پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | بریده جریده: عملیات احداث فرودگاه بین‌المللی بزرگ تهران آغاز می‌شود

تاریخ خبر: // کد خبر: 345980 // // //


بریده جریده: عملیات احداث فرودگاه بین‌المللی بزرگ تهران آغاز می‌شود

فرودگاه بین‌المللی بزرگ تهران از بالاترین سطوح بین‌المللی پرواز برخوردار خواهد بود. مهندس ترکش دوز سرپرست دفتر فرودگاه بین‌المللی بزرگ تهران در گفت‌و‌گویی از ازسرگیری مجدد عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی تهران خبرداد:فرودگاه مهرآباد نیاز آینده مملکت را از لحاظ صنعت حمل‌ونقل به هیچ‌وجه برآورده نمی‌کند، این فرودگاه با توجه به اشکالاتی که در طراحی اولیه آن بوده قابل گسترش نیست و نیاز مبرم به ساختن یک فرودگاه جدید احساس می‌شود.


بریده جریده: عملیات احداث فرودگاه بین‌المللی بزرگ تهران آغاز می‌شود

فرودگاه بین‌المللی بزرگ تهران از بالاترین سطوح بین‌المللی پرواز برخوردار خواهد بود. مهندس ترکش دوز سرپرست دفتر فرودگاه بین‌المللی بزرگ تهران در گفت‌و‌گویی از  ازسرگیری مجدد عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی تهران خبرداد: فرودگاه مهرآباد نیاز آینده مملکت را از لحاظ صنعت حمل‌ونقل به هیچ‌وجه برآورده نمی‌کند، این فرودگاه با توجه به اشکالاتی که در طراحی اولیه آن بوده قابل گسترش نیست و نیاز مبرم به ساختن یک فرودگاه جدید احساس می‌شود.

تاریخچه احداث فرودگاه جدید
از سال 1353 مشاورین اولیه طرح، مراحل مختلف پروژه را طراحی کردند که تا سال ۱۳۵6 ادامه داشت. این پروژه در سه قسمت به نام پیمان‌های ۱ و۲و۳ طراحی شده است. پیمان شماره یک شامل خاکبرداری، خاکریزی و تسطیح. پیمان شماره ۲ شامل عملیات روسازی، آسفالت جاده‌های ارتباطی باند‌ها و توقفگاه هواپیما. پیمان شماره ۳ شامل احداث ساختمان‌های تأسیسات پشتیبانی و ترمینال‌ها است. پیمان شماره یک در سال ۱۳۵۶ به مناقصه گذاشته شد و یک شرکت ایرانی برنده مناقصه گردید و تا سال 1357 حدود ۹۲۰ میلیون ریال عملیات خاکی توسط این شرکت انجام گرفت.
پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی با تلاش مسئولین، پروژه فرودگاه بزرگ مجدداً بررسی شد و در این زمینه دفتر فنی فرودگاه بزرگ بین‌المللی تهران در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل  و بررسی مجدد پروژه مذکور بعهده این دفتر نهاده شد. پس‌از بررسی و تحقیقات کامل نتیجه به اطلاع مسئولان امر رسید که با توجه به نیاز مبرم به این فرودگاه ،مسئولان دستور از سرگیری عملیات این فرودگاه را صادر کردند. در این زمینه دفتر فنی اقدام به تهیه یک طرح تعدیلی از طرح اولیه کرد که طرح مذکور به تصویب رسید و بودجه مورد نیاز طرح برآورد شد. هزینه طرح با ساخت یک ترمینال، دو باند، ساختمان‌های پشتیبانی، جاده‌های ارتباطی و تأسیسات زمینی که به‌طور کلی طرح تعدیلی را تشکیل می‌دهد تا سال ۱۳۶۷ حدود ۲ میلیارد و 8۵۰ میلیون ریال برآورد شده است که با ارائه آن به هیأت دولت به تصویب رسید و برای سال 1362 به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ گردید.
همچنین زمین‌های داخل طرح فرودگاه در حال خریداری است و متراژ زیادی از این زمین‌ها تاکنون خریداری شده است.
در زمینه ایجاد جاده و پل خروجی از فرودگاه به اتوبان قم با وزارت راه و ترابری قراردادی بسته شده و هزینه آن نیز پرداخت گردیده و همچنین آزمایشات مکانیک خاک و زلزله سنجی محل مربوطه نیز انجام گرفته است. محل فرودگاه مذکور در 40 کیلومتری جنوب تهران بین جاده ساوه و اتوبان قم در محدوده‌ای به وسعت ۱۵۰میلیون متر مربع در نظر گرفته شده است که از لحاظ رفت و آمد با وجود اتوبان قم و جاده ساوه، کلیه مسائل ارتباطی بین فرودگاه و تهران نیزحل شده و برای آینده خط آهنی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
روزنامه کیهان- دوشنبه 6 تیر 1362

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو