پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | کاپیتان پرواز 853 سال 93: همه کسانی که در پرواز بودند مثل خانواده‌ام اهمیت داشتند

تاریخ خبر: // کد خبر: 338783 // // // // //


کاپیتان پرواز 853 سال 93: همه کسانی که در پرواز بودند مثل خانواده‌ام اهمیت داشتند

کاپیتان محمد تحویلیان؛ خلبان پرواز ۸۵۳ در سال ۹۳ بود که از تهران به زاهدان و مشهد و بلعکس می‌رفت. این پرواز هنگام فرود دچار سانحه می‌شود اما خلبان تحویلیان با کنترل درست، هواپیما را فرود می‌آورد و هر ۱۱۳ مسافر به سلامت از آن خارج می‌شوند.


کاپیتان پرواز 853 سال 93: همه کسانی که در پرواز بودند مثل خانواده‌ام اهمیت داشتند

کاپیتان محمد تحویلیان؛ خلبان پرواز ۸۵۳ در سال ۹۳ بود که از تهران به زاهدان و مشهد و بلعکس می‌رفت. این پرواز هنگام فرود دچار سانحه می‌شود اما خلبان تحویلیان با کنترل درست، هواپیما را فرود می‌آورد و هر ۱۱۳ مسافر به سلامت از آن خارج می‌شوند. او از ماجرای عجیبی که در این پرواز تجربه کرده بود، گفت: بعد از اینکه به زاهدان رسیدیم، هواپیما آماده پرواز به مشهد شد. از دور به امام رضا(ع) سلام دادم، خواسته‌‌ام را به او گفتم و راهی زاهدان شدیم. نزدیک زاهدان و آماده فرود بودیم. آماده فرود شدیم و چرخ را باز کردیم اما چرخ سمت چپ باز نشد. در فاصله ۶۰۰ متری زمین بودیم و دو دقیقه تا نشستن فاصله داشتیم.

محمد تحویلیان گفت: این بدترین حالتی است که یک هواپیما می‌تواند داشته باشد. زیرا لحظه فرود تمام پایداری هواپیما روی چرخ عقب است. هنوز استرس نداشتیم چون فکر می‌کردیم اگر برای بار دوم امتحان کنیم، چرخش باز می‌شود اما نشد.

فرود را لغو کردیم و روی فرودگاه زاهدان دور می‌زدیم. بررسی موضوع ۲۰ دقیقه طول کشید و هوا در حال مه آلود شدن بود. مسافران کم‌کم نگران شدند. همه کسانی که در هواپیما‌ بودند مثل خانواده‌ام برای من اهمیت داشتند. سیستم دستی هم کار نکرد.

یکی از مسافران که آن روز در هواپیما بود در تماس تلفنی با برنامه عنوان کرد: مسافران دچار حالت‌های عصبی شدید شدند. از توانایی بی‌نظیر کاپیتان تحویلیان تشکر می‌کنم؛ نجات یافتن ما شبیه به معجزه بود.

تحویلیان ادامه داد: در چک لیست هواپیما برای این حالت نوشته است: «این فرود هیچ گارانتی ندارد». در این شرایط همه چیز به مهارت خلبان بستگی دارد.

زمانی که به مسافران گفتم هواپیما نقص فنی دارد، صدای یا حسین یا ابوالفضل بلند شد. آن لحظه برای لحظاتی سلامی که به بارگاه امام هشتم دادم، برایم تداعی شد. به مسافران گفتم: «شما زائران امام هشتم هستید و مطمئن باشید که ما به سلامت به زمین می‌رسیم».

نیم ساعت طول کشید تا سوخت‌مان را کم کنیم تا آتش‌سوزی احتمالی کاهش پیدا کند. این زمان برای من ده سال گذشت. دیگر فرصتی نداشتیم و مجبور بودیم فرود بیاییم.

او نحوه فرود را اینگونه تعریف کرد: در حالت عادی باید در وسط باند فرود بیاییم اما من به منتهی‌الیه سمت راست رفتم. بال هواپیما به زمین خورد و از باند خارج و وارد شانه خاکی شد. هر لحظه خطر انفجار و آتش‌سوزی بود. بر اساس دستورالعمل خروج اضطراری مسافران را خارج کردیم. من که خارج شدم سجده شکر کردم.

مهمان بعدی کاپیتان علیرضا مرتضی‌زاده بود که در آن زمان در اتاق عملیات حضور داشت و از زمین دستورالعمل‌های لازم را می‌داد. او که اشک می‌ریخت به یک جمله بسنده کرد و گفت: آرامش حرف اول را می‌زند و اگر خلبان آرامش داشته باشد از پس ۹۰ درصد بحران‌ها برمی‌آید.

تصاویری از کاپیتان تحویلیان پس از فرود اضطراری در فرودگاه زاهدان:

 

 

 

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا / خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو