پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | می‌دانیم حال «صنعت هوایی» خوب نیست

تاریخ خبر: // کد خبر: 337465 // // // // //


می‌دانیم حال «صنعت هوایی» خوب نیست

«برخی از ایرلاین‌ها برای پرداخت حقوق پرسنل خود، با وام و بدهی اقدام به پرداخت معوقات خود کرده‌اند و من در جریان تمام این مشکلات هستم اما باید در نظر داشت که درحال‌حاضر مشکلات و دغدغه‌های بسیاری زیادی گریبانگیر دولت است اما باید دولت نیز بر اساس اولویت‌بندی که دارد به کمک صنعت حمل‌ونقل هوایی که همواره از آن به‌عنوان حلقه اصلی توسعه کشورها یاد می‌شود، بیاید.» این بخشی از سخنان رحمت اله فیروزی‌پور عضو کمیسیون عمران و رئیس کمیته حمل‌ونقل هوایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار هفته‌نامه «حمل‌ونقل» است.


می‌دانیم حال «صنعت هوایی» خوب نیست

«برخی از ایرلاین‌ها برای پرداخت حقوق پرسنل خود، با وام و بدهی اقدام به پرداخت معوقات خود کرده‌اند و من در جریان تمام این مشکلات هستم اما باید در نظر داشت که درحال‌حاضر مشکلات و دغدغه‌های بسیاری زیادی گریبانگیر دولت است اما باید دولت نیز بر اساس اولویت‌بندی که دارد به کمک صنعت حمل‌ونقل هوایی که همواره از آن به‌عنوان حلقه اصلی توسعه کشورها یاد می‌شود، بیاید.» این بخشی از سخنان رحمت اله فیروزی‌پور عضو کمیسیون عمران و رئیس کمیته حمل‌ونقل هوایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار هفته‌نامه «حمل‌ونقل» است که می‌گوید: «صنعت حمل‌ونقل هوایی متحمل فشارهای مضاعفی در شرایط سخت کرونا شده و فشارهای ناشی از تحریم و از سوی دیگر افزایش نرخ ارز این مشکلات را بسیار طاقت‌فرسا کرده است.»

او در ادامه سخنان خود عنوان کرد: «اخیرا اعضای کمیسیون عمران مجلس با مسئولان صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور نشستی برگزار کردند که در جریان آن جلسه مشکلات، موانع و چالش‌های صنعت هوایی به ما منعکس شد و ما نیز قطعا این مسائل و دغدغه‌ها را در صحن مجلس، کمیسیون عمران و در ملاقات با ریاست محترم مجلس پیگیری خواهیم کرد تا در راستای آن بتوانیم دولت را مکلف کنیم تا در حد توان به صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور به‌ویژه ایرلاین‌ها کمک کند.»

رئیس کمیته حمل‌ونقل هوایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در جریان خسارت‌هایی که شرکت‌های هواپیمایی بعد از شیوع کرونا دیده‌اند هستیم عنوان می‌کند: «شرکت‌های هواپیمایی درحال‌حاضر برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و به‌روز کردن سیستم‌ها، تعمیر و نگهداری هواپیماهای خود دچار مشکل هستند. حتی برخی از ایرلاین‌ها برای پرداخت حقوق پرسنل خود، با وام و بدهی اقدام به پرداخت معوقات خودکرده‌اند و من در جریان تمام این مشکلات هستم. اما درهرصورت ایرلاین ها نیز چاره‌ای ندارند چرا یک مجموعه‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند و باید بتوانند در این شرایط آن را سرپا نگه دارند.» او همچنین به مشکلات ناشی از تحریم‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «تشدید تحریم‌ها در سال‌های اخیر شرایط ورود هواپیما و هزینه دسترسی به قطعات را به‌شدت سخت کرده است لذا ضروری است دولت برای کاهش این مشکلات تدابیری بیندیشد اما این موضوع که دولت نیز دچار مشکلات بسیار زیادی است قطعا باید موردتوجه قرار بگیرد.»

فیروزی‌پور در پاسخ به این سؤال که چرا بسیاری از ایرلاین‌ها  نتوانسته‌اند تسهیلات کرونایی خود را دریافت کنند، توضیح داد: «ایرلاین بخشی از این تسهیلات را دریافت کرده‌اند و بخشی از آن به دلیل مشکلاتی که دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها دارند هنوز پرداخت‌نشده است. درهرصورت تعهداتی دولت دارد و ستاد ملی مبارزه با کرونا در حوزه ارائه تسهیلات برای ایرلاین‌ها در نظر گرفته‌شده بایستی پرداخت شود.»

او ضمن تأکید بر این مسئله که اهمیت توسعه صنعت هوانوردی کشور و برطرف کردن نیازهای آن بایستی به‌عنوان یک ضرورت دیده شود، ادامه داد: «البته لازم است به این نکته نیز توجه شود که درحال‌حاضر مشکلات و دغدغه‌های بسیار زیادی گریبانگیر دولت است که درنهایت امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام خواهد شد ایرلاین‌ها بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند تا حداقل  این تسهیلات بتواند گره بخشی از مشکلات آنها را باز کند.»

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی صنعت هوانوردی را به‌عنوان یک حلقه اصلی در پیشرفت و توسعه کشور برشمرد و افزود: «امیدواریم دولت بتوانند توجه خود را به این حوزه خاص نیز معطوف کند و تعهدات خود را انجام بدهد.»

او به فرسودگی و سن بالای ناوگان هوایی اشاره داشت و گفت: «درحال‌حاضر تعداد زیادی از هواپیماهای ما به دلیل نبود قطعه در شرایط تحریم و همچنین نداشتن ارز موردنیاز زمین‌گیر هستند که لازم است با تخصیص ارز موردنیاز این خلاء را جبران کنند.» فیروزی‌پور در خصوص اینکه این اعتبارات از چه محلی قرار است تأمین شود، اظهار داشت: «بخشی از این اعتبارات ارزی از محل صندوق توسعه ملی و سایر منابعی که دولت امکانش را دارد، می‌تواند تأمین شود.

رئیس کمیته حمل‌ونقل هوایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت در شرایط فعلی دغدغه‌ای برای کمک به ایرلاین‌ها برای نوسازی ناوگان  هوایی دارد، می‌گوید: «به‌هرحال باید در این زمینه تلاش‌هایی صورت بگیرد و بتوانیم نیاز اصلی و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد به مسئولان کشور گوش زد کنیم؛ این صنعت ارتباط تنگاتنگی با سایر حوزه‌ها ازجمله صنعت گردشگری، هتلداری و … دارد که در صورت نادیده گرفتن این بخش سایر حوزه‌ها نیز لطمه وارد خواهد شد.»

فیروزی‌پور در خصوص انتقادهایی که نسبت به عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها وجود دارد، توضیح می‌دهد: «ازآنجایی‌که شاید شرایط کرونا همچنان در کشور و جهان ادامه داشته باشد ما ناچار و ناگزیریم که پروازهایمان ادامه داشته باشد اما لازم است به‌دقت و با جدیت دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا و پروتکل‌های بهداشتی در فرودگاه و حین پرواز به‌صورت کامل اجرا شود، چراکه در هر شرایطی اولویت سلامتی مردم است.»


منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  تین نیوز


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو