پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | ارتقاء و پوشش کامل VSAT تا پایان سال محقق می شود/ نصب و راه اندازی سامانه ILS/ DME در پنج فرودگاه کشور

تاریخ خبر: // کد خبر: 347422 // // // //


ارتقاء و پوشش کامل VSAT تا پایان سال محقق می شود/ نصب و راه اندازی سامانه ILS/ DME در پنج فرودگاه کشور

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی از خرید سامانه های هوانوردی، نصب و راه اندازی تجهیزات، نگهداری و تعمیر تجهیزات، آموزش، برنامه ریزی و بازرسی، مدیریت و نظارت بر شبکه طیف فرکانسی هوانوردی بدست توانمند همکاران متخصص الکترونیک هواپیمایی سراسر کشور طی یک سال گذشته خبر داد.


ارتقاء و پوشش کامل VSAT تا پایان سال محقق می شود/ نصب و راه اندازی سامانه ILS/ DME در پنج فرودگاه کشور

سیامک بهنام ضمن تبریک 12 نوامبر (22 آبان ماه) روز جهانی الکترونیک هواپیمایی به همکاران ATSEP سراسر کشور با بیان اینکه در نصب، راه اندازی، نگهداری و تعمیر تجهیزات بازرسی(ایکس ری و گیت وی) در فرودگاه ها و ستاد، طبق روال فعال بودیم، گفت: در تعمیرات اساسی بوردهای پیچیده و منابع اشعه به پیشرفت قابل ملاحظه ای دست یافته ایم و با خرید، نصب و راه اندازی دستگاه کمک بازرسی WTMD در فرودگاه های کشور تا حدود زیادی مشکلات در این بخش برطرف شده است.

بهنام با اشاره به خریداری تعداد 93 دستگاه ایکس ری از کشور آلمان گفت: به دلیل بحث تحریم های شدید، بیش از دو سال پیگیر هستیم تا تجهیزات مورد نظر وارد کشور شوند و در حال حاضر 22 دستگاه مذکور وارد کشور شده و آماده نصب و راه اندازی هستند.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری در ادامه ورود تجهیزات بازرسی و نصب و راه اندازی آن در فرودگاه های کشور را مهمترین اقدام طی ماه‌های آینده عنوان کرد و گفت: سال گذشته حدود 1800 نفر ساعت برای همکاران یگان پلیس فرودگاههای کشور و حدود سه هزار نفر ساعت برای همکاران یگان سپاه حفاظت هواپیمایی فرودگاه‌های کشور آموزش داشته ایم که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا موفق به برگزاری این دوره ها نشدیم.

بهنام در خصوص خرید لینکهای رادیویی حرفه ای ادامه داد: با همت و تلاش همکاران واحد امور فرکانس و شبکه های مخابرات هوانوردی با همکارای ادارات ارتباطی و نظارتی نسبت به تهیه اسناد فنی برای ارتباطات 5 سایت راداری و RCAG با مرکز کنترل از طریق شرکت زیرساخت مخابرات اقدام شد و مناقصه مربوطه در حال برگزاری است که با انجام آن ارتباطات مطمئن سایت های مذکور بصورت نرمال و پایدار برقرار خواهد شد.

بهنام از انجام اقدامات وسیع در خصوص تجهیزات ارتباطی در طول سال گذشته و سال جاری خبر داد و گفت: این اقدامات شامل نصب سایت های فرستنده و تجهیزات گیرنده در تعدادی از فرودگاه ها، اورهال کردن سامانه های سوئیچینگ در برخی فرودگاه‌ها و ارتقاء نرم افزاری 21 سامانه ATIS بوده است.

وی با بیان اینکه خرید تجهیزات جهت تکمیل سامانه ماهواره ای VSAT بعنوان زیرساخت پشتیبان سایت های راداری و RCAG مرکز کنترل فضای کشور انجام شده است، گفت: تا پایان سال جاری، ارتقاء و پوشش کامل VSAT به عنوان پشتیبان خطوط مخابرات مرکز کنترل حاصل خواهد شد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری اظهارداشت: اقدامات خوبی در خصوص ATN (شبکه زیرساخت هوانوردی) انجام شده و با خرید تجهیزات مورد نیاز، این شبکه در حال ارتقاء است که با بهره برداری آن ضمن پیاده سازی مدیریت و مونیتوریگ پیشرفته، افزایش ظرفیت و توپولوژی شبکه ATN بعنوان زیرساخت مدرن و هوشمند ارتباطات هوانوردی ارتقاء خواهد یافت.

وی از مبدل VOICE OVER IP به عنوان یکی از پروژه هایی یاد کرد که در مرحله آماده سازی اسناد مناقصه قرار دارد و گفت: با انجام این پروژه ضمن افزایش ظرفیت فرکانس رادیویی سامانه VCCS مرکز کنترل، در آینده ارتقاء سامانه سوئیچینگ مرکز کنترل مستقل از سایت های RCAG را شاهد خواهیم بود.

بهنام همچنین از مراحل پایانی نصب و راه اندازی سامانه جدید و IP BASE سوئیچینگ در برج و اپروچ فرودگاه مهرآباد که از سال گذشته آغاز شده خبر داد و امیدواریم تا ماه های آینده به بهره برداری کامل برسد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری مهمترین اهداف در اداره مهندسی سامانه های ارتباطی و زیرساخت ارتباطات تا پایان سال99 جاری را اتمام پروژه سوئیچینگ برج و اپروچ فرودگاه مهرآباد، ارتقای شبکه ATN و تکمیل پوشش ارتباط پشتیبان VSAT سایت های راداری و ارتباطی عنوان کرد.

وی در ادامه به اداره مهندسی سامانه های نظارتی و راداری و مباحث مربوط به اتوماسیون آن اشاره کرد و افزود: در این بخش یکی از مهمترین اقدامات نصب و راه اندازی سایت رادار در ارتفاعات تنگریز شیراز است که در حال حاضر احداث ساختمان آن در حال انجام بوده که همزمان با آن احداث دکل و ریدوم آنتن انجام خواهد شد و پس از آن نصب و راه اندازی تجهیزات رادار آغاز می شود که امید داریم تا پایان خرداد 1400 این سامانه جهت پوشش نظارتی منطقه جنوب و جنوب غرب کشور راه اندازی و عملیاتی شود.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی با اشاره به در دست اجرا بودن پروژه سامانه های نوین نظارتی ADS-B  گفت: به این منظور مناقصه ای در حال برگزاری است و در صورت انتخاب شرکت واجد شرایط، 27 دستگاه گیرنده‌ ADS-B به همراه نمایشگر و پردازنده اطلاعات نظارتی، طی سه فاز نصب و راه اندازی خواهند شد که در نتیجه آن بهره برداری از سامانه اطلاعات نظارتی در فرودگاه ها، مرکز کنترل، هوانوردی عمومی و Search & Rescue  امکان پذیر خواهد بود.

وی به مهمترین دستاورد این پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه وسیع و پیچیده می تواند مقدمه ای باشد تا با استفاده از توان و دانش داخلی و بومی، بتوانیم به سمت ساخت اتوماسیون مرکز کنترل حرکت کنیم.

بهنام از همکاری در ساخت مبدل اطلاعات نظارتی توسط پژوهشکده فاوا دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از اقدامات خوب در اداره راداری و نظارتی در سال جاری یاد کرد و گفت: با این اقدام امکان استفاده از اطلاعات نظارتی سنسورهای ADS-B در سامانه اتوماسیون مرکز کنترل و فرودگاهها فراهم شد.

وی از پروژه نصب دکل و پلکان برای 9 سایت راداری به عنوان یکی دیگر از پروژه ها در اداره نظارتی نام برد و گفت: این پروژه دسترسی پرسنل متخصص فرودگاهها و ستاد به بخش آنتن و پدستال رادار را برای نگهداری و تعمیر بهتر سایت های راداری فراهم کرده که تاکنون در 4 سایت اجرا و در 5 سایت دیگر هم تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری با بیان اینکه در اداره مهندسی سامانه های کمک ناوبری هم اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: اواخر سال گذشته سامانه‌های DVOR/DME فرودگاه های ابوموسی و بندرلنگه نصب و راه اندازی کامل شد و آماده COMMISSIONING و انجام فلایت چک است.

وی اضافه کرد: همزمان در فرودگاه ارومیه نیز سامانه‌های DVOR/DME نصب و راه اندازی شده و در مرحله COMMISSIONING و فلایت چک قرار دارد که پس از آن عملیاتی خواهد شد. همچنین جهت استفاده بهینه از سامانه NDB فرودگاه ایلام و افزایش پوشش آن، انتقال و نصب و راه اندازی تجهیزات و آنتن های سایت مذکور به ارتفاعات اطراف فرودگاه ایلام خاتمه یافت که پس از وارسی پروازی عملیاتی خواهد شد تا با استفاده از طرح ILS  و NDB نسبت به جمع آوری سایت VOR/DME فرودگاه مذکور و آغاز نصب سامانه جدید DVOR/DME برنامه ریزی و اقدام شود.

وی در خصوص نصب و راه اندازی سامانه ILS/ DME در پنج فرودگاه کشور نیز گفت: این پروژه در فرودگاه های رشت، مشهد، اهواز، بندرعباس و امام خمینی در مرحله نصب زیرساخت ها، دکل و آنتن بوده و امیدواریم تا پایان سال از نظر نصب فیزیکی تجهیزات و راه اندازی تعدادی از آنها پیشرفت خوبی داشته باشیم.

بهنام همچنین با اشاره به استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان داخلی نیز گفت: قراردادی را سال گذشته با شرکت صاشیراز جهت ساخت یک دستگاه DME منعقد کردیم که امیدواریم امسال با پیشرفت های خوب پروژه، تحویل داده و کارهای مربوط به تست آن انجام و آماده نصب در یکی از فرودگاه ها شود.

به گفته مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی؛ امسال با توجه به شرایط کرونا، در بخش آموزش و با کمک اداره کل آموزش و توسعه نیروی انسانی شرکت فرودگاه ها تغییراتی را در نوع آموزش انجام داده ایم بطوریکه آموزش های حضوری به مجازی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود 71 دوره آموزشی پودمانی حضوری برگزار و حدود 30 هزار نفر ساعت آموزش داشتیم و امسال با توجه به شرایط کرونا حدود 47 دوره پیش بینی کرده ایم و تاکنون 23 دوره پودمانی با حدود 700 نفرساعت به صورت مجازی برگزار شده است.

وی به موضوع OJT که بیشترین تمرکز را روی آموزش های عملی دارد، اشاره کرد و افزود: در سال 98 تقریبا 9 دوره آموزش OJT با 500 نفر ساعت برای همکاران تهران و فرودگاه های کشور برگزار شد که طی برنامه ریزی هایی انجام شده، امسال 15 دوره OJT برنامه ریزی کرده ایم.

وی راه اندازی دپارتمان زبان در اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی را یکی از کارهای قابل توجه در سال جاری خواند گفت: آموزش زبان به همکاران همواره از سالیان گذشته با فراز و فرودهایی همراه بوده اما امسال به صورت اکادمیک و حرفه ای و با همکاری یک موسسه زبان در تهران، همکاران ATSEP در سراسر کشور پس از تعیین سطح، آموزش زبان را از طریق آن موسسه و بصورت مجازی آغاز کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در بحث مربوط به منابع تغذیه و حفاظت سایت ها در برابر صاعقه و فراتاخت ولتاژ، کارهای مهمی انجام شده است بطوریکه طی پروژه ای در دوسال گذشته، 28 سایت هوانوردی مجهز به سیستم ارتینگ و SURG شدند و در سال جاری نیز 29 سایت در قالب مناقصه در حال تجهیز هستندکه تاکنون در 16 سایت اجرا شده و 13 سایت دیگر نیز در حال اجرا است.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری ادامه داد: با انجام این پروژه بیش از 90 درصد سامانه ها و تجهیزات هوانوردی در کل کشور به سیستم ارتینگ و هم پتانسیل سازی و حفاظت در برابر اضافه ولتاژ ناگهانی مجهز می شوند و در مقابل صاعقه و القائات ولتاژ با درصد بالایی مصون خواهند شد.

بهنام بیان داشت: در بحث مربوط به خرید دستگاه UPS40KVA برای سایت های راداری نیز موفق به خرید چهار دستگاه برای سایت های راداری بندرعباس و شیراز شدیم که در مرحله نصب و راه اندازی هستند و تا پایان سال نیز دو دستگاه برای سایت راداری کیش از طریق مناقصه خریداری و نصب خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال 98 نسبت به بازرسی و Audit سایت ها و تجهیزات CNS و بازرسی 47 فرودگاه اقدام و نسبت به برطرف کردن Finding ها با همکاری مدیریت و ادارات مهندسی الکترونیک فرودگاه ها و همچنین ادارات و واحدهای ستادی مربوطه اقدام شد و در سال جاری بدلیل شیوع ویروس کرونا نظارت مذکور از طریق مکاتبه و پیگیری از راه دور انجام پذیرفت تا با جمع بندی بازدیدهای گذشته و احصاء کردن اشکالات موجود نسبت به رفع آنها اقدام شود.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری گفت: 10 دستگاه UPS10KVA طی مناقصه در سال گذشته خریداری و در اتاق های کنترل تجهیزات و همچنین جهت دستگاه های ایکس ری تعدادی از فرودگاه ها نصب و راه اندازی شد.

وی همچنین با اشاره به بازنشسته شدن حدود 150 نفر از متخصصان الکترونیک هواپیمایی طی ده سال (از سال 98 تا 1407) افزود: با پیگیریهای انجام شده توسط مدیریت عالی شرکت و اداره کل منابع انسانی، تشکیلات و آموزش، جذب 49 نفر در تهران و فرودگاه های کشور از طریق آزمون استخدامی که در آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد، برنامه ریزی شده است که البته تداوم در این خصوص ضروری و حیاتی است.

بهنام در خصوص ماموریت های تعمیر و نگهداری و آموزش و سایت یابی گفت: در سال گذشته حدود 4 هزار و 500 نفر/ روز ماموریت توسط همکاران انجام شده است که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و محدودیت های اقتصادی شرکت و درجهت حفظ سلامتی همکاران، سعی شد ماموریت ها با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام و تا حد ممکن کاهش یابد به طوریکه طبق پیش بینی ها تا انتهای امسال حدود 2 هزار و 200 نفر روز ماموریت خواهیم داشت که نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش خواهد داشت.

بهنام انجام وظایف در قالب کشیک در ادارات مهندسی الکترونیک فرودگاه ها و مرکز کنترل فضای کشور را یکی از کارهای مهمی خواند که بر عهده همکاران متخصص است و اظهار داشت: این همکاران با تلاش فراوان و تقبل سختی های کشیک های شبانه و ایام تعطیل و بصورت شبانه روزی، عملیاتی نگه داشتن سامانه های CNS و بازرسی فرودگاه ها و سامانه های اتوماسیون و سوئیچینگ مرکز کنترل را تضمین می کنند تا اطلاعات مورد نیاز CNS با دقت و صحت و تداوم به همکاران کنترلر برج و اپروچ فرودگاهها و بخش OPERATIONAL مرکز کنترل تحویل شود.

 مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی در پایان گفت: سلامت همه همکاران ATSEP در بخش های مختلف اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به اخذ پروانه اشتغال کار با منابع مولد پرتوهای یونساز و غیر یونساز از سازمان انرژی اتمی ایران، هر سال چکاپ کامل پزشکی برای پرسنل مذکور انجام می‌شود که در سال جاری بدلیل ویروس کرونا و درگیر بودن بیمارستان ها این مهم هنوز حاصل نشده است ضمن اینکه با تلاش فراوان توسط اداره برنامه ریزی و بازرسی و مسئول فیزیک بهداشت اداره کل، تمدید پروانه اشتغال کار با منابع مولد امواج رادیویی و مایکروویو تا سال 1401 توسط سازمان انرژی اتمی ایران صادر و دریافت شد.

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شرکت فرودگاه ها


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو