پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | اتمام موفقیت آمیز آزمون‌های پروازی پروژه سامانه سار هواپایه

تاریخ خبر: // کد خبر: 346827 // // //


اتمام موفقیت آمیز آزمون‌های پروازی پروژه سامانه سار هواپایه

پژوهشگران پروژه طراحی و ساخت سامانه سار هواپایه با قابلیت استخراج برخط تصاویر؛ آزمون‌های پروازی پروژه را در زمان‌بندی تعیین شده، با موفقیت به اتمام رساندند.


اتمام موفقیت آمیز آزمون‌های پروازی پروژه سامانه سار هواپایه

پژوهشگران پروژه طراحی و ساخت سامانه سار هواپایه با قابلیت استخراج برخط تصاویر؛ آزمون‌های پروازی پروژه را در زمان‌بندی تعیین شده، با موفقیت به اتمام رساندند.
به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، دکتر رحیم اقرء رئیس پژوهشکده مکانیک شیراز در معرفی این پروژه گفت: رادار دهانه مصنوعی یا سار (SAR) نوعی از رادار است که بر روی سکو‌های متحرکی مثل هواپیما، پهپاد و ماهواره نصب می‌شود و در حین حرکت سکو؛ رادار با ارسال متناوب پالس به سطوح و دریافت بازگشتی آن، قادر است تصویری دقیق از ناحیه هدف را ایجاد کند.
وی با تاکید بر مزایای عمده تصویربرداری راداری نسبت به تصویربرداری اپتیکی افزود: قابلیت‌ها و مزایای عمده این نوع از تصویربرداری باعث توجه روزافزون همه کشور‌های توسعه یافته به این فناوری شده و در دهه‌های اخیر در این کشور‌ها سرمایه‌گذاری هنگفتی در صنعت سار صورت گرفته است.
دکتر اقرء با اشاره به قابلیت تصویربرداری از پشت ابر، قابلیت تصویربرداری در تمام ساعات شب و روز (مستقل از نور خورشید)، قابلیت تصویربرداری از نواحی پوشیده شده از دود و گرد وخاک، مستقل بودن کیفیت تصویر راداری از فاصله، امکان کشف اهداف یا اشیاء فلزی استتار شده به عنوان محاسن مهم تصویربرداری راداری خاطرنشان کرد: این سامانه به علت دستیابی به کیفیت بالا در تصاویر استخراج شده، می‌تواند بخش زیادی از نیازمندی کشور را تامین کند.
وی گفت: حساسیت و اهمیت این فناوری به حدی زیاد است که کشور‌های توسعه یافته فناوری سار را به انحصار خود درآورده‌اند.
وی افزود: دلیل اصلی اجتناب این کشور‌ها از فروش این سامانه به ایران، جلوگیری از بهره‌برداری ما از مزایای چشم‌گیر چنین سامانه‌ای است. در این راستا، پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران با تلاش شبانه‌روزی نخبگان علمی و فنی خود؛ طراحی، ساخت، تست و بهره برداری از یک رادار تصویربرداری هواپایه (سامانه ISRC_SAR) با قابلیت استخراج تصویر به صورت برخط را در آبان 98 در دستور کار خود قرار داد و در نهایت با تست موفق عملیاتی در آبان سال 1399، آن را با موفقیت به اتمام رساند.
رئیس پژوهشکده مکانیک شیراز توضیح داد که این سامانه دارای کاربرد‌های زیادی در حوزه‌های مختلفی نظیر حوادث غیرمترقبه، حوزه‌های نظامی، مرزبانی، کشاورزی، مطالعات خاک و آب است، ولی کاربرد آن در مدیریت حوادث غیرمترقبه، از مهم‌ترین قابلیت‌های این سامانه محسوب می‌شود.

 

منبع :با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری آریا


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو