پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | گزارش کامل واکنش نمایندگان مجلس به افزایش 155 درصدی قیمت بلیط هواپیما

تاریخ خبر: // کد خبر: 337342 // // //


گزارش کامل واکنش نمایندگان مجلس به افزایش 155 درصدی قیمت بلیط هواپیما

بر اساس تصمیم انجمن شرکت‌های هواپیمایی قرار است از اول آبان‌ماه امسال همزمان با کاهش ظرفیت صندلی پروازهای داخلی قیمت بلیت هواپیما به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. در گزارش جامع زیر واکنش نمایندگان مجلس به این خبر را مشاهده می نمایید .


گزارش کامل واکنش نمایندگان مجلس به افزایش 155 درصدی قیمت بلیط هواپیما

بر اساس تصمیم انجمن شرکت‌های هواپیمایی قرار است از اول آبان‌ماه امسال همزمان با کاهش ظرفیت صندلی پروازهای داخلی قیمت بلیت هواپیما به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. دیروز رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره گفته بود: نه دولت و نه سازمان هواپیمایی کشوری هیچ دخالتی در افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی ندارند.

دهقانی زنگنه با بیان این که سازمان هواپیمایی به شرکت های هواپیمایی ابلاغ کرده که از اول آبان ماه هواپیما باید با ظرفیت 50 و 60 درصدی پرواز کند، افزود: ایرلاین ها، انجمن شرکت های هواپیمایی دارند و بر اساس بخشنامه 50 و 60 درصدی و همچنین قیمت دلار، برای آنها نرخ های جدید را تعیین کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید مجدد بر این که دولت و سازمان هواپیمایی کشوری در نرخ گذاری بلیت پروازها هیچ دخالتی ندارند، تصریح کرد: در زمان حاضر قیمت بلیت تهران-مشهد حدود 600 هزار تومان است که در نرخنامه جدید نیز همین رقم درج شده است.

در ادامه دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نیازی به مجوز سازمان هواپیمایی کشوری نداریم به تسنیم گفت: نرخ جدید بر اساس دلار 27 هزار تومانی تعیین شده است.

مقصود اسعدی سامانی در واکنش به این سوال که آیا افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی مجوز سازمان هواپیمایی کشوری را دارد اظهار کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیط پروازهای داخلی آزادسازی شده است لذا شرکت های هواپیمایی برای تطبیق با وضعیت حمل و نقل هوایی اقدام به نرخ گذاری قیمت بلیط هواپیما می کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس دلار 11 هزار تومانی تعیین شده از سوی دیگر بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا از اول آبان ماه شرکت‌های هواپیمایی باید به حداکثر از 60 درصد ظرفیت صندلی‌های خود استفاده کنند، این مسئله به همراه نرخ دلار 27 هزار تومانی باعث شده تا قیمت گذاری جدید توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی انجام شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یادآور شد: در جلسات با ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا بارها تاکید کردیم امکان شیوع ویروس کرونا در داخل هواپیما با توجه به تمهیدات انجام شده وجود ندارد اما با این وجود اعلان های داخلی از اول آبان ماه 99 باید با 60 درصد ظرفیت خود اقدام به مسافر گیری کنند.

این در حالی است که امروز عضو کمیسیون عمران مجلس از ورود به پرونده افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داده و نرخنامه جدید را غیرواقعی اعلام کرده است.

*****

اقبال شاکری در واکنش به افزایش 155 درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی، افزود: قطعا این اقدام به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، چراکه مردم توان پرداخت چنین هزینه هایی برای خرید بلیط هواپیما را ندارند.افزایش ناگهانی و بدون برنامه قیمت ها، فشار سنگینی به مردم و مسافران وارد می کند و قطعا این رویکرد موجب کاهش استقبال مردم برای استفاده از پروازهای داخلی خواهد شد.

وی با بیان اینکه نرخ‌نامه جدید حمل و نقل هوایی متناسب با هزینه های مصرفی ایرلاین ها نیست، افزود: بعد از اعلام نرخ‌نامه جدید، دلایل افزایش قیمت ها و تناسب این مسائل با میزان هزینه ها را بررسی کردم، حتی با چندین کارشناس و مسئول مرتبط نیز در این رابطه صحبت کردم، از این رو به نظر می رسد  نرخ های اعلامی به هیچ وجه واقعی نیست.

وی تاکید کرد: قطعا در نشست آتی کمیسیون عمران مجلس موضوع افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت پروازهای داخلی با حضور مسئولان مربوطه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

*****

غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما که گفته می‌شود که از اول آبان‌ماه اعمال می شود، اظهار داشت: هنوز این موضوع به کمیسیون عمران ارجاع نشده است و ما نیز از جراید و خبرگزاری ها مطلع شدیم.وی افزود: افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی چون یک موضوع درآمدی است، دولت باید به مجلس لایحه بیاورد و موضوع به کمیسیون برنامه و بودجه برود و از کمیسیون عمران مجلس هم نظرخواهی خواهد شد.

نماینده مردم بهشهر در مجلس در پاسخ به این پرسش سازمان هواپیمایی کشوری و دولت می‌گویند این مسئله دست ما نیست، گفت: پس دست کیست؟ اگر دست سازمان هواپیمایی کشور و دولت نباشد پس چه کسی قرار است به این‌ها دستور بدهد؟

شریعتی گفت: اگر بنا باشد قیمت‌ها را با دلار افزایش دهیم پس چرا حقوق و دستمزد و امتیازات پرسنل‌ها را با دلار نمی سنجند؟ این افزایش قیمت‌ها هیچ مبنای منطقی ندارد و مجلس به مسئله افزایش قیمت نرخ بلیت پروازهای داخلی به طور جد ورود خواهد کرد.

*****

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره افزایش قیمت بلیط پروازهای داخلی که گفته می‌شود که از اول آبان‌ماه اعمال می شود، اظهار داشت: افزایش نرخ جدید پروازهای داخلی رشد بسیار تند و بالایی داشته است و سازمان هواپیمایی باید توضیح بدهد که آیا این افزایش صرفا به دلیل افزایش نرخ ارز است یا خالی کردن ظرفیت برای مقابله با ویروس کرونا است.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشور باید پاسخ دهد که آیا این افزایش نرخ بلیط ها قرار است موقتی باشد و بعد از فروکش کردن شیوع و گسترش ویروس کرونا تعدیل ‌یابد؟ در غیر این صورت این افزایش قیمت‌ها غیر قابل قبول است و مجلس به شدت با این مسئله برخورد می کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: اینکه بخشی از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است اما بخش عمده و مهم آنها مثل هزینه‌های حقوق، سوخت، خدمات فرودگاهی ریالی است و به قیمت آنها اضافه نشده است. بنابراین آنها حق ندارند چون نرخ ارز چند برابر شده به نرخ پروازهای داخلی هم اضافه کنند.

قادری می گوید که اینکه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کند که من نقشی ندارم و ناظر قضیه هستم پذیرفته شدنی نیست؛ سازمان هواپیمایی کشور یک سازمان حاکمیتی است و طبیعی است هر اتفاقی قرار است بیفتد باید با هماهنگی باشد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری را به مجلس می‌کشانیم و ما نسبت به این مسئله حساس هستیم، گفت: ما نمی‌خواهیم شرکت‌های هواپیمایی ضرر کنند اما باید قیمتی را به مردم بدهند که قابل قبول باشد، ما نمی خواهیم سوار شدن بر هواپیما برای مردم به آرزو تبدیل شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری نرخ‌های جدید پروازهای داخلی را بدون اطلاع مجلس اعلام و اطلاع‌رسانی کرده است و مجلس به شدت با این مسئله برخورد خواهد کرد. به مجلس بی احترامی شده است مثل اینکه آقایان نمی‌دانند تصمیمات اینچنینی تبعات اجتماعی و سیاسی به دنبال دارد.

*****

رحمت‌الله فیروزی پوربادی ، با اشاره به تصمیم انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما از آبان‌ماه بیان کرد: قطعا کمیسیون عمران هفته آینده با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی افزایش قیمت بلیت هواپیما را بررسی خواهند کرد.

نماینده مردم نطنز در مجلس در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت هیچ خدماتی در شرایط کنونی قابل قبول نیست، اظهار کرد: انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادعا می‌کنند که افزایش نرخ دلار دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیماست، چرا که عمدتا قطعات هواپیما و هزینه‌های نگهداری آن به دلار می‌باشد و دولت نیز تسهیلات لازم را اتخاذ نداده و آنها چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما این تصمیم به نفع آنها نخواهد بود و قطعا مجلس شورای اسلامی این موضوع را پس از پایان تعطیلات مجلس با حضور دستگاه‌های ذیربط بررسی خواهد کرد.

رحمت الله فیروزی پوربادی ، با اشاره به افزایش ۱۵۵ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی، گفت: انجمن شرکت های هواپیمایی به عنوان انجمن صنفی این حوزه اقدام به صدور نرخ‌نامه جدید پروازهای هوایی کرده و در این رابطه وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور دخالتی نداشته اند.

افزایش چشمگیر قیمت بلیط هواپیما تأثیر گسترده ای در کاهش میزان مسافرت های هوایی خواهد داشت

نماینده مردم نطنز، بادرود و قمصر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش چشمگیر قیمت بلیط هواپیما تأثیر گسترده ای در کاهش میزان مسافرت های هوایی خواهد داشت، افزود: درست است که بخشی از هزینه های حوزه حمل و نقل هوایی با ارز مرتبط است، اما افزایش قیمت ها نباید به گونه ای باشد که موجب عدم استقبال مردم از استفاده از هواپیما شود.

آثار منفی افزایش چشمگیر قیمت بلیط هواپیما در انتظار ایرلاین ها

وی ادامه داد: افزایش چشمگیر قیمت بلیط هواپیما آثار زیان باری را برای صنعت هوانوردی کشور به دنبال خواهد داشت، زیرا با افزایش قیمت ها و به تبع آن کاهش مسافرت های هوایی، درآمد ایرلاین ها نیز روند نزولی به خود خواهد گرفت.

لزوم ورود دولت به موضوع قیمت بلیط پروازهای هوایی

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، بر لزوم ورود دولت و وزارت راه و شهرسازی به موضوع قیمت بلیط پروازهای هوایی تأکید کرد و گفت: وزارتخانه باید با در نظر گرفتن شرایط فعلی کشور، بهترین تصمیم را درباره قیمت بلیط هواپیماها اتخاذ کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: حال اگر شرکت های هواپیمایی به دلیل تحریم ها و شیوع بیماری کرونا برای تأمین قطعات و تجهیزات و تداوم فعالیت دچار مشکل هستند، دولت باید نسبت به ارائه تسهیلات حمایتی اقدام کند.

*****

احمد جباری ، با انتقاد از افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی، گفت: متأسفانه در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی بسیاری رو به رو است، شرکت های هواپیمایی با بهانه های مختلف روز به روز در پی افزایش قیمت بلیط هواپیما هستند.

نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه پروتکل‌های بهداشتی در زمان شیوع کرونا رعایت شده و از حدود 60 درصد از ظرفیت هواپیماها در پروازهای هوایی استفاده شود، امری طبیعی است، اما حتی با لحاظ این منطق نیز نباید قیمت بلیط هواپیما بیش از درصد مشخص افزایش یابد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در شرایط کنونی بسیاری از استان های جنوبی کشور مانند استان هرمزگان از زیرساخت های جاده ای و ریلی مطلوبی برخوردار نیستند و مردم با توجه به بعد مسافت، برای تردد از پروازهای هوایی استفاده می کنند، حال افزایش بی ضابطه قیمت بلیط هواپیما، فعالیت بسیاری از مشاغل و شرکت های اقتصادی را دچار مشکل می کند.

وی افزود: همه مردم و شرکت ها در شرایط اقتصادی و کرونایی باید با همدیگر همراهی و تعامل داشته باشند، به طور مثال  بسیاری از شغل ها با شیوع کرونا درآمدزایی خود را از دست داده اند یا کاهش جدی درآمد رو به رو هستند، حال با منطق ایرلاین ها، این شغل ها نیز باید نرخ خدمات خود را به صورت نجومی افزایش دهند اما باید با همدلی و گذشت نگذاریم که روز به روز بر شدت گرانی ها افزوده شود.

چرا باید قیمت بلیط بر اساس نرخ آزاد دلار نرخ گذاری شود، مگر ایرلاین ها تافته جدابافته هستند

جباری درباره تأثیر افزایش نرخ دلار در قیمت بلیط هواپیما، گفت: اینکه شرکت های هواپیمایی به بهانه نرخ دلار، در سال چند بار قیمت بلیط را چندین درصد بالا ببرند، منطقی نیست، چرا که هزینه های پرسنل و سایر امور مانند مالیات به صورت ریالی پرداخت می شود، حال چرا باید قیمت بلیط بر اساس نرخ آزاد دلار محاسبه شود، مگر ایرلاین ها تافته جدابافته هستند؟

وزارت راه و شهرسازی باید مانع از افزایش نجومی قیمت بلیط هواپیما شود

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: وزارت راه و شهرسازی باید مانع از افزایش نجومی قیمت بلیط هواپیما شود و قطعا در صورت بی توجهی به این موضوع، طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

*****

سیدمهدی فرشادان ، با انتقاد از عدم برقراری منظم پروازهای هوایی در برخی از مراکز استان.ها، گفت: نباید اضافه بهای بلیط هواپیما از جیب مردم و مسافران پرداخت شود، متأسفانه در چند ماه اخیر، پرواز سنندج – تهران به صورت منظم انجام نمی‌شود که مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است، از این رو وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی باید به این موضوع رسیدگی کرده تا پروازها به صورت مرتب انجام شود.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی، نسبت به افزایش نجومی قیمت بلیط پروازهای داخلی انتقاد کرد و افزود: اخیرا اعلام کرده‌اند که قیمت بلیط هواپیما از آبان ماه متناسب با قیمت آزاد دلار افزایش خواهد یافت، حال این سوال مطرح می‌شود که چرا شرکت‌های هواپیمایی فقط در زمان فروش بلیط، نرخ دلار را ملاک قرار می‌دهند.

افزایش نرخ دلار منجر به کاهش هزینه‌های ریالی ایرلاین‌ها شده است

وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی هیچ وقت نمی‌گویند که هزینه‌های داخلی مانند نرخ دستمزد با توجه به افزایش نرخ دلار، کاهش چند برابری پیدا کرده است این موضوعات قابل تامل است.

چرا برای جبران خسارات مالی ایرلاین‌ها، مردم باید تحت فشار قرار بگیرند

فرشادان افزود: بسیاری از مشاغل در ایام شیوع کرونا دچار ضررهای مالی شده‌اند، حال چرا برای جبران خسارات مالی ایرلاین‌ها، مردم باید تحت فشار قرار بگیرند.

مجلس موضوع افزایش قیمت بلیط هواپیما را پیگیری خواهد کرد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه قطعا مجلس به ویژه کمیسیون عمران، موضوع افزایش قیمت بلیط هواپیما را پیگیری خواهد کرد، گفت: وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به اصلاح مسائلی مانند عدم برقراری منظم پروازهای هوایی برخی استان ها و قیمت بلیط هواپیما اقدام کند، در غیر این صورت مجلس، سوال از وزیر راه و شهرسازی را در دستور کار قرار خواهد داد.

*****

علیرضا پاک‌فطرت درباره افزایش قیمت بلیط هواپیما اظهار داشت: از آنجا که وزارت راه و شهرسازی و حوزه حمل و نقل آن باید با هماهنگی کمیسیون عمران مجلس در این باره تصمیم‌گیری کند متاسفانه هیچ مشورت و نظرخواهی با مجلس و کمیسیون عمران به عمل نیامده است لذا در اولین جلسه، اعتراض کتبی خود را به رئیس مجلس اعلام خواهم نمود.

وی در خصوص رهاسازی و هرج و مرج در قیمت‌ها، گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس در جایگاه اصلی خود نیستند و هیچ  نظارتی بر روی قیمت‌ها ندارند و جای تاسف دارد که هیچ کسی هم در دولت پاسخگو نیست و تحریم ها را بهانه کرده‌اند و هر روز قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

پاک‌فطرت تاکید کرد: در همین موضوع بلیط هواپیما در طول یک سال گذشته چند درصد افزایش یافته است، اخیراً هم سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده  که بلیت ها حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

تصور ارتباط افزایش بهای بلیط هواپیما با دلار، توهین به شعور مردم است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این موضوع هیچ ارتباطی با افزایش قیمت دلار ندارد، اظهار داشت: واقعا اگر فکر می‌کنند که قیمت بلیط هواپیما با دلار مقایسه می شود، بی‌احترامی به فهم و شعور مردم است، زیرا که نیروی انسانی سازمان هواپیمایی از خلبان گرفته تا بقیه پرسنل بر اساس ریال حقوق دریافت می کنند، سوخت هواپیما با ریال به فروش می‌رسد و هزینه تعمیرات و امثالهم با ریال محاسبه می‌شود. فقط در خریداری برخی از قطعات هواپیما که آن هم حدود ۱۰ درصد است از دلار استفاده شده و بیش از ۹۰ درصد تجهیزات در کشور خودمان تولید می‌شود پس این موضوع نباید بهانه‌ای برای افزایش قیمت به این میزان باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدم اظهار داشت: با این که من عضو کمیسیون عمران مجلس هستم و حوزه حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی هم جزئی از آن است ولی متاسفانه در موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما هیچ مشورت و نظرخواهی با مجلس و کمیسیون عمران به عمل نیامده است و این نشان می‌دهد که مافیای اقتصادی هیچ توجهی به مردم ندارند و هر گونه که بخواهند تصمیم می‌گیرند، البته این جانب در اولین جلسه اعتراض خود را کتباً به رئیس مجلس اعلام خواهم نمود.

وی تاکید کرد: در کجای دنیا قیمت بلیط هواپیما در یک مدت کوتاه به این شدت افزایش می یابد؟ باید توجه داشت که استفاده از سیستم حمل و نقل خصوصاً حمل و نقل هوایی برای بسیاری از افراد از جمله بیماران، دانشجویان، بازرگانان، اساتید دانشگاه و…. ضروری است، لذا تصمیمات در خصوص هرگونه تغییر در قیمت بلیط سیستم های حمل و نقل کشور باید با هماهنگی و نظارت دقیق و نهادهای مسئول صورت پذیرد.

*****

اسماعیل حسین زهی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

“‏افزایش قیمت ‎بلیت هواپیما اقدامی نامعقول و به دور از مبنای منطقی است؛ ‎کمیسیون عمران مجلس در خصوص این موضوع ورود جدی خواهد داشت.”

*****

محمدرضا رضایی کوچی درباره انتشار اخبار ضد و نقیض از سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر راه و شهرسازی مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما و لغو آن از سوی وزیر گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما یکی از احکام و قوانین این برنامه بود و براساس آن شرایط رقابتی برای تعیین نرخ بلیت هواپیما تعریف شد. به این معنا که نرخ بلیت هواپیما متناسب با خدماتی که ارایه می‌شود، می‌تواند شناور باشد تا با این سازوکار بین ایرلاین‌ها برای ارتقای کیفیت خدمات رقابت ایجاد شود که نتیجه آن کاهش تاخیرات، نوسازی ناوگان و … باشد.

وی تاکید کرد: اما دیگر این حکم در برنامه ششم وجود ندارد و در آخرین برنامه توسعه‌ای حکم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تمدید نشد.

رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: قبل از برنامه پنجم و موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی مسئول نرخ گذاری بلیت هواپیما بود و نرخ گذاری زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شد و پس از برنامه پنجم نرخ شناور اعلام شد. اما در برنامه ششم این حکم تمدید نشد بنابراین متولی قیمت‌گذاری بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری است و این سازمان باید قیمت‌ها را کنترل کند و در این باره با رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگوی تلفنی درخواست کردم به وظیفه نظارت و کنترل قیمت‌ها متعهد باشد.

رضایی‌ کوچی با بیان اینکه افزایش 50 درصدی قیمت بلیت هواپیما برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی غیرمنصافانه بود، گفت: در حال حاضر فقط 10 درصد مردم امکان خرید بلیت هواپیما را دارند و 90 درصد قدرت خرید بلیت هواپیما را ندارند و با این شرایط نخواهند داشت.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان هواپیمایی نسبت به تعیین کف قیمت‌ها اظهار داشت: اگر فرض کنیم مبنا همان حکم برنامه پنجم باشد و بلیت‌ها با قیمت شناور به فروش بروند، وقتی سازمان هواپیمایی کف قیمتی در نظر می‌گیرد یعنی اجازه نمی‌دهد از یک قیتی کمتر به فروش برسد که با توجه به این موضوع شناورسازی قیمت‌ها عملا منتفی است.

رییس کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه دارد که بر قیمت‌ها نظارت و بازار را کنترل کند، افزود: قبول داریم که 40 تا 45 درصد قیمت تمام شده یک صندلی هواپیما به نرخ ارز بستگی دارد اما نباید در این شرایط خاص با افزایش هزینه‌ها جبران زیان‌ها را بر دوش مردم بیندازند. مگر درآمد مردم به یکباره 50 درصد افزایش می‌یابد که شرکت‌های هواپیمایی قصد افزایش ناگهانی 50 درصدی قیمت بلیت هواپیما را داشتند.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه دولت برای جبران هزین‌ ها دست در جیب مردم نکند، گفت: در این شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا تردد مردم با اتوبوس امکان‌پذیر نیست چراکه قرار گرفتن در یک محیط بسته در مدت زمان 7 الی 8 ساعت احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد از سوی دیگر سیستم ریلی قوی هم وجود ندارد که همه مردم در همه مسیرها بخواهند از آن استفاده کنند.

رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی نتواستند تسهیلات کرونایی که مصوب ستاد ملی کرونا بود را دریافت کنند، گفت: بسیاری از شرکت‌ها به دلیل بدهی‌ها قبلی و نبود ضمانت‌ها و مشکلات بانکی از این تسهیلات محروم ماندند این در حالی است که اگر محدودیتی برای شرکت‌های هواپیمایی یا سایر شقوق حمل و نقل ایجاد می‌کنیم باید زمینه بهره مندی آنها از تسهیلات و کمک‌های دولتی را فراهم کنیم. افراد بسیار زیادی در شرکت‌های حمل و نقلی مشغول به کار هستند و قرار نیست که هر بار با دست کردن در جیب مردم این مشکلات را به طور مقطعی حل کنیم.

*****

محمدصالح جوکار اظهار داشت: اعلام افزایش ۸۰ درصدی قیمت پرواز‌های داخلی که قرار است از اول آبان ماه شروع می‌شود شوک جدی به جامعه ما وارد کرده است.وی افزود: وزیر راه و شهرسازی از یک سو می‌گوید که این مساله لغو شده و قیمت‌های جدید اعتبار ندارند و از سوی دیگر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از تعدیل در قیمت‌ها سخن می‌گوید.

جوکار این مساله را نشان دهنده بی ثباتی خواند و تأکید کرد: می‌گویند افزایش قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت ارز و بخشی از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی به صورت ارزی است و دلیل دیگر نیز مصوبه ستاد مبارزه با کرونا صورت گرفته است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مصوبه ستاد از پیش وجود داشت، اما شرکت‌های هواپیمایی بدون توجه به این مصوبه، پرواز‌ها را به صورت کامل انجام می‌دادند، ادامه داد: دولت در شرایط سخت کرونایی کنونی نباید نرخ بلیط هواپیما را علیه مردم اعمال کند.

وی سفر‌های هوایی را در سبد اکثر خانواده‌ها پایین عنوان کرد و گفت: گرچه سهم سفر‌های هوایی در این سبد پایین است، اما مطمئنا بر سایر قیمت‌ها تاثیر گذاشته و افزایش قیمت برخی کالا‌ها را به دنبال خواهد داشت و حتی احتمال افزایش قیمت بلیط ناوگان ریلی و زمینی وجود دارد.

جوکار اظهار داشت: گردشگری ما دچار رکود شده وبا چنین مسائلی مطمئنا سند ورشکستگی صنعت گردشگری به امضا می‌رسد.

وی درباره اقدامات نمایندگان مجلس برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیط هواپیما گفت: هفته آینده این موضوع را در مجلس مطرح کرده و از وزیر می‌خواهیم پاسخگو باشد. این تصمیمات آنی قابل قبول نیست و موجب تشویش خاطر شهروندان خواهد شد.

*****

اسماعیل حسین‌زهی، درباره اخبار منتشر شده در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما بیان کرد: از  نظر بنده افزایش قیمت بلیت هواپیما با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و فشاری که از ابعاد مختلف به جامعه در حال تحمیل است غیرقابل قبول می‌باشد. از سوی دیگر حتی قیمتی که اکنون برای بلیت هواپیما اعلام شده و چند ماه پیش نیز شاهد افزایش قیمت بلیت‌ها بودیم، قابل قبول نبوده و نیاز به نظارت جدی دارد.

این عضو کمیسیون عمران در ادامه اظهار کرد: ما شاهد هستیم که اکنون بلیت هواپیما از یک شهر به شهر دیگر در بازه قیمتی ۳۰۰ هزار تومان تا ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این روال اصلا قابل قبول نیست. وزارت راه و شهرسازی باید به این موضوع ورود پیدا کرده و نظارت جدی بر قیمت‌ها داشته باشد.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها در حوزه هوایی به هیچ وجه قابل قبول نیست. برای آحاد مردم حمل و نقل عمومی باید در دسترس باشد. نمی‌توان با افزایش قیمت قشری از جامعه را از سرویس‌های هوایی محروم کرد.

حسین‌زهی در ادامه تاکید کرد: باید نظارت عالی بر این حوزه اعمال شود. این‌که گفته می‌شود هزینه ایرلاین‌ها بر حسب دلار است و باید پول آن را از مردم بگیرند به هیچ وجه قابل قبول نیست. کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد.

در حالی که هفته گذشته اعلام شده بود که از اول آبان ماه نرخ بلیت پروازها افزایش پیدا می کند، روز گذشته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از لغو نرخ نامه جدید اعلام شده برای پروازهای داخلی خبر داد و گفت: افزایش قیمتی از آبان ماه اتفاق نمی‌افتد.

زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت که مقرر شد تا نشستی با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار کنیم و درباره چگونگی تغییر قیمت بلیت هواپیما تصمیم گیری شود.

*****

غلامرضا شریعتی ، ضمن مخالفت با افزایش قیمت بلیت هواپیما بیان کرد: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یقینا مخالف افزایش قیمت بلیت هواپیما می‌باشد و تاکنون بحث‌هایی که در این حوزه در کمیسیون صورت گرفته است همه اعضاء مخالفت خود را اعلام کرده‌اند، چرا که افزایش قیمت بلیت پروازها هیچ مبنای منطقی ندارد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته نرخ بلیت ایرلاین‌ها سالی یکبار و در چارچوب قانون و با مجوزهای لازم صورت گرفته است و در سال جاری نیز یکبار افزایش قیمت داشته‌ایم و لذا اکنون هیچ مبنای منطقی برای افزایش مجدد قیمت‌ها وجود ندارد.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این‌که به بهانه‌های مختلف نظیر به حداقل رساندن ظرفیت هواپیما برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی یا تامین هزینه‌های دلاری نگهداری از هواپیماها، تقاضای مجدد افزایش قیمت‌ها مطرح شود قابل قبول نیست. کماکان نظارت‌ها نشان می‌دهد که ظرفیت هواپیماها پر است و توجهی به پروتکل‌ها نیز در این حوزه نمی‌شود. هیچ توجیه منطقی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد.

شریعتی تاکید کرد: اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اجازه افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها را بدون هیچ مبنای منطقی نمی‌دهد. امروز همه کسب‌ و کارها تحت تاثیر ویروس کرونا لطمه دیده‌اند. نمی‌توان ضرر و زیان ایرلاین‌ها را نیز از جیب مردم جبران کرد.

*****

مجتبی یوسفی ، ضمن مخالفت با افزایش نرخ بلیت ایرلاین‌ها بیان کرد: بحث افزایش قیمت‌ها در حوزه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل هوایی که نقش بسزایی در جابجایی مسافران در نقاط مختلف کشور دارد بسیار حائز اهمیت است و بعضا سیاست‌گذاری‌های غلط و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها باعث تشویق مردم به استفاده از وسیله شخصی نقلیه شده که تبعات خود را به دنبال دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: با سیاست‌گذاری‌های غلط در حق مصرف کنندگان اجحاف می‌شود. مگر امروز قیمت بلیت هواپیما ارزان است که ما بخواهیم آن را افزایش دهیم؟ امروز نیز به بهانه وجود پروازهای چارتری و عدم نظارت دقیق در این حوزه شاهد هستیم که بلیت‌ها بر مبنای قیمت اولیه به دست کسی نمی‌رسد و در این حوزه نیز دلال‌ها ورود کرده و ظرفیت‌ها را در اختیار گرفته و به قیمت بالاتر در اختیار مردم قرار می‌دهند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عدم وجود نظارت دقیق در این حوزه باعث افزایش قیمت نهایی بلیت شده است و در شرایط کنونی نباید هیچ تصمیمی برای افزایش مجدد بلیت‌ها اتخاذ شود، چرا که با این کار فشار بیشتری به قشر متوسط جامعه وارد شده و تنها حمل و نقل هوایی در انحصار گروه خاصی قرار می‌گیرد.

یوسفی در ادامه تاکید کرد: بعضا شاهد هستیم که مدیران پروازی و خصولتی که در برخی استان‌ها به شدت حضور دارند در این افزایش قیمت‌ها نیز نقش داشته‌اند. افزایش رسمی قیمت‌ها باعث می‌شود تا در بازار نیز قیمت‌ها چند برابر بالا رفته و فشار بیشتری به مردم وارد شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد:  کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع خواهد بود و قطعا ما اجازه نخواهیم داد تا فشار بیشتری به مردم وارد شود.

 

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ( لینک1 ) / خبرگزاری فارس (لینک1 ) ؛ ( لینک2 )  / خبرگزاری ایسنا ( لینک1 ) ؛ (لینک2) ؛ ( لینک3 )؛ ( لینک4 ) ؛ ( لینک5 ) / سایت خانه ملت ( لینک 1 ) ؛ ( لینک2 ) ؛ ( لینک3 )/ خبرگزاری فارس / خبرگزاری صدا و سیما

 


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو