پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | کاهش خدمات ایرلاین‌ها شیوه جدید گرانی بلیت هواپیما

تاریخ خبر: // کد خبر: 343751 // // // // خبر مهم


کاهش خدمات ایرلاین‌ها شیوه جدید گرانی بلیت هواپیما

یکی از تصمیماتی که وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی گرفته، ممنوعیت فروش بلیت به قیمت‌های تخفیف‌دار است که موجب شده عملا کف قیمتی برای بلیت هواپیما تعیین شود.


کاهش خدمات ایرلاین‌ها شیوه جدید گرانی بلیت هواپیما

ستاد ملی کرونا با وضع پروتکلی، شرکت‌های هواپیمایی را ملزم به رعایت سقف ۶۰ درصد ظرفیت فروش بلیط در هر پرواز کرد. شرکت‌های هواپیمایی پس از انتشار این مصوبه نرخ‌های جدیدی را منتشر کردند که نشان دهنده افزایش حدود ۸۰ درصدی قیمت‌ها بود. اما این قیمت‌ها با واکنش مردم و همچنین برخی مسئولان دولتی روبرو شد که نتیجه آن توقف افزایش قیمت‌ بلیت هواپیمایی بود.

با این حال بررسی‌ قیمت‌های بلیت پروازها نشان می‌دهد که بلیت‌های همه پروازها افزایش قابل توجهی داشته؛ در برخی از مسیرهای پرتردد کف قیمت بلیت بین ۲۰۰ تا۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته که حاکی از بی‌اثری اخطارهای مسئولان دولتی به شرکت‌های هواپیمایی است.

ایرلاین‌ها چگونه با همکاری وزارت راه و شهرسازی بلیت را گران کردند؟

یکی از تصمیماتی که وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی گرفته، ممنوعیت فروش بلیت به قیمت‌های تخفیف‌دار است که موجب شده عملا کف قیمتی برای بلیت هواپیما تعیین شود. مسئولان سازمان هواپیمایی بیان کردند که این تصمیم با هدف اجرای دقیق پروتکل فروش ۶۰ درصدی بلیت توسط شرکت‌های هواپیمایی اتخاذ شده و در روزهای اخیر بلیت با کمتر از قیمت‌های مصوب فروخته نخواهد شد و همه بلیت‌ها با قیمت مصوب به فروش می‌رسند.

این درحالی است که برخی نمایندگان مجلس تعیین سقف یا کف برای قیمت بلیت را غیرقانونی می‌دانند. امان اله حسین پور نماینده اسفراین در مجلس یازدهم و رئیس فراکسیون اقتصاد سفر در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه سازمان هواپیمایی در خصوص باید رعایت کف قیمت قانونی هست یا خیر ؟ و آیا امکان اجرا دارد گفت: نرخ گذاری دستوری قانونی نبوده و اصلاً قابل اجرا نخواهد بود.

وی افزود: از سوی دیگر باید در نظر داشت که این موضوع به صنعت گردشگری لطمه وارد می کند. بر اساس قوانین کف قیمت اصلا معنی ندارد.این قیمتی که اخیرا بعضی از شرکت ها خودشان اعلام کردند و اتحادیه ها متاسفانه افزایش قیمت دادند کار غیر قانونی بود که مجلس هم مخالف کرد و الحمدلله تجدید نظر شد ولی باز دوباره تحرکاتی هست که بعضی از شرکت ها قرار است افزایش قیمت داشته باشند، بدتر از آن، این کف قیمت اعلام کردن یک کار کاملا غیر قانونی است.

شیوه جدید پیاده کردن مسافرها از هواپیما

با وجود تکذیب و رد افزایش قیمت بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها، به نظر می‌رسد شرکت‌های هواپیمایی به نحوه دیگری اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند. شنیده شده که شرکت هواپیمایی بلیت‌های با قیمت‌ها پایین را حذف کردند همچنین طبق شواهد موجود قیمت‌ بلیت‌ها براساس هواپیماهای درجه یک اعلام شده و سایر هواپیماها با کیفیت‌های پایین‌تر ملزم به فروش بلیت‌های خود براساس همان قیمت‌های هواپیماهای درجه یک شدند. علاوه‌بر این برخی مشاهدات نشان می‌دهد که شرکت‌ها برخی خدمات مانند پذیرایی و دادن ماسک‌‌ها را نیز انجام نمی‌دهند.

قیمت‌های فعلی درج شده در سایت‌های فروش بلیت موجب افزایش کف‌ قیمت بلیت‌ها شده که به دلیل ممنوعیت فروش بلیت ارزان، برخی پروازها با تعداد مسافر کم انجام می‌شود. زیرا پیش از آن اقشار متوسط و پایین جامعه نیز تا حدی توانایی خرید بلیت هواپیما را داشتند اما قیمت‌های اعلام شده به نحوی افزایش یافته که عملا بخشی از مردم دیگر توانایی خرید بلیت را ندارند.

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو