پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | جنجال روی قابل تسری بودن نرخ بلیط هواپیما در مصوبات برنامه پنجم به برنامه ششم ؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 345499 // // //


جنجال روی قابل تسری بودن نرخ بلیط هواپیما در مصوبات برنامه پنجم به برنامه ششم ؟

پایگاه های خبری شعار سال و ایرلاین پرس ، بارها در خصوص غیرقابل تسری بودن مصوبات برنامه پنجم توسعه با موضوع افزایش نرخ بلیت هواپیما در برنامه ششم توضیح داده بودند. توضیحاتی که متاسفانه کمتر بدان توجه شده است و برداشت های سلیقه ای جای آن را پر نموده . مجددا تذکر می دهیم که بدون ذکر عبارت تصریح بندهای یک برنامه در برنامه دیگر، اجرای آن در چارچوب برنامه جدید، غیر قانونی خواهد بود.


جنجال روی قابل تسری بودن نرخ بلیط هواپیما در مصوبات برنامه پنجم به برنامه ششم ؟

بر اساس بند ب ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه مصوب دی ماه سال ۱۳۸۹ که در سال ۱۳۹۴ اجرای آن آغاز شد، دولت مکلف به آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی شد.

متن این بند از قانون برنامه پنجم توسعه بدین شرح است:

ماده ۱۶۱ بند ب- دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع‌سازی نرخ خدمات حمل‌ونقل هوایی بار و مسافر اقدام نماید و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل‌ونقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی‌نمودن نرخ آنها اقدام کند.

با 35% تخفیف این رینگ شو رو بخر
خرید جرمگیر چندمنظوره مفرا با 35% تخفیف
خرید بهترین نوکننده و محافظ لاستیک خودرو با 40% تخفیف
فرصت محدود با 35% تخفیف، بهترین محافظ و تمیزکننده چرم

خاطرنشان می‌شود، این ماده قانونی در آذرماه سال ۹۴ و با حضور علی عابدزاده رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری در رأس این سازمان در زمان وزارت عباس آخوندی در راه و شهرسازی، اجرایی شد.

با در گرفتن کش و قوس‌هایی میان سازمان هواپیمایی کشوری و کمیسیون عمران و برخی فراکسیون‌های مجلس در خصوص نرخ نامه جدید قیمت بلیت هواپیما اعلامی از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی، مباحثی نیز در خصوص ادامه قانونی یا غیر قانونی بودن مصوبه سال ۸۹ مجلس مطرح شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس: تاریخ اعتبار قانون آزادسازی بلیت هواپیما به اتمام رسیده است

محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها، می‌گوید: قبل از برنامه پنجم و موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی مسئول نرخ‌گذاری بلیت هواپیما بود و نرخ‌گذاری زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شد و پس از برنامه پنجم نرخ شناور اعلام شد. اما در برنامه ششم این حکم تمدید نشد بنابراین متولی قیمت‌گذاری بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری است و این سازمان باید قیمت‌ها را کنترل کند و در این باره با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگوی تلفنی درخواست کردم به وظیفه نظارت و کنترل قیمت‌ها متعهد باشد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری: قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به برنامه ششم هم تسری یافت

از سوی دیگر، تورج دهقانی زنگنه معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگوی دیگری اعلام کرد: سازمان هواپیمایی کشوری هیچ دخالتی در تعیین کف و سقف قیمت بلیت پروازهای داخلی ندارد. بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه که به برنامه ششم هم تسری پیدا کرد، شناورسازی و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما یک تکلیف قانونی است.

حق با کیست؟ رئیس سازمان هواپیمایی یا رئیس کمیسیون عمران؟

نگاهی به قانون برنامه ششم توسعه نشان می‌دهد خبری از تمدید مصوبه آزادسازی نرخ بلیت نیست و در هیچیک از بندها و مواد قانونی آن، اشاره‌ای به ادامه اجرای قانون آزادسازی بلیت پروازهای داخلی نشده است.

همچنین در قانون احکام دائمی برنامه‌های ۵ ساله توسعه نیز این موضوع به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است.

بنابراین ظاهراً رئیس کمیسیون عمران مجلس برنده این نزاع خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس استفساریه‌ای از شورای نگهبان، اگر قوانین برنامه‌های ۵ ساله، اجرا شده بود، به قانون دائمی تبدیل می‌شوند ولی اگر مواد این قوانین در تاریخ اعتبارِ ۵ ساله آنها اجرا نشد، دیگر قابل تسری به برنامه بعدی نبوده و تاریخ اعتبار آنها منقضی شده است.

یک حقوقدان: قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به قوت خود باقی است

یک کارشناس حقوق هوانوردی درباره دعوای حقوقی رؤسای کمیسیون عمران مجلس و سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به استفساریه موجود از شورای نگهبان درباره قوانین برنامه‌های ۵ ساله توسعه، اظهارکرد: در این مورد، حق با رئیس سازمان هواپیمایی است.

وی افزود: با توجه به اینکه قانون آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی در زمان اعتبار قانون برنامه پنجم اجرایی شد، بر اساس استفساریه مذکور، قابل تسری به برنامه ششم بوده و این قانون همچنان پابرجاست؛ حتی اگر در برنامه ششم توسعه، بند یا ماده‌ای مبنی بر تمدید مصوبه قانون برنامه پنجم ذکر نشده باشد.

این کارشناس حقوقی یادآور شد: مثلاً اگر در یکی از برنامه‌های ۵ ساله توسعه، مجلس دولت را مکلف به ایجاد یک وزارت خانه جدید با ساختار جدید و دولت نیز این مصوبه را اجرایی کرد، ولی در برنامه ۵ ساله بعدی، مصوبه مذکور تمدید نشد، آیا دولت می‌تواند به این بهانه، کل وزارتخانه ایجاد شده را منحل کند؟ مسلماً چنین برداشتی صحیح نخواهد بود و در این خصوص نیز، استفساریه شورای نگهبان، حجت را بر سازمان هواپیمایی کشوری تمام کرده است.

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت گسترش


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو