت: ما در کادر تعمیراتی و پروازی بیش از 50 سال قدمت داریم، هما سه آشیانه تعمیر و نگهداری در مهرآباد و دو آشیانه در فرودگاه امام دارد و آماده ارائه خدمات به همه ناوگان هوایی کشور و شرکت‌های خارجی در حوزه تعمیر و نگهداری هستیم.

وی با بیان این که تعمیر اساسی این هواپیما حتماً صرفه اقتصادی برای هما دارد، در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر زمین گیری هواپیماهای برجامی گفت: هواپیماهای برجامی زمین گیر نداریم، شاید به دلیل نبود یک قطعه مدت زمان تعمیر از دو هفته به یک ماه رسیده باشد اما هواپیمای زمین گیر نداریم.

مدیر آشیانه شماره یک ایران ایر در مهرآباد بیان کرد: حداکثر وزن بار این هواپیما (747 باری) برای مسیرهای کوتاه 110 تن است که با وزن حداکثر 380 تن امکان تیک آف دارد. پیش از این، این هواپیما در خدمات هلال احمر، سیل شمال، زلزله کرمانشاه و سیل چابهار استفاده شد، ضمن آنکه امکان حمل احشام زنده را نیز دارد.

 

 

منابع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری مهر / فارس / تسنیم / باشگاه خبرنگاران

 


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو