پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | سه دقیقه طلایی برای اطفای حریق هواپیماها

تاریخ خبر: // کد خبر: 333960 // // //


سه دقیقه طلایی برای اطفای حریق هواپیماها

آتش نشانی و نجات هواپیمایی یک حرفه با شرایط خاص است و اگر این خدمت در زمان سانحه دیرتر از سه دقیقه ارایه شود، جان سرنشینان به طور جدی در معرض خطر قرار می گیرد.


سه دقیقه طلایی برای اطفای حریق هواپیماها

آتش نشانی و نجات هواپیمایی یک حرفه با شرایط خاص است و اگر این خدمت در زمان سانحه دیرتر از سه دقیقه ارایه شود، جان سرنشینان به طور جدی در معرض خطر قرار می گیرد.حمید حاجی بیگی، مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما با اشاره به نام گذاری هفتم مهر به نام آتش نشانی و ایمنی بر حساسیت حرفه آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما تاکید کرد.

حاجی بیگی ادامه می دهد: سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) برای این حرفه قوانین و استانداردهای الزامی و سختگیرانه ای تنظیم کرده و تنها به فرودگاه هایی اجازه عملیات نشست و برخاست هواپیماها را می دهد که قادر به رعایت این قوانین و استانداردها باشند.

وی اظهار داشت: از مهمترین این قوانین می توان به طبقه بندی آتش نشانی و نجات (Category RFF) اشاره کرد که طبق این قانون الزام آور،ICAO   برای هر هواپیما بر اساس طول و عرض بدنه آن یک سطح حداقلی آتش نشانی و نجات تعریف می کند و هواپیما تنها در فرودگاه هایی اجازه نشست و برخاست دارد که دارای این سطح آتش نشانی و نجات باشند.

حاجی بیگی گفت: برای هر کدام از سطوح، تجهیزات خاصی تعریف و به تفصیل استانداردهایی تعیین کرده است. این استانداردها تا حدی دقیق هستند که در آنها حتی به درجه حرارت محل استقرار خودروها یا ابعاد درهای محل نیز اشاره شده است.

وی با بیان اینکه ICAO  برای نیروی انسانی شاغل در این حرفه نیز آموزش های خاصی را  الزام کرده است، گفت: شاغلان این حرفه باید در تمام طول خدمت از مهارت لازم برخوردار باشند و بر اساس استانداردهای آمادگی جسمانی تعریف شده، بتوانند در کمترین زمان ممکن با استفاده کامل از تجهیزات به اطفای حریق هواپیما و نجات سرنشینان بپردازند. حداکثر فرصتی که برای ارایه این خدمت داریم سه دقیقه است و در صورتی که زمان از دست برود، جان سرنشینان به طور جدی در معرض خطر خواهد بود.

مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما تاکید کرد: امروز در تمام فرودگاه های تحت پوشش شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران این خدمات منطبق با استانداردهای بین المللی توسط متخصصان داخلی ارایه می شود و شرایط پایداری را جهت ایمنی سفرهای هوایی و رضایت خاطر هموطنانمان فراهم کرده ایم.

وی همچنین با اشاره به ثبت کد 72 با عنوان گواهینامه رانندگی ویژه خودروهای آتش نشانی فرودگاهی در سیستم راهنمایی و رانندگی گفت: این اقدام گامی بلند در راستای توانمندسازی نیروی انسانی اداره های آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما بوده است. امروز کارکنان آتش نشانی شاغل در اغلب فرودگاه های کشور، دارای گواهینامه مجاز و قانونی و با توانمندی کامل در اپراتوری خودروهای آتش نشانی فرودگاهی هستند.

مدیریت اپرون و پیشگیری از ویروس کرونا

حاجی بیگی همچنین با بیان اینکه از زمان ورود مسافران و بار آنها به Airside رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در راستای حفظ جان هموطنان با نظارت دقیق مسئول اپرون انجام شده است، عنوان می کند: مسئولان اپرون فرودگاه ها به صورت 24 ساعته نظارت بر رعایت مفاد CAD1900 سازمان هواپیمایی کشوری و رعایت آن توسط شرکت ­های هواپیمایی و هندلینگ را بر عهده داشته که خوشبختانه بازخورد بسیار خوبی داشته است.

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شرکت فرودگاه ها


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو