پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | شهید ابراهیم امید بخش، اسطوره ای آسمانی

تاریخ خبر: // کد خبر: 348662 // // //


شهید ابراهیم امید بخش، اسطوره ای آسمانی

شهید ابراهیم امید بخش یکی از خلبانان تیز پرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در دوران هشت سال دفاع مقدس در گچساران است که به حق باید او را اسطوره ای آسمانی دانست.


شهید ابراهیم امید بخش، اسطوره ای آسمانی

این شهید یکی از ۱۸۸۰ آلاله خونین بال کهگیلویه و بویراحمد است که با شجاعت و غیرتی مثال زدنی از همه چیز این دنیای خاکی برای عزت وطنش گذشت.

شهید امید بخش  با انجام ۵۴ ماموریت پروازی سخت در شرایط دشوار روزهای ابتدایی دوران دفاع مقدس غیرتمندانه از خاک کشورش دفاع کرد.ماموریت های هوایی سخت به ماموریت هایی گفته می شود که امکان بازگشت در آن ۵۰ درصد است.

بامداد روز بیست و هفتم آبان ماه سال ۱۳۵۹ هنگامه آزمونی سخت برای سروان خلبان امیدبخش و تعدادی دیگر از همرزمانش در پایگاه هوایی بوشهر بود. جایی که او به همراه خلبان کابین عقب خود ستوان یکم محمد تقی حسینی برای انهدام سپاه ۳ عراق که شامل پنج لشکر(۳لشکر زرهی و ۲ لشکر مکانیزه)   با هدف تصرف سوسنگرد، آبادان و اهواز شروع به پیشروی کرده بودند انتخاب شدند.
او به همراه سه فروند از هواپیماهای اف ۴ (فانتوم) پایگاه هوایی بوشهر با انجام ۶ نوبت پرواز  اقدام به انهدام مخازن سوخت و ساختمان مرکزی سازه های نفتی فاو کرده و چندین دستگاه کامیون سوخت در شمال گمرک صفوان که از کویت به بصره در حرکت بوده تا سوخت ادوات جنگی ارتش عراق را تامین کنند و همچنین ستونی از نیروهای زرهی دشمن در این مسیر هدف حمله موفق خلبانان دسته پروازی قرار گرفتند.
شهید ابراهیم امید بخش به همراه همرزمانش در مسیر بازگشت از این ماموریت هدف آتش پدافند زمین به هوای نیروهای بعثی قرار گرفت و به همراه همرزم خلبانش ستوان یکم محمد تقی حسینی به شهادت رسیدند و برای همیشه جاوید الاثر شدند.

شهیدی که فرودگاه شهر دوگنبدان به نامش آذین بسته شده است.

اگر چه این روزها به دلیل محدودیت های کرونایی امکان برگزاری یادواره ای شلوغ و پرشور چون سال های گذشته برای شهید ابراهیم امید بخش وجود ندارد اما مردم قدرشناس گچساران با بازنشر عکس این شهید در فضای مجازی یاد این قهرمان ملی را گرامی داشته اند.

نگاهی به زندگی شهید امید بخش

شهید ابراهیم امیدبخش در سال ۱۳۳۲ در روستای آب شیرین از توابع گچساران دیده به جهان گشود.

او پس از سپری کردن دوره تخصصی آموزش خلبانی به مدت ۲ سال به استخدام نیروی هوایی جمهوری اسلامی درآمد.

خلبان شهید ابراهیم  امیدبخش پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در سال ۱۳۵۲ به آمریکا اعزام شد و در سال ۱۳۵۴ با گرفتن ساعت طلای خلبانان در آمریکا (این ساعت به خلبان برتر در هر دوره اهداء می‌شد) به وطن بازگشت و به پادگان بوشهر اعزام شد.

نگاهی گذرا بر افتخار آفرینی همرزمان شهید امیدبخش

اگرچه دوران هشت سال دفاع مقدس پر از نمادها و اسطوره‌هاست اما خلبانان نیروی هوایی که علاوه بر انجام عملیات‌های آفندی و پدافندی نقش دیگری از جمله انتقال مجروحان، انتقال ادوات و تجهیزات به مناطق جنگی، اسکورت کاروان‌های تجاری و نفتکش‌ها و انجام عملیات‌های شناسایی و تجسس را برعهده داشتند از جاودانه های جنگ تحمیلی هستند.
عملیات ۱۴۰ فروندی و انهدام تجهیزات و تاسیسات نیروی هوایی عراق، عکس‌برداری هوایی از مناطق دشمن، بمباران پایگاه هوایی کرکوک، عملیات قطع صدور نفت عراق، انهدام بندرها و تاسیسات عراق، پشتیبانی از عملیات مروارید، حمله به پایگاه هوایی الولید(H۳)، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات طریق القدس، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات فتح‌المبین، پشتیبانی از عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات والفجر ۸، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات کربلای پنج و جلوگیری از برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد تنها بخشی از فعالیت‌های تیزپروازان آسمانی در دوران دفاع مقدس است.
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس تعداد ۲۱۰ خلبان شهید، ۸۹ خلبان جانباز و ۵۲ خلبان آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که همگی از افسران ارشد و فرماندهان این یگان بودند.

شکست حصر سوسنگر هدیه شهادت خلبان گچسارانی و همرزمانش

شکست حصر سوسنگرد را با افتخار و سربلندی تمام می‌توان سرآغاز سلسله عملیات های غرورآفرین در آزادسازی شهرهای آبادان و خرمشهر و دیگر فتوحات رزمندگان کشورمان درسال‌های بعد دانست.

در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ صدام بعثی با حمایت و پشتیبانی نظام سلطه به خیال خام خود در جهت سرنگونی نظام مقدس جمهوری اسلامی هجوم سراسری به مرزهای شمال غرب، غرب و جنوب کشور آغاز و در جنوب با هدف اشغال خوزستان در مسیر شهرهای سوسنگرد، آبادان، خرمشهر و سایر شهرها اقدام کرد.
اوایل مهرماه سال ۱۳۵۹ ارتش عراق پس از استقرار یک لشکر زرهی کاملا مجهز در جنوب هویزه، شهر سوسنگرد را از جهات مختلف با بمباران و گلوله باران مورد تهدید قرار داد.

دشمن بعثی در غروب روز ۲۴ آبان آماده می ‌شد تا در روز بعد در عملیاتی که نام آن را «الخفاجیه» گذاشته بود، سوسنگرد را به تصرف کامل خود درآورد.
پس از آغاز حمله دشمن به سوسنگرد، مقاومت شجاعانه مردم شهر و رزمندگان، دشمن متجاوز را در اشغال کامل آن ناکام گذاشت اما این شهر به محاصره درآمد تا اینکه  یگان هایی از نیروهای مسلح کشور متشکل از لشکر ۹۲ زرهی اهواز، لشکر ۷۷ خراسان و گروه رزمی ۳۷ زرهی شیراز از ارتش، گروه جنگ‌های نامنظم شهید چمران، رزمندگان سپاه پاسداران و نیروهای مردمی از جمله رزمندگان داوطلب اعزامی از قم، به همراه هنگ ژاندارمری سوسنگرد با پشتیبانی آتش توپخانه و نیروهای هوایی و هوانیروز به منظور شکست حصر سوسنگرد اقدام کردند و سرانجام شهر به طور کامل از لوث وجود دشمن بعثی پاکسازی شد.
بدین ترتیب یکی از ماندگارترین صفحات دیوان مقاومت و پایداری ملت قهرمان ایران، ۵۷ روز پس از آغاز جنگ تحمیلی رقم خورد و رویای تصرف خوزستان از سوی صدام نگون بختی که با تجهیز و پشتیبانی استکبار جهانی به میدان آمده بود، نقش بر آب شد.

آشنایی با عملیات پدافندی سوسنگرد

بلافاصله آیت الله خامنه‌ای در تماس تلفنی این مساله را با حضرت امام در میان می گذارند و امام هم می فرمایند تیپ باید شرکت کند و نیازی به اجازه بنی صدر نیست حضرت آقا هم فورا نامه ای به فرماندهی لشکر 2 زرهی می نویسند که تیپ باید در عملیات شرکت کند و هرکس از این دستور سرپیچی کند مسئول است. شهید چمران نیز در زیر نامه متنی را اضافه می کند با این مضمون که اگر تیپ فردا عمل نکند 500 نفر از مدافعان فردا به شهادت می رسند و اگر من زنده باشم با مسئول متخلف برخورد خواهم کرد ((منظور بنی صدر بود)) ازآن طرف فرماندهی متعهد لشکر 2 هم که علاقه خاصی به رهبر معظم انقلاب داشتند تیپ را در حالت آماده باش قرار می دهند و فردا صبح عملیات به فرماندهی شهید چمران و امیر قاسمی نو در مورخه 26/8/59 اغاز می شود و باحمایت چند فروند بالگرد توپدار کبری محاصره سوسنگرد شکسته می شود.

در این عملیات که شهید چمران در خط مقدم شرکت داشتند از ناحیه پا به شدت مجروح می شوند و یکی از محافظانش هم به شهادت می رسد ولی شهید چمران با کشتن راننده یک کامیون عراقی و به همراه دیگر محافظش با کامیون به عقب برمی گردند و او را برای مداوا به تهران منتقل می کنند. این عملیات با فرماندهی مستقیم آیت الله خامنه ای و شهید چمران با موفقیت به پایان می رسد و سوسنگرد برای همیشه آزاد می شود. مناطق مرزی بستان و چزابه در اشغال دشمن باقی می ماند تا این که عملیات طریق القدس در نیمه شب دی ماه سال 60 به فرماندهی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به اجرا درآمد و 650 کیلومتر مربع از سرزمین های جمهوری اسلامی ایران و مناطق بستان و چزابه آزاد شد و برای اولین بار نیروهای جمهوری اسلامی ایران به مرزهای بین المللی رسیدند.

خلبانان شهید نیروی هوایی در عملیات آزادسازی سوسنگرد

در عملیات آزاد‌سازی سوسنگرد که در بیست و ششم آبان‌ ماه سال ۱۳۵۹ صورت گرفت و به شکست حصر سوسنگرد منجر شد، ۲۴ خلبان نیروی هوایی شرکت داشتند که از این تعداد «هوشنگ کیان‌آرا»، «سید محمدتقی حسینی»، «محمد کام‌بخش ضیایی»، «نعمت‌الله اکبری سامانی»، « یونس خوش‌بین» و « ابراهیم‌ امیدبخش» به شهادت رسیدند.

هم‌چنین «استوار دوم شهید حسین سلمان‌زاده»، «گروهبان یکم شهید ابراهیم قهوه‌چی‌زاده»، «استوار دوم شهید غلامعلی حلاج قدوی»، «سروان فنی شهید عبدالله عیسی‌پور»، «ستوان دوم شهید سیدعلی اکبر حیدری» نیز از دیگر شهدای نیروی هوایی در جریان عملیات آزاد‌سازی سوسنگرد هستند.

لیست خلبانان هواپیمای F5 شرکت‌کننده در عملیات آزاد‌سازی سوسنگرد به شرح زیر اعلام شد: «داوود صادقی»، «محمود نعیمی»، «شیرافکن همتی»، «جلال آرام»، «پرویز نصری»، «بهنام غنامیان»، «احمد مهرنیا»،‌ «سید اسماعیل موسوی»، «سیاوش مشیری» «حبیب‌الله بقایی» ،«داوود سلمان»، «قاسم محمدامینی»، «ایرج عصاره»، «اکبر توانگریان» و همچنین خلبانان «محمد مسبوق»، «رضا رمضانی»، «فضل‌الله جاوید‌نیا» و «داوود عسگری» که اینها با هواپیمای F14 در جریان عملیات آزاد‌سازی سوسنگرد شرکت داشتند .

هدف عملیات: نجات سوسنگرد از خطر سقوط حتمی

بعد از شکست نخستین تلاش دشمن در اوایل مهرماه برای اشغال سوسنگرد و بعد از سقوط خرمشهر در اواسط آبان، دشمن یک بار دیگر برای تصرف شهر اقدام و آن را محاصره کرد . در شرایطی که مدافعان شهر آخرین مقاومت ها را انجام می دادند، دو گردان زرهی از ارتش با همراهی نیروهای سپاه، بسیج و ستاد جنگ های نامنظم دکتر چمران، در امتداد جاده سوسنگرد-حمیدیه دست به حمله زده و ضمن شکستن خط محاصره ، عراقی ها را از داخل شهر عقب راندند.

مشخصات عملیات سوسنگرد:

آغاز عملیات ۲۶/۸/۱۳۵۹

پایان عملیات ۲۶/۸/۱۳۵۹

جبهه جنوبی

مکان عملیات سوسنگرد

نوع تک نیمه گسترده

فرماندهی مشترک

سازمان عمل‌کننده مشترک (ارتش – سپاه – ستاد نیروهای نامنظم)

ایران : 6 گردان پیاده و زرهی

عراق : 8 گردان پیاده و زرهی

تلفات انسانی عراق : 795 نفر

منبع :با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا/ سایت صبح زاگرس / سایت جماران


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو