پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | زنجیره سازندگان قطعات هوایی ایجاد می شود

تاریخ خبر: // کد خبر: 346873 // // // //


زنجیره سازندگان قطعات هوایی ایجاد می شود

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته گفت: ما در صدد ایجاد یک زنجیره سازندگان قطعات هوایی برای بومی سازی هستیم.


زنجیره سازندگان قطعات هوایی ایجاد می شود

دکتر منوچهر منطقی امروز در نشست مشترک معاونت علمی و فناوری با شرکتهای دانش بنیان فعال در عرصه هوایی در محل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در سطح آمادگی ناوگان تجاری در کشور چالش های زیادی وجود دارد که در صدد رفع آنها هستیم.

وی با اشاره به این چالش ها گفت: دستیابی به قطعات یدکی از طریق بازار سیاه و متحمل شدن هزینه های چند برابری، عدم استفاده بهینه از توانمندی های داخل در تامین قطعات، تعداد بسیار بالای MRO (مراکز ارائه خدمات تخصصی هوایی) و محدود بودن محدوده کار آنها، عدم استفاده از توانمندی بالقوه MRO در داخل کشور و عدم اطلاع شرکت های دانش بنیان از نیازهای شرکت های هوایی در راستای بومی سازی از جمله چالش های ناوگان تجاری در کشور به شمار می رود.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری خاطرنشان کرد: این ستاد اقدام به ایجاد یک زنجیره سازندگان قطعات هوایی برای بومی سازی قطعات مورد نیاز برای MRO کرده است.

وی افزود: سازمان هوایی کشوری برای توسعه قطعه سازی با محصول در بخش هایی اقداماتی انجام داده است.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این جلسه آشنایی شرکت‌های هوایی با توانمندی های بومی سازی و توسعهMRO در کشور است گفت: در حال حاضر ۴۷ مرکز MRO در حال فعالیت هستند و تقریبا به ازای هر ۶ هواپیما یک MRO تاسیس شده است.

منطقی افزود: به علت پرهزینه بودن بعضی از تجهیزات مانند سکوی تست موتور، MRO ها از روش هایی که قابلیت اعتماد پائین تری دارد برای آزمون نهایی قطعات تعمیر شده استفاده می کنند.

وی با اشاره به فعالیت MRO ها در خطوط هوایی دنیا افزود: در خطوط هوایی دنیا برای ایجاد MRO یا برون سپاری آن دو عامل کلیدی بودجه و توانمندی سازمانی و فنی را در نظر می گیرند. یعنی این مراکز یا به صورت یکپارچه تمامی خدمات را پوشش می دهند و یا به صورت مستقل خدمات محدودی ارائه می دهند.

وی با اشاره به وضعیت حوزه خدمات MRO در اروپا گفت: کشورهای انگلستان، آلمان، هلند و اروپای شمالی MRO به صورت یکپارچه دارند و سود سالیانه سرمایه در این مراکز MRO متمرکز معادل ۱.۲ میلیارد یورو به ازای ۶۰ میلیارد یورو سرمایه در گردش است.

دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته تصریح کرد: کشورهای جنوب اروپا، اروپای شرقی، اسپانیا، ایتالیا، جمهوری چک و … MRO به صورت غیره و متمرکز دارند که ضرر سالیانه MRO به صورت غیر متمرکز ۱.۸ میلیارد یورو به ازای ۶۰ میلیارد یورو سرمایه در گردش برآورد شده است.

منطقی با تاکید بر اینکه اکنون رویکرد مناطق مختلف نظیر اتحادیه اروپا، ایجاد شبکه یکپارچه MRO است، ادامه داد: ما توانسته ایم اولویت های حوزه MRO در کشور رامشخص کنیم.

وی با اشاره به این اولویت ها گفت: موتور، سامانه ها با متعلقات آن، ارتقای هواپیما، بال و بدنه از ۴ اولویت MRO در کشور محسوب می شوند.

منطقی تصریح کرد: بر اساس آنالیزها و تحلیل های حوزه MRO در کشور میزان انجام فعالیت ها در حوزه قوای محرکه ۴۰ درصد و میزان برون سپاری فعالیت ها به خارج از کشور ۶۰ است. همچنین در حوزه تخصصی کامپوزیت و اجزا ۷۵ درصد و۲۵ درصد آن برون سپاری به خارج از کشور انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین در حوزه تخصصی بال (سازه، بال، بدنه) ۵۵ درصد برون سپاری و ۴۵ درصد میزان انجام فعالیت ها در داخل کشور بود است.

منطقی گفت: در حوزه خدمات فنی- مهندسی/ پشتیبانی ۴۵ درصد به خارج از کشور برون سپاری می‌شود و مابقی در داخل کشور انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: سطح توانمندی های ما در کشور در زمینه قوای محرکه ۸۰ درصد و سطح توانمندی های بالفعل ما ۴۰ درصد در این زمینه است.

وی با اشاره به سطح توانمندی بالقوه و سطح توانمندی بالفعل سه حوزه تخصصی دیگر گفت: در حوزه کامپوزیت و اجزا ۸۵ درصد توانمندی بالقوه و ۳۵ درصد توانمندی بالفعل، در حوزه تخصصی سازه، بال و بدنه ۷۵ درصد توانمندی بالقوه، ۴۵ درصد توانمندی بالفعل و در سطح خدمات فنی – مهندسی/ پشتیبانی ۷۵ درصد توانمندی بالقوه و ۴۰ درصد توانمندی بالفعل داریم.

منطقی با تاکید بر اینکه  برای رسیدن به سطح بالای MRO در کشور نیاز به ایجاد یک شبکه وجود دارد، اظهار داشت: شبکه MRO با اولویت ها در کشور می تواند به ترتیب در زمینه   «موتور و متعلقات، آزمایشگاههای مرجع و آموزش اخذ مجوزها» و شرکت های عضو حوزه موتور، شبکه قطعه سازی هوایی و شرکت های عضو حوزه متعلقات از اولویت های ما برای ایجاد MRO ها در کشور به شمار می رود.

دبیر ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته گفت: توسعه صنعت قطعه سازی برای پشتیبانی MRO، ایجاد یک کانال برای ساخت قطعات توسط شرکت های دانش بنیان با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های دانش بنیان، بالا بردن ظرفیت MRO در کشور، ایجاد شبکه آزمایشگاهی و تکمیل آن برای دسترسی به استانداردهای مورد نظر سازمان هواپیمایی کشوری از نتایجی است که ما به دنبال آنها هستیم.

وی با بیان اینکه وضعیت حوزه های  MRO در کشور ناقص است بیان کرد: توانمندی بالقوه ما در حوزه های موتور هواپیمایی هشتاد درصد است و ما قابلیت های قطعه سازی در کشور را به واسطه شرکتهای دانش بنیان داریم.

 

منبع :با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو