پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | راهنمای کامل ترخیص کالا از گمرک

تاریخ خبر: // کد خبر: 344833 // // // //


راهنمای کامل ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک یکی از مهمترین مراحل واردات کالا در ایران میباشد به طوری که بخش مهمی از هزینه ای که واردکنندگان در پروسه واردات کالای خود پرداخت می‌کنند مربوط به مرحله ترخیص کالا در گمرکات ایران می‌باشد از این رو انتخاب تیم ترخیص و کارگزار مناسب می‌تواند علاوه بر تسریع در فرایند ترخیص هزینه های واردات کالا را به میزان چشمگیری کاهش دهد.


راهنمای کامل ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک یکی از مهمترین مراحل واردات کالا در ایران میباشد به طوری که بخش مهمی از هزینه ای که واردکنندگان در پروسه واردات کالای خود پرداخت میکنند مربوط به مرحله ترخیص کالا در گمرکات ایران میباشد از این رو انتخاب تیم ترخیص و کارگزار مناسب میتواند علاوه بر تسریع در فرایند ترخیص هزینه های واردات کالا را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

حقوق ورودی یا حقوق گمرکی چیست؟

اصلی ترین وظیفه گمرک هر کشوری محاسبه و دریافت مبلغ حقوق ورودی کالا از واردکننده کالا می‌باشد. حقوق گمرکی مبلغی است که با توجه به تعرفه گمرکی کالای مورد نظر که در کتاب مقررات صادرات واردات از صاحبین کالا دریافت می‌گردد در واقع در رویه های گمرکی براساس آن کالاهای وارده برای استفاده در داخل قلمرو گمرکی با پرداخت حقوق ورودی و هزینه‌های انجام خدمات و با انجام کلیه تشریفات، ترخیص می‏شود.

مراحل ثبت سفارش برای واردات کالا چیست؟

ثبت سفارش جهت واردات کالا به ایران فرایندی  به نسبت دشوار و زمان گیر می‌باشد اما به زبان ساده مراحل این ثبت سفارش جهت واردات به شرح ذیل می‌باشد:

  • آگاهی از تعرفه کالای مورد ثبت سفارش
  • اخذ پروفرما از فروشنده کالا
  • مراجعه به معاونت بازرگانی خارجی جهت تکمیل فرم ثبت سفارش.
  • اخذ مجوز ورود کالا طبق جدول مقررات صادرات و واردات از سازمانهای ذیربط.
  •  مراجعه به شرکت بیمه و اخذ بیمه نامه.
  • اقدام به ثبت سفارش در بانک واسطه معامله به منظور ثبت سفارش کالا (پس از تکمیل فرم تقاضا برای گشایش اعتبار به انضمام فرم بانکی و پروفرما و بیمه نامه و اجازه نامه نسبت به پرداخت حق ثبت سفارش اقدام گردد).

فرایند واردات و ترخیص کالا از گمرک ( جهت کالاهای تجاری )

مرحله اول: اظهار کننده کالا

در این مرحله صاحبین کالا میبایست با هماهنگی امور اظهار و ارسال مانیفست به گمرک را انجام دهند. این مراحل به شرح ذیل میباشد:

  • ارسال اطلاعات مربوط به مانیفست کالا توسط شرکت حمل کننده به گمرک قبل از شروع عملیات حمل (به صورت الکترونیکی) (درحال حاضر صرفا در گمرکات دریایی فعال می باشد.)
  • صدور قبض انبار به صورت الکترونیکی
  • صدو ر ترخیصیه سیستمی توسط شرکت حمل و نقل و اعلام ب ه صاحب کالا جهت انجام اظهار الکترونیکی (درحال حاضر صرفا درگمرک هوایی فعال می باشد.)
  • مراجعه صاحب کالا به سامانه اظهار از راه دور ، انجام اظهار الکترونیکی ،اسکن اسناد و اخذ شماره ثبت یا سریال
  • ارسال پیامک به صاحب کالا و تأیید ثبت اظهارنامه در سامانه جامع امور گمرکی
  • انتخاب نحوه پرداخت حقوق ورودی متعلقه

 مرحله دوم: گروه روسای سرویس ارزیابی و کارشناسان

در این مرحله نوبت به این است که ارزیاب و کارشناسان گمرک امام خمینی به صورت مجازی و سیستمی مدارک و ارزیابی مرسوله وارداتی صاحب بار را انجام دهند

ابتدا صاحب کالا اظهارنامه مربوطه به همراه اسکن اسناد را از طریق زیر سامانه اظهار از راه دور کالا به نشانی www.epl.irica.ir برای گمرک ارسال می نماید. سپس گمرک با استفاده از مدیریت ریسک اقدام به بررسی اسناد و کالا نموده و پس از اخذ مجوزهای لازم (درصورت نیاز) ، دریافت عوارض متعلقه و صدور پروانه گمرکی دستور اجازه بارگیری و در نهایت خروج کالا از گمرک را صادر می نماید.

شرح این مراحل به شرح ذیل است:

  • تعیین رئیس سرویس مجازی :رئیس سرویس از بین تمامی روسای سرویس گمرکات تعریف شده در سیستم تعیین می گردد
  • تعیین کارشناس مجازی :کارشناس از بین تمامی کارشناسان گمرکات تعریف شده در سیستم تعیین می گردد
  • انتخاب ارزیاب توسط سیستم
  • درج گزارش ارزیابی در سامانه جامع امورگمرکی

 مرحله سوم: کارشناس

در این مرحله کارشناس مجازی مسئول بررسی موارد ذیل میباشد:

  • بررسی اسنادی
  • نظارت بر تخصیص سیستمی مجوزهای مورد نیاز
  • نمونه برداری جهت تعیین ماهیت کالا ( در صورت نیاز ) توسط سازمان ذیربط و اعلام نظر به گمرک به صورت سیستمی
  • کارشناسی نهایی
  • پرداخت حقوق ورودی
  • کنترل و تایید نهایی توسط مسئول سرویس
  • صدور پروانه الکترونیکی
  • ارسال پیامک به صاحب کالا جهت اعلام تأیید نهایی اظهارنامه در سامانه جامع امور گمرکی

 مرحله چهارم: ارسال به کارشناس بازبینی

در این مرحله سند مربوطه جهت بازبینی مجدد به کارشناسان درب خروج ارسال میگردد.

کنترل سیستمی مجوزهای مورد نیاز و صدور مجوز

بارگیری توسط درب خروج

کارشناسی درب خروج

دریافت اصل اسناد لاک و مهر شده

ورود کامیون جهت بارگیری

باسکول ورود و توزین

 مرحله پنجم: انبار و بارگیری

این اخرین مرحله ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی میباشد. در این مرحله مرسوله وارداتی از انبارهای عمومی گمرک امام دریافت میگردد و پس از خروج و بارگیری جهت تحویل به مشتری ارسال میگردد

آشنایی با سامانه EPL  – ای پی ال

سامانه EPL که کوتاه شده  Electronic Packing List  میباشد سامانه ای شناخته شده در گمرک است که برای بسیاری از ترخیص کاران با نام پنجره واحد تجاری فرامرزی  شناخته میشود.

اگر نیازمند به خدمات ترخیص کالا باشید و به عنوان ارباب رجوع بخواهید کالای مد نظر خود را از گمرک ترخیص نمایید باید برای ارتباط با گمرک از سامانه پنجره واحد فرامرزی یا سامانه ای پی ال استفاده کنید

برخی از اصطلاحات و تعاریف مورد استفاده در فرایند ترخیص کالا

ستاگ

سامانه تعیین ارزش گمرکی می باشد که با انتقال اطلاعات ارزشی کالاهای تر خیص شده از گمرکات و بررسی وتایید دفتر تعیین ارزش به عنوان مرجع در خصوص اطلاعات ارزشی گمرک قابل استناد می باشد

مسیر سبز

بررسی اجمالی اظهارنامه و اسناد ضمیمه آن

مسیر زرد

بررسی کامل اظهارنامه و اسناد ضمیمه آن و در صورت لزوم نمونه برداری از کالا

مسیر قرمز

بررسی کامل اظهارنامه و اسناد ضمیمه آن ، ارزیابی فیزیکی کالا در صورت لزوم نمونه برداری از کالا

شناسه پرداخت

شناسه مشترکی بین بانک ملی و گمرک ج.ا.ایران می باشد که مبین پرداخت مبلغ تعیین شده از طرف گمرک می باشد و بانک صرفا مجاز به دریافت همان مبلغ می باشد

لیست اسنادی که ترخیصکار باید در زمان اظهار نامه به گمرک ارائه نماید

صاحبین کالا یا نماینده های انها باید برای شروع فرایند ترخیص مدارک زیر را اظهار نمایند:

  • قبض انبار
  • ترخیصیه
  • بارنامه حمل
  • عدلبندی
  • بیمه نامه
  • گواهی مبدأ
  • گواهی وزن
  • گواهی آنالیز حسب مورد
  • گواهی بازرسی
  • فاکتور
  • پروفرما
  • گواهینامه بهداشت (حسب مورد)
  • گواهینامه استاندارد حسب مورد
  •  فتوکپی کارت بازرگانی
  •  فتوکپی کد اقتصادی
  • فتوکپی پروانه بهره برداری
  • فتوکپی کارت حق العملکاری (برای حق العملکار)
  • مجوزهای ورود حسب مورد
  •  اعلامیه فروش ارز
  •  کاتالوگ و ‌بروشور

زمان فرایند ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

با توجه به پیچیدگی فرایند ترخیص و اینکه گاها برای ترخیص برخی از کالاها نیاز به اخذ مجوزهای خاصی از سازمان های دیگر می‌باشند ممکن است فرایند ترخیص  بین 1 الی 5 هفته کاری به طول بی انجامد

نام فرایند

مدت زمان تقریبی

اظهار اولیه اسناد

1 الی 3 روز کاری

ثبت سفارش گمرکی

7 روز کاری

دریافت کد ساتا

3 الی 15 روز کاری ( بسته به شرایط  تخصیص بانک مرکزی دارد(

ارزیابی و کارشناسی کالا در گمرک

3 الی 5 روز کاری

بازبینی و درب خروج

3 الی 5 روز کاری

اخذ مجوزات مورد نیاز اعم از استاندارد ، مخابرات و …

5 الی 15 روز کاری

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مشرق نیوز


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو