پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | بازنده گرانی ۱۵۵ درصدی بلیت هواپیما کیست؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 342920 // // // //


بازنده گرانی ۱۵۵ درصدی بلیت هواپیما کیست؟

افزایش قیمت‌های ۱۵۵ درصدی در حالی هنوز لغو نشده که به عقیده بسیاری از کارشناسان این افزایش قیمت‌ها در نهایت به ضرر شرکت‌های هواپیمایی تمام خواهد شد.


بازنده گرانی ۱۵۵ درصدی بلیت هواپیما کیست؟

شرکت هواپیمایی ایران در اقدامی که نرخ‌گذاری بلیت هواپیما بر اساس نرخ ارز ۲۷ هزار تومانی نامیده شد، نرخ بلیت هواپیما را به میزان ۱۵۵ درصد افزایش داد و نرخ مصوب شهریور ۹۸ بر اساس دلار ۱۱ هزار تومانی را تغییری قابل توجه داد.

البته این افزایش نرخ که منجر به اعتراض وزیر میراث فرهنگی و گردشگری نیز شد، با چراغ سبز وزیر راه و شهرسازی انجام می‌شود، چرا که محمد اسلامی پیش از این در اظهار نظری گفته بود: «به دلیل اجرای طرح نشستن یک در میان مسافران مجبور به افزایش نرخ بلیت‌ها هستیم.»

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در نامه‌ای اعتراضی به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نوشت: «همان‌گونه که استحضار دارید شرکت‌های هواپیمایی در بیشتر مسیرهای داخلی بر خلاف دستور جنابعالی، مبنی بر لغو افزایش نرخ پروازها، نرخ خدمات خود را بیش از ۱۰۰ درصد و تحت عنوان کف نرخ افزایش داده‌اند، ضمن آن‌که دفاتر خدمات مسافرتی را نیز به‌صورت مستمر تهدید به‌قطع سیستم فروش یا ابطال قراردادهای همکاری فی‌مابین می‌کنند. لذا خواهشمند است، دستور فرمائید در خصوص توقف رویه ناصحیح و ناصواب معموله اقدامات لازم به‌عمل آید.»

این اقدامات در حالی است، که یک بررسی ساده نشان از افزایش تقریباً ۲ برابری نرخ بلیت هواپیما به مقصد و یا مبدا تهران شده است، آن چنان که نرخ بلیت هواپیما تهران- شیراز که فروردین ۹۹ به مبلغ ۲۶۴ هزار تومان عرضه می‌شد، حال به ۴۹۵ هزار تومان رسیده و بلیت هواپیما تهران- مشهد نیز از ۲۷۰ هزار تومان در فروردین امسال به ۵۱۰ هزار تومان افزایش نرخ داد.

همین طور هم اکنون باید برای مسیرهای تهران- کیش، تهران- اهواز و تهران- اصفهان به ترتیب ۵۵۰ هزار، ۴۸۰ هزار و ۳۸۰ هزار تومان پرداخت کنیدو دیگر خبری از پروازهای با مبلغ حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار تومانی نیست و در حالی شاهد مصاحبه‌ها و اعلام لغو افزایش نرخ توسط مسئولان هستیم که نرخ‌های افزایش یافته از ابتدای هفته گذشته در سایت‌ها و دفاتر فروش بلیط اعمال شده است.

اکنون بیشتر مسافران پروازهای داخلی را مدیران یا کارکنان شرکت‌های گوناگون تشکیل می‌دهند

این افزایش نرخ بلیت‌ها سبب شده که تأثیرات شیوع ویروس کرونا بر کاهش حضور مسافر تشدید شده و شاهد کاهش تردد از فرودگاه مهرآباد باشیم، در همین حال یکی از فعالان صنعت هواپیمایی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها حداقل یک سوم مسافران و گردشگران را از سفر هوایی منصرف کرده است، اظهارکرد: اکنون بیشتر مسافران پروازهای داخلی را مدیران دولتی و یا افرادی که هزینه پرواز آنها را خود پرداخت نمی‌کنند و از جیب دولت و یا شرکت‌ها پرداخت می‌شود، تشکیل می‌دهند.

وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی بهانه افزایش نرخ بلیت را علاوه بر افزایش نرخ ارز، ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی و در نتیجه کاهش ظرفیت پروازها اعلام کرده‌اند، این در حالی است، که هیچ پروازی را مشاهده نمی‌کنیم، که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی با ظرفیت کمتری انجام شود و اگر ظرفیت پروازها کامل نشده است، به دلیل نبود مسافر و نه رعایت پروتکل‌ها بوده است.

بازنده رقابت در افزایش نرخ مصرف کننده‌ها هستند

یکی از شهروندان قرچکی که به دلیل کار خود مجبور است، در ماه دو بار به مشهد سفر کند، با تأیید افزایش نرخ بلیت‌های هواپیما به خبرنگار مهر گفت: در خبرها آمده است، که افزایش نرخ بلیت هواپیما لغو می‌شود، اما در عمل خبری از لغو افزایش قیمت‌ها نیست.

محمد ملکی ادامه داد: من مجبورم برای دو بار پرواز رفت و برگشت به مشهد ماهانه دو میلیون تومان هزینه کنم، که این مبلغ بسیار زیاد است و اگر این‌طور باشد، با توجه به توان اندک اقتصادی باید قید استفاده از هواپیما را بزنم.

وی گفت: اینکه ما به دلیل افزایش نرخ ارز نرخ بلیت‌ها را اضافه کنیم، امر غیرمنطقی است، نباید با گرانی‌های بی‌منطق سبب تشدید تورم شویم، متأسفانه در کشور ما به جای اینکه مسئولان راهی برای کاهش افزایش نرخ یک کالا پیدا کنند، چراغ سبز افزایش نرخ کالاهای دیگر نشان می‌دهند، که در این بین فقط مردم و حقوق بگیران متضرر می‌شوند.

باید در نرخ گذاری‌ها به جیب مردم نیز نگاه کرد

یک شهروند رباط کریم ضمن گلایه از مسئولان نظارتی به دلیل عدم برخورد با گرانفروشی بلیت در روز روشن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: من سفرهای هوایی کاری زیادی می‌روم، که البته به دلیل شیوع کرونا کلاً سفرها کاهش یافته و تا جای ممکن از طریق دورکاری و فضای مجازی انجام می‌شود، اما همان مقدار اندک سفر نیز با این قیمت‌ها میسر نیست.

مهدی امامی گفت: به نظرم باید مسئولان در نرخ گذاری‌ها به جیب مردم نیز نگاه کنند، اکنون وضعیت اقتصادی جامعه با واقعیت‌ها و توان مردم مطابقت ندارد.

تعداد مسافران هوایی به کمتر از ۳۰ درصد مدت مشابه سال قبل رسیده است

مدیر یکی از آژانس‌های هواپیمایی جنوب تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اوضاع بازار پروازهای هوایی را کساد توصیف کرد و افزود: می‌دانم که افزایش قیمت‌ها سبب افزایش کسادی بازار می‌شود، اما از سویی دیگر باید بپذیریم که شرکت‌های هواپیمایی نیز حال خوشی ندارند و اگر دولت به داد صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور نرسد، به زودی شاهد ورشکستگی و تعطیلی این صنعت خواهیم بود.

علیرضا حیدری ادامه داد: هنوز تأثیر این افزایش قیمت‌ها را در تعداد مسافران نمی‌توان برآورد کرد و سنجید، اما همین حالا نیز به دلیل وضعیت بغرنج معیشتی مردم و نیز شیوع ویروس کرونا تعداد مشتری‌های ما به کمتر از ۳۰ درصد مدت مشابه سال گذشته رسیده است.

وی با بیان اینکه عمده هزینه پروازها از طریق ارز تأمین می‌شود، گفت: نمی‌توان قیمت‌ها را دستوری کنترل کرد، زمانی که پروازی صرفه اقتصادی نداشته باشد، قطعاً شرکت‌های هواپیمایی اقدام به انجام آن نخواهند کرد، به همین دلیل نیاز است تا طرح‌های کارشناسی شده‌ای برای تأمین منافع مردم از یک سو و شرکت‌های هواپیمایی و فعالان صنعت توریسم از سوی دیگر اندیشید.

قیمت بلیت‌های هواپیما تا دیر نشده اصلاًح شود

نماینده‌های مردم در مجلس شورای اسلامی نیز از افزایش قیمت‌های بلیت هواپیما گلایه مندند و یک عضو کمیسیون عمران مجلس در همین خصوص به خبرنگار مهر گفت: افزایش نرخ ناگهانی موضوعی نیست که بتوان در خصوص آن بی‌تفاوت عمل کرد، چرا که این قیمت‌های جدید افزایش نامعقول و غیرکارشناسی شده‌ای دارد.

اقبال شاکری این افزایش قیمت‌های غیرکارشناسی را در نهایت موجب ضرر به خود شرکت‌های هواپیمایی دانست و گفت: این قیمت‌ها موجب کاهش استقبال مردم از سفرهای هوایی و در نتیجه ورود خسارت به خود شرکت‌ها است، درست است، که برخی از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی از طریق ارز تأمین شده و به طور مستقیم با نرخ ارز مرتبط است، اما این دلیل نمی‌شود، قیمت‌هایی را برای پروازها تعیین کنیم، که مردم قید سفرهای هوایی را بزنند.

وی خواستار بازنگری در نرخ بلیت هواپیما شد و گفت: باید تا دیر نشده این قیمت‌ها اصلاح شود.

به نظر می‌رسد، دولت می‌تواند، با ارائه تسهیلات حمایتی و تأمین قطعات مورد نیاز ارزان نرخ برای شرکت‌های هواپیمایی یا از طرق دیگر به جبران کاستی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، کسادی پروازها و افزایش نرخ ارز کمک کند و این تصور که اعمال تمام کاستی‌ها و افزایش قیمت‌ها را می‌توان با افزایش نرخ بلیت و از جیب مصرف‌کننده جبران کرد، تصوری غلط است.

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت گسترش

 


دیدگاه خود را بنویسید

  1. مهدی نوشته است:
    10:06 مورخه 06 آبا 99

    با سلام
    ممنون از تهیه خبر-حقیقتا بار مالی زیادی دارد برای مایی که به اجبار از پرواز استفاده می کنیم -دریافتی ها کم-هزینه ها زیاد-این قیمت هارا چه کنیم!!!





برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو