پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | خیز توسعه در صنعت هوانوردی کیش

تاریخ خبر: // کد خبر: 347449 // // //


خیز توسعه در صنعت هوانوردی کیش

علی عرب ، مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش از طرح های توسعه ای ، اهمیت این طرح ها و ویژگی های این منطقه ویژه صحبت می کند.


خیز توسعه در صنعت هوانوردی کیش

فرودگاه کیش یکی از مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین فرودگاه‌های کشور است که تقریباً از همه شهرهای بزرگ ایران هواپیماهایی به‌صورت روزانه و هفتگی به مقصد جزیره کیش پرواز می‌کنند. این فرودگاه تقریباً در مرکز و کمی متمایل به شرق جزیره ساخته شده است. در واقع این نقطه از جزیره را با ارتفاع حدود ۳۱ متر از سطح دریا، می‌توان مرتفع‌ترین قسمت جزیره دانست. مساحت فرودگاه بین‌المللی کیش حدود ۹ کیلومتر مربع است؛ که تقریباً ۱۰ درصد از مساحت جزیره کیش را به خود اختصاص داده است در کنار فرودگاه بین‌المللی کیش، جدیدترین فرودگاه ایران که در جزیره هندورابی با هدف افزایش توان اقتصادی و توریستی طراحی و ساخته شده را می‌توان نام برد که ساخت این فرودگاه از سال ۱۳۹۲ آغاز و با تکمیل کارهای اجرایی لازم با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری در ۱۱ تیرماه سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید. این فرودگاه که دارای طول باند ۱۴۸۰ متر با عرض ۳۰ متر و شانه‌های ۷.۵ متر می‌باشد، جهت نشست و برخاست هواپیماهای کوتاه‌برد و ظرفیت پایین و بالگرد (هلی پد) طراحی شده است و وقتی از فرودگاه‌های کیش صحبت به میان می‌آید منظور فرودگاه بین‌المللی کیش و فرودگاه هندورابی است.

چه طرح‌های توسعه‌ای در این زمینه در حال اجراست؟

ساخت پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش در زمینی به وسعت ۹۰ هزار متر مربع آغاز شده است که این پایانه پس از فرودگاه امام خمینی دومین پایانه بزرگ فرودگاهی کشور است، با مساحت ۳۷۶۰ متر مربع ظرفیت پذیرش سالانه مسافر در جزیره کیش را به ۶ میلیون مسافر افزایش خواهد داد. همچنین عملیات اجرایی توسعه و نوسازی باند جنوبی فرودگاه بین‌المللی کیش با هدف افزایش توان پروازی در حال انجام است که پس از اجرای این پروژه کلاس هوانوردی باند فرودگاه بین المللی کیش به بالاترین کلاس جهانی ۴ f  ارتقا می‌یابد که قابلیت نشست و برخاست هواپیمای پهن پیکر ایر باس A۳۸۰ را خواهد داشت که پس از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، فرودگاه بین‌المللی کیش دومین فرودگاه کشور با این استاندارد خواهد بود و همزمان نصب سیستم روشنایی CAT II و مخازن سوخت‌گیری با ظرفیت ۴۳۰۰ متر مکعب و ساخت مجتمع یکپارچه هلی‌کوپتری برای اولین بار در کشور در حال انجام است.

وضعیت فرودگاه‌های کیش در حال حاضر چگونه است؟

فرودگاه کیش دارای دو باند موازی می‌باشد؛ باند شمالی به طول ۳۶۵۰ متر و عرض ۴۵ متر فعال بوده و باند جنوبی در حال توسعه و نوسازی می‌باشد که به طول ۴۴۰۰ متر و عرض ۷۵ متر توسعه و ارتقاء می‌یابد.

تعداد پارک پوزیشن هواپیما ۱۶ جایگاه، دارای ۱۴ مسیر تاکسی وی و  یک آشیانه تعمیر، سرویس و نگهداری هواپیما بوده که دارای گواهینامه و امکانات لازم برای سرویس و نگهداری هواپیماهای انواع بوئینگ MD و F۱۰۰ و F۵۰ است.

بر اساس گزارش مراجع بین‌المللی، شیوع ویروس کرونا کاهش ۵۰ درصدی تعداد مسافران و کاهش ۶۰ درصدی درآمدهای فرودگاهی را نیز به دنبال داشته است و تمامی مناطق و کشورهای مختلف جهان به نوعی تحت  تأثیر و تبعات منفی پاندمی بیماری کووید ۱۹ قرار گرفته‌اند و تقریباً می‌توان گفت که هیچ کشوری از این  تأثیرات منفی در امان نمانده است.   در بین فرودگاه‌های اختصاصی در ایران تنها فرودگاه بین‌المللی کیش با رشد ۹ درصدی پروازها و ۱۴ درصدی جابه‌جایی مسافر همراه بوده است و براساس آمارمنتشر شده فرودگاه بین‌المللی کیش در شهریور ماه سال جاری ۷۲۳ پرواز ورودی و ۷۲۵ پرواز خروجی انجام شده است که تعداد ۹۰هزار و ۴۷۶ مسافر ورودی و تعداد ۸۴ هزار و ۳۲۹ مسافر خروجی در این فرودگاه پذیرش و اعزام شده‌اند که این آمار در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته در نشست و برخاست با ۹ درصد رشد و اعزام و پذیرش مسافر به ترتیب با ۱۵ درصد و ۱۴ درصد افزایش به ثبت رسیده است.

وضعیت فرودگاه کیش در ایام شیوع ویروس کرونا چگونه است؟

فرودگاه بین‌المللی کیش، از آغاز شیوع بیماری کرونا تا کنون، براساس دستورالعمل‌های سازمان هواپیمایی کشور، وزارت بهداشت و شورای سلامت کیش کلیه اقدامات لازم را به‌منظور ایمن‌سازی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به انجام رسانده است که از اقدامات شاخص می‌توان به ضد عفونی نمودن تمامی بخش‌ها و سالن‌های فرودگاه، ضد عفونی هواپیما، ضد عفونی بار مسافران، پایش و غربالگری مسافران و هم‌چنین مشخص نمودن محل ایستادن و نشستن افراد به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و الزام استفاده از ماسک در تمامی اماکن فرودگاه و … اشاره کرد. لازم به ذکر است که نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، با همکاری ناحیه مقاومت بسیج سپاه کیش و پرسنل فرودگاه بین‌المللی کیش، در حال انجام است.

بنادر و اسکله‌های کیش چه ویژگی‌ها و وجوه متمایزی دارند؟

بندر تجاری کیش در شمال شرقی جزیره کیش واقع گردیده و با توجه به موقعیت جزیره کیش و عدم دسترسی به حمل و نقل جاده ای، شاهرگ حیاتی در حمل و نقل کالا به کیش محسوب می‌شود. این بندر دارای دو موج‌شکن غربی و شرقی که در دو مرحله اطاله یافته و طول نهایی آنها بالغ بر ۱۱۷۴ و ۹۷۰ متر می‌باشد که علاوه بر حوضچه قدیمی دارای دو حوضچه جدید با مساحت حدود ۱۰۶ هکتار است.

بندرکیش در حال حاضر دارای ۲۰ پست اسکله عمومی، نفتی، رو-رو و مسافری با ظرفیت حداکثر آبخور ۵/۷ – متر در حوضچه شماره یک و در حوضچه شماره دو اسکله‌های باظرفیت۱۲۰۰۰ تن ولایروبی با آبخور ۵/۹ – متر می‌باشد که با ساخت اسکله‌های جدید در حوضچه شماره ۳ امکان پهلودهی شناورهای ۳۵هزارتن با آبخور ۱۴-متر نیز فراهم خواهد شد که در حال حاضر در دست اجرا است.

طول اسکله‌ها: تقریباً ۲۲۰۰ متر طول  ۵۲۰+متر طول در موج شکن شرقی جهت پهلوگیری لندینگ کرافت‌ها و بارج‌ها با تعریض موج‌شکن شرقی امکان پهلوگیری همزمان۲۲فروند لندینگ کرافت میسر است.

در دوسال اخیر، بنادر کیش چه تغییراتی را شاهد بوده است؟ لطفاًً به روندهای توسعه ای صورت گرفته اشاره فرمایید.

به‌منظور بهبود عملکرد در حوزه خدمات درون سازمانی و برون سازمانی کلیه فعالیت‌های بخش‌های مختلف در بنادر کیش مجهزه به سامانه هوشمند شد. در این سامانه امکان ارائه خدمات الکترونیک غیر حضوری به شناورداران، مشتریان، مسافران و گردشگران فراهم شده، این سامانه تحت وب بوده و امکان برقراری ارتباط با سامانه‌های دیگر جهت تبادل اطلاعات را دارد. صدور بلیت الکترونیک مسافری و خودرویی، داشبورد مدیریتی سامانه جامع بنادر کیش، راه‌اندازی سیستم پیجینگ در بازوی شرقی بندر کیش، ایجاد تابلوی اعلانات اطلاعات سفر، ایجاد تابلوی اعلانات گیت پذیرش، ایجاد تابلوی اعلانات درب خروج، ایجاد خدمات کارت سبز، دریافت نماد الکترونیک و ایجاد درگاه پرداخت آنلاین برای سامانه جامع بنادر، ایجاد گیت احراز هویت و اختصاص سیت اتومات، هوشمند سازی گیت‌های ورود و خروج خودرو با استفاده از سامانه جامع کیش از جمله خدمات بندر تجاری کیش است.

چشم‌انداز کیش به لحاظ ظرفیت‌های ساحلی، امکانات فرودگاهی، بنادر و اسکله‌ها در آینده چگونه است؟

برای دستیابی به چشم‌انداز کیش ۱۴۰۰، رشد  دو محور «گردشگری»، «رونق اقتصادی و توسعه تجارت» از اهداف کلان سازمان منطقه آزاد کیش می‌توان برشمرد. فرودگاه‌ها  و بنادر از زیرساخت‌های پایه‌ای مناطق آزاد هستند؛ چراکه مناطق آزاد با هدف توسعه صادرات برنامه‌ریزی شده‌اند و وجود این تأسیسات برای انجام تبادلات تجاری ضروری است. حوزه حمل‌و نقل کانتینری با تجارت جهانی عجین بوده و حوزه‌ای استراتژیک و بسیار رقابتی می‌باشد. مدیریت راهبردی و اجرای پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای در چهار بندر تجاری کیش، هندورابی، میرمهنا و چارک از جمله وظایف مهم این شرکت است؛ همچنین فرودگاه بین‌المللی کیش به‌عنوان سومین فرودگاه از لحاظ میزان تردد در کشور است که با توجه به تأمین نیازهای زیرساختی و توسعه ای سعی در ارائه تجهیزات و خدمات با کیفیت به گردشگران، تجار و بازرگانان را دارد.

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو