پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | واگذاری فرودگاه خارگ به شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران قطعی شد!

تاریخ خبر: // کد خبر: 350973 // // // //


واگذاری فرودگاه خارگ به شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران قطعی شد!

سید فریور موسوی: بحث انتقال فرودگاه های وزارت نفت به شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران مدت‌هاست نقل محافل خبری و صنعت هوانوردی ایران و کارکنان ناراضی این فرودگاه ها شده است، دراین میان گفته می شود اداره برخی از این فرودگاه ها که به فرودگاه های بومی لقب یافته اند، کار شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران نخواهد بود و کارکنان ناراضی که سال ها به اداره این فرودگاه ها مشغول هستند، به راحتی از کار خود کنار نخواهند رفت!


واگذاری فرودگاه خارگ به شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران قطعی شد!

سید فریور موسوی: بحث انتقال فرودگاه های وزارت نفت به شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران مدت هاست نقل محافل خبری و صنعت هوانوردی ایران و کارکنان ناراضی این فرودگاه ها شده است، دراین میان گفته می شود اداره برخی از این فرودگاه ها که به فرودگاه های بومی لقب یافته اند، کار شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران نخواهد بود و کارکنان ناراضی که سال ها به اداره این فرودگاه ها مشغول هستند، به راحتی از کار خود کنار نخواهند رفت!

نگاهی به فرودگاه های وزارت نفت

وزارت نفت 9 فرودگاه ملکی دارد که شامل فرودگاه های جم، کنگان، خارگ، عسلویه (خلیج فارس) در استان بوشهر، سیری و لاوان در استان هرمزگان، مسجد سلیمان و آغاجاری در استان خوزستان و گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد می شود. همچنین شرکت نفت با راه اندازی شرکت هواپیمایی نفت در 85 سال قبل و با نام «خدمات هوایی نفت» به عنوان قدیمی ترین ایرلاین غیر نظامی کشور که بعدها در سال 1371 به «هواپیمایی نفت» تغییر نام یافت، اقدام به جابه جایی فعالان شرکت نفت در مناطق و سکوهای نفتی می کرد. سپس این مجموعه در سال 1372 به «شرکت خدمات حمل و نقل هوایی ایران نفت» تغییر نام داد اما مجددا در سال 1388 نام آن به شرکت هواپیمایی نفت تغییر کرد؛ سپس با عنوان خصوصی سازی، آن را به صندوق بازنشستگی صنعت نفت واگذار کردند؛ نهایتا نیز این شرکت هواپیمایی سال گذشته با تغییر نام از نفت به کارون، تنها با 300 میلیارد تومان که یک سوم آن نقدی و مابقی اقساط بود، به یک فروشنده مبل در اهواز (بخش خصوصی) واگذار شد.

اما آن قدر گفتیم و نوشتیم اما نه گوش شنوایی بود ونه فریاد رسی! پس از درگیری های فراوان اداری و حمایت تمام قد از کارکنان خدوم و فنی فرودگاه شهدای جزیره خارگ، متاسفانه با خبرشدیم که واگذاری این فرودگاه کوچک و نقلی به شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران قطعی شده و در هفته های آینده کارفرمای این فرودگاه که هم اکنون وزارت نفت و شرکت پایانه های نفتی ایران است، به شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران تغییر خواهد کرد و کارکنان فنی و دوره دیده این فرودگاه می بایستی در واحدهای دیگر شرکت پایانه های نفتی ایران مشغول به کار شوند؛ کارکنانی که برای هر یک از ایشان، ساعت ها کلاس های آموزشی و هزینه های هنگفت صرف شده تا به این جا رسیده اند و در بعد فنی و فرودگاهی به مدارج بالایی دست یافته اند!

برای روشن شدن موضوع و درک بهتر ماجرا بایستی گفت:
جرقه این انتقال از صحبت های مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران زده شد که «سیاوش امیرمکری» با اعلام خبر این انتقال ها اظهار داشت: «بر اساس توافق صورت گرفته، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در برنامه زمان‌ بندی شده، باید نسبت به معرفی و استقرار نمایندگان خود به عنوان سرپرست 8 فرودگاه شامل خلیج فارس عسلویه ـ معرفی و مشغول به کار شد!!! ـ، ماهشهر، خارگ، سیری، لاوان، بهرگان، گچساران و آغاجری اقدام کند که انتصاب سرپرست فرودگاه خلیج فارس عسلویه نیز در این راستا بود. امیرمکری گفت: با توجه به هماهنگی های صورت گرفته، پلیس فرودگاه نیز در فرودگاه‌های مذکور جایگزین سازمان حراست شرکت ملی نفت با اولویت فرودگاه خلیج فارس خواهد شد و کارکنان سازمان حراست صنعت نفت نیز تحت مدیریت نماینده پلیس فرودگاه‌های کشور ماموریت خود را انجام می‌دهند. وی با بیان اینکه سازمان منطقه ویژه انرژی پارس حداکثر تا 30 آبان ماه موظف به پرداخت بدهی سنواتی سرویس هوانوردی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است، اظهار داشت: این سازمان همچنین باید نسبت به بررسی، تایید و انعقاد قرارداد یکساله (از ابتدای سال جاری تا انتها) برای ارائه خدمات مذکور اقدام کند. به گفته امیرمکری، پس از استقرار سرپرستان فرودگاه‌ها، برآورد الزامات و هزینه های مورد نیاز برای فراهم شدن حداقل استانداردهای هوانوردی، حداکثر در سطح خدمات فعلی با همکاری و تایید شرکت فرودگاه ها، سازمان هواپیمایی کشوری، «اصلان کاظم پور» مشاور صنعت نفت در امور هوانوردی، هواپیمایی و فرودگاهی تهیه و همراه با برآورد هزینه‌های جاری و عملیاتی و لحاظ درآمدهای فرودگاه برای تامین اعتبار به شرکت ملی نفت ایران ارائه می‌شود. مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین گفت: راهبری، مدیریت، اداره ایمنی و امنیت تمامی امور فرودگاه‌های مذکور با کلیه امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی شاغل (مورد نیاز به تشخیص شرکت فرودگاه‌ها) از تاریخ 30 بهمن ماه با ایجاد تمهیدات لازم و استقرار پلیس فرودگاه ها به نمایندگان این شرکت واگذار و تفویض می‌شود. وی اظهار داشت: بر این اساس تمهیدات لازم برای تامین امکانات اداری، تدارکاتی و رفاهی برای استقرار کارکنان شرکت فرودگاه‌ها و نیروی انتظامی به عهده صنعت نفت (شرکت های تابعه) و با همکاری همه جانبه مسوولان شرکت های نفتی است. امیرمکری یادآور شد: بر اساس توافقات صورت گرفته، پرداخت همه هزینه های قراردادهای جاری فرودگاه فی مابین شرکت های نفتی و پیمانکاران ذیربط و هزینه‌های مربوط به بهسازی و استانداردسازی فرودگاه‌های مذکور در 3 ماه آینده بر عهده صنعت نفت است و در خصوص تمدید یا تجدید قراردادهای مذکور با نظر سرپرستان تعیین و با تفویض اختیارات انجام شده توسط شرکت ملی نفت ایران پرداخت خواهد شد.

بدون شک در این تغییرات، نوک پیکان حملات کارکنان بی کارشده فرودگاه های خارگ، آغاجاری، گچساران، سیری، لاوان و عسلویه به سمت و سوی «اصلان کاظم پور» نشانه خواهد رفت چرا که وی به عنوان مشاور وزیر در امور هوانوردی وهواپیمایی و فرودگاهی وزارت نفت، عامل اصلی این انتقال ها است و سال ها به دنبال این مهم بوده است! «اصلان کاظم پور» همان مقام مهم وزارتی است که در پشت پرده به همراه «شریعتی» ـ استاندارخوزستان ـ باعث فروش و واگذاری شرکت هواپیمایی نفت به یک تاجر و مبل فروش اصفهانی و خوزستانی شد و عاملی شد تا قدیمی ترین ایرلاین ایرانی از حمایت کانون صندوق بازنشستگان صنعت نفت دست کشیده و کارکنان بازنشسته را با مشکلات عدیده ای مواجه نماید تا جایی که صندوق کانون های بازنشستگی نفت همه هفته با برگزاری جلسات اعتراضی نسبت به حق و حقوق خود از وزیر نفت مطالبه نمایند!

و اما… فرودگاه شهدای جزیره خارگ که یک فرودگاه درجه G بوده و از نظر کاربردی در حد و حدود اطلاع رسانی (INFORMATION) است، هیچگونه بازدهی برای شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران نداشته و تخواهد داشت؛ اما این فرودگاه می تواند پول خوبی را به جیب این شرکت و برخی مشاوران دلسوزش واریز نماید…

در آخرین بررسی های انجام شده، برآوردهای مالی برای بهبود چالش ها و مشکلات فعلی فرودگاه شهدای خارگ که مربوط به تیرماه سال 1399 است، رقمی معادل 2308800000000 ریال، یعنی حدود دویست و سی میلیارد تومان بوده است که در حال حاضر و با تغییرنرخ ارز؛ می توان حدس زد که این رقم تا چه حدودی تغییرکرده است!

حال جای یک سوال باقی می ماند و آن این که فرودگاهی که این همه هزینه برای ساخت وساز فنی، امنیتی، ایمنی و زیرساختی اش بودجه نیاز دارد، تامین این مبالغ از سوی کدام نهاد یا ارگان خواهد بود و شرکت فرودگاه ها وناوبری ایران که مدیران عامل اسبق آن بارها با ارسال نامه های متعدد به وزرای وقت راه ترابری و شهرسازی از پیامدهای ناگوار قبول مسوولیت واگذاری فرودگاه های نفت و هزینه بر بودن آنها به دلایل مختلف سخن گفته و شدیدا مخالف این انتقال ها بوده اند، حال چه شده که این شرکت «دایه دلسوزتر از مادر» شده و انتقال این فرودگاه ها که بارها گفته شد برای آنکه برای بهره بردار آن یعنی وزارت نفت تنها یک کاربری داشته و فاقد زیرساخت های ارتقا و حتی تجاری شدن آنها است و برای شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران به صرفه نیست که آنها را زیر پوشش خود قراردهند، اینک تقبل این وظیفه سنگین را نموده اند؟ در این میان دکتر «کرباسیان» به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران چرا و چگونه ساکت مانده است؟ نگرانی ها و فریادهای بعدی کارکنان صنعت نفت در این فرودگاه ها را چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ در این اوضاع تحریمی و بی پولی وعدم خرید نفت (مثل گذشته)، چرا و به چه دلیلی شرکت پایانه های نفتی ایران می بایستی سالانه مبالغ هنگفتی به جیب شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران واریز نماید؟ مگر نه این که این فرودگاه هم اکنون و سالهاست که بدون دردسر و حتی یک حادثه، یکی از فرودگاه های ایمن ایران است وکارکنان آن از برترین و جوان ترین نیروهای آموزش دیده سازمان هواپیمایی کشور هستند، پس دلیل این تغییرات و انتقال چیست؟

متاسفانه وزیر نفتمان که سالهاست در خواب ناز تشریف دارند و به این موارد دخول نمی نمایند، اما بایستی بدانند که دود آتش زیر خاکستری که ایشان به همراه جناب اصلان کاظم پور روشن کرده اند، خیلی زود به چشمشان خواهد رفت! کارکنان خدوم صنعت نفت درنمی تابند که این گونه با آنها و احساسات آنها و شخصیتشان بازی شود… اما در پایان و با یک حساب سرانگشتی بایستی گفت: واگذاری فرودگاه های نفت به شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران باعث نارضایتی و دلسردی کارکنان صنعت نفت شده و انگیزه را در آنها خواهد کشت و جوابگوی تمامی این رخدادها، شخص اصلان کاظم پور، مشاور وزیر نفت در امور هوانوردی و امور فرودگاه های این وزارتخانه خواهد بود.

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فکر شهر


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو