پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | ضربه کرونا بر صنعت گردشگری استان اردبیل/ از خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی تا تلاش برای توسعه گردشگری مجازی

تاریخ خبر: // کد خبر: 331833 // // //


ضربه کرونا بر صنعت گردشگری استان اردبیل/ از خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی تا تلاش برای توسعه گردشگری مجازی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ضرر دیده از شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری و کسب‌و‌کارهای وابسته به آن بوده و در استان اردبیل نیز طبق گفته مسؤولان پس از شیوع ویروس کرونا خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی بر تاسیسات گردشگری استان اردبیل وارد شده است.


ضربه کرونا بر صنعت گردشگری استان اردبیل/ از خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی تا تلاش برای توسعه گردشگری مجازی

پس از شیوع ویروس کرونا در جهان یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که تحت تاثیر آن قرار گرفته و با رکود شدید مواجه شد حوزه گردشگری و کسب و کارهای وابسته به آن بود، به‌طوری‌که پایگاه اطلاع‌رسانی اکونومیست طی بررسی‌های خود اعلام کرد که در ماه آوریل و مه همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا در جهان آسمان جهان که پیش از این مملو از پرواز هواپیماها بود به کمترین میزان خود رسیده و حدود ۹۴ درصد از تعداد مسافران کاهش یافت.

پیش از شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از پردرآمدترین بخش‌های اقتصادی بوده به‌طوری‌که در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به عنوان یکی از ۵ منبع اصلی درآمد خارجی محسوب شده و حتی در بین ۸۰ کشور رتبه اول کسب درآمد خارجی را به خود اختصاص می‌داد.

توسعه صنعت گردشگری در کشورهای در حال توسعه که با مشکلاتی هم‌چون نرخ بالای بیکاری و اقتصاد تک محصولی عمدتا وابسته به نفت مواجه بودند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از همین‌رو در طی سال‌های گذشته کشورهای در حال توسعه با فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم به جمع کشورهای گردشگرپذیر پیوسته و سالانه شاهد درآمدهای هنگفت از این حوزه بوده‌اند.

اما شیوع ویروس کرونا در جهان تمام معادلات اقتصادی را برهم زد و صنعت گردشگری نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های متضرر در این خصوص بود؛ به‌‌طوری‌که طبق آمار موجود در آوریل ۲۰۲۰ هواپیماها فقط ۳۱ میلیون مسافر را در تمام دنیا جابه‌جا کردند و همین امر نشان از بلایی است که ویروس کرونا بر سر صنعت گردشگری آورده است.

صنعت گردشگری ایران نیز از این قضیه مستثنی نبوده و از زمان شیوع ویروس کرونا با رکود شدید مواجه شده و کسب‌وکارهای وابسته به این صنعت نیز در پی رکود حاکم بر این حوزه با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به میزان خسارت‌های وارد شده به بخش‌های مختلف گردشگری کشور گفته بود: براساس برآوردهایی که انجام دادیم میزان خسارت‌های واردشده به بخش گردشگری ناشی از شیوع ویروس کرونا تا مرداد ۹۹ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است که تعداد بیکاران را نیز در این بخش افزایش داده است.

مونسان درباره بخشودگی کامل اجاره‌بها اماکن و فضاهای گردشگری واگذارشده از سوی این وزارتخانه به بخش خصوصی اظهارداشت: در جلسه هیأت دولت، مصوبه بخشودگی کامل اجاره‌بهای اماکن و فضاهای گردشگری واگذارشده از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به بخش خصوصی تا پایان سال جاری تصویب شد.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و آسیب دیدن بسیاری از کسب‌وکارها در بخش گردشگری از دولت درخواست کرده بودیم تا این بخشودگی تا پایان سال‌جاری ادامه پیدا کند.

تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری اردبیل

اما استان اردبیل نیز که به‌عنوان یکی از مناطق گردشگر پذیر کشور بوده و سالانه شاهد خیل عظیمی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است با مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا دست به گریبان است برهمین اساس نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در اردبیل با اشاره به خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر تاسیسات گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: برای جبران خسارات وارد شده به فعالان بخش گردشگری استان اردبیل مبلغ ۶ میلیارد تومان تسهیلات برای ۱۸۰ واحد در نظر گرفته شده تا توسط بانک‌های عامل پرداخت شود که تاکنون ۷۰۰ میلیون تومان در این حوزه پرداخت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به میزان کاهش اقامت‌کنندگان در استان اردبیل تصریح کرد: از تاریخ یکم اسفندماه سال ۹۷ تا ۳۱ تیرماه سال ۹۸ تعداد دو میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۰۶ اقامت‌کننده در استان داشتیم که این تعداد در بازه زمانی اول اسفندماه سال ۹۸ تا ۳۱ تیرماه سال ۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا ۱۶۲ هزار و ۶۶۶ نفر اقامت بوده است؛ در همین بازه زمانی در سال گذشته تعداد بازدید گردشگران از مراکز تاریخی، تفریحی و گردشگری استان چهار میلیون و ۱۵۵ هزار و ۴۰۰ نفر بوده که امسال از تاریخ یکم اسفندماه سال ۹۸ تا ۳۱ تیرماه سال‌جاری به ۸۵۸ هزار و ۶۲۸ نفر کاهش یافته است.

در این بین خبر تعطیلی برخی از مراکز گردشگری، هتل و آبدرمانی‌ها در استان اردبیل به خصوص شهرستان سرعین به یکی از مهم‌ترین اخبار روز استان اردبیل تبدیل شده بود که یکی از این مراکز گردشگری هتل لاله و آبدرمانی سبلان سرعین بود، اما مجید قلیچ خانی، معاون بهره‌برداری شرکت توسعه گردشگری ایران از انتشار خبر غیر موثق تعطیلی هتل لاله و آبدرمانی سبلان ابراز تأسف کرد و اذعان داشت: انتشار چنین اخبار غیرموثق نه‌تنها به این دو مجموعه بلکه به کل گردشگری منطقه آسیب می‌رساند.

 عدم تعطیلی هیچ یک از مجموعه‌های گردشگری کشور

قلیچ‌خانی بیان کرد: شرکت توسعه گردشگری ایران علی‌رغم شرایط بحرانی حاکم بر صنعت گردشگری و باوجود گذشت حدود ۸ ماه از شروع بحران ناشی از شیوع بیماری کرونا، تاکنون هیچ‌ یک از مجموعه‌های گردشگری تحت پوشش خود در سطح کشور را تعطیل نکرده و همچنان با تلاش مضاعف و رعایت دقیق اصول و پروتکل‌های بهداشتی در حال خدمت‌رسانی به میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، همان‌طور که طبق آمارهای اعلام شده مشخص است، شیوع ویروس کرونا صنعت نوپا و رو به رشد گردشگری در استان اردبیل را که در سال‌های اخیر تمرکز بیشتری بر روی توسعه صنعت گردشگری استان برای پیشرفت اقتصادی انجام یافته بود را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و باعث تحمیل ضرر و زیان به فعالان این صنعت شده است.

اما با توجه به تداوم چنین شرایطی و پابرجایی ویروس کرونا در جهان و کشور و عدم اطلاع دقیق از زمان ریشه کَنی این ویروس باید با استفاده از ابزارهای موجود و برنامه‌ریزی‌های صحیح از ضرر و زیان بیش از پیش این صنعت جلوگیری کرد و در کنار آن باید زمینه فعالیت برای دوران پسا کرونا را نیز فراهم شود.

توسعه گردشگری الکترونیک و استفاده از بستر فضای مجازی

یکی از مهم‌ترین موضوعات در چنین شرایطی بهره‌مندی از توان و ظرفیت موجود در فضای مجازی است و استفاده از پتانسیل‌های گردشگری مجازی در شناساندن اماکن گردشگری استان اردبیل و هم‌چنین تداوم صنعت گردشگری در این دوران و این در حالیست که صنعت نوپای گردشگری الکترونیک در جهان عمری در حدود ۲۰ سال داشته و با این روش اطلاعات صوتی، تصویری و متنی از اماکن گردشگری واقعی شهرها و کشورها در اختیار گردشگران مجازی قرار می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های گردشگری مجازی امکان ارایه خدمات به صورت اینترنتی به گردشگران است که در این روش صاحبان کالا و خدمات می‌توانند با استفاده از فضای فراهم شده به معرفی کالا و خدمات و اماکن گردشگری خود اقدام کنند و گردشگران نیز می‌توانند خدمات و کالاهای مورد نظر را از طریق سامانه‌های اینترنتی خریداری کنند و یا اینکه مکان مورد نظر به همراه خدمات آن را به عنوان یکی از اولویت‌های خود برای دوران پسا کرونا در نظر بگیرند.

 استفاده از ابزارهای دیجیتال برای صنعت گردشگری در طی سال‌های اخیر بسیار مورد استقبال کشورهای مختلف قرار گرفته و امروزه نیز با توجه به وضعیت موجود و شیوع ویروس کرونا بهره‌مندی از این ابزار و استفاده از پتانسیل‌های آن می‌تواند در پویایی صنعت گردشگری و هم چنین کسب درآمد و جبران بخشی از خسارت‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

اما یکی از مهم‌ترین ملزومات این روش، بهره‌مندی از زیرساخت‌های مناسب برای استفاده حداکثری از توان گردشگری مجازی است و از این‌رو فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری مجازی در دوران کرونایی که مطمئنا تاثیر بسیاری در دوران پسا کرونا نیز خواهد داشت از ضروریات است که باید مورد توجه مسؤولان امر قرار گیرد.

 

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو