پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | داستان ادامه دار فرودگاه «غیر عملیاتی» بجنورد/ هوا ابری شد و هواپیما فرود نیامد

تاریخ خبر: // کد خبر: 355895 // // // //


داستان ادامه دار فرودگاه «غیر عملیاتی» بجنورد/ هوا ابری شد و هواپیما فرود نیامد

تنها فرودگاه استان خراسان شمالی در مرکز استان٬ به گفته کارشناسان پروازی٬ غیر عملیاتی است و در روزهای ابری امکان نشست و برخاست هواپیما نیست!


داستان ادامه دار فرودگاه «غیر عملیاتی» بجنورد/ هوا ابری شد و هواپیما فرود نیامد

امروز برای چندمین بار متوالی در روزهای گذشته٬ پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر در مسیر تهران – بجنورد به علت وجود مه و شرایط نامناسب آب و هوایی فرودگاه مقصد، از آسمان بجنورد به تهران بازگشت.

مدیر فرودگاه شهدای بجنورد در توضیح این خبر اظهار داشت: پرواز امروز بجنورد٬ به علت کاهش دید خلبان نتوانست در فرودگاه بجنورد فرود بیاید و از آسمان مرکز استان به تهران بازگشت.

عدم فرود هواپیماها در فرودگاه بجنورد آن هم در شرایطی که به آسمان بجنورد نزدیک شده‌اند٬ موضوعی تکراری است. چندی پیش هم هواپیمای ماهان در آسمان بجنورد٬ فرودگاه را ترک و به تهران بازگشت. علی‌رغم تلاش سه‌باره کاپیتان پرواز برای نشستن در باند فرودگاه بجنورد٬ به‌علت عدم دید کافی خلبان بر باند پرواز٬ موفق به فرود نشد و از روی آسمان فرودگاه بجنورد٬ به فرودگاه مبدأ در تهران بازگشت.

مشکل اصلی فرودگاه بجنورد چیست؟

سال‌ها از تاسیس فرودگاه بجنورد می‌گذرد اما همزمان با آغاز فصل سرد سال و ابری شدن هوا٬ دیگر چرخ هیچ طیاره‌ای بر باند فرودگاه بجنورد لندیگ نمی‌کند.

هادی قوامی نماینده سابق مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر اقتصاد چندی پیش در صفحه یکی از شبکه‌های مجازی خود در واکنش به لغو پرواز بجنورد به تهران اظهار داشت: فرودگاه بجنورد یک طرح انتفاعی است و کل اعتباری که برای ایجاد فرودگاه اعم از ترمینال، باند، خرید زمین و ساختمان ساکنان ناظر آباد برای مطول کردن باند، پایین آوردن کوه بابا موسی، خرید دستگاه ILS و … به قیمت سال 1397 معادل 100 میلیارد تومان است.

وی افزود: مبلغ 100 میلیارد تومان به یک وام چهار ساله تبدیل و با نرخ 18 درصد باید به خزانه برگردد. کل اصل و سود 136/75 (صد و سی و شش میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون تومان) می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: ماهیانه باید 2/850 میلیارد تومان به خزانه برگردد. یعنی شرکت فرودگاه بجنورد باید ماهیانه بعد از کسر هزینه‌های فرودگاه (حقوق پرسنل و …) حداقل  3 میلیارد تومان سود داشته باشد. برای این سود باید حداقل 140.000 نفر از فرودگاه بجنورد تردد کنند که 5 درصد ارزش بلیط هر مسافر به‌عنوان درآمد فرودگاه جبران اداره فرودگاه را بکند. بقیه طرح‌های عمرانی استان و کشور نیز باید این‌گونه باشد.

قوامی در پایان مطلب درج شده در صفحه اینستاگرام خود می‌پرسد: با سه پرواز در هفته و کنسلی مکرر پروازها٬ چند سال طول می‌کشد تا بدهی فرودگاه به خزانه برگردد؟

راه حل ساده‌انگارانه معاون استاندار

بحث جابجایی فرودگاه بجنورد همیشه بر سرزبان‌ها و نقل مجالس بوده است اما این موضع تا جایی پیش رفته که برخی اوقات مدیران استان از احداث فرودگاه دیگری در استان نیز نام برده‌اند.

غلامرضا هوایی معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی٬ در دیدار با مدیر فرودگاه بجنورد٬ 3 زیرساخت فرودگاه با پروازهای منظم، راه‌آهن و بزرگراه را نبض حیاتی استان برای توسعه نامید و اظهار داشت: با فراهم کردن این سه زیرساخت، صنعت و اقتصاد استان شکوفا می‌شود.

وی بابیان اینکه به خراسان شمالی آمده‌ام تا زیرساخت‌های این استان را توسعه دهم، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی فرودگاهی مناسب با پروازهای منظم از نیازهای اساسی است اما فرودگاه فعلی این شرایط را ندارد.

معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی به مدیر فرودگاه بجنورد پیشنهاد داد تا با جانمایی زمینی مناسب، طرح راه‌اندازی فرودگاه دوم بجنورد را بررسی و نتیجه را گزارش دهد.

وی ضمن تأکید بر نزدیکی فرودگاه دوم به راه‌های اصلی با در نظر گرفتن اصول فنی و انتخاب زمین در یک مسیر پرتردد خواستار ارائه گزارشی برای برقراری پروازهای عشق‌آباد شد و گفت: با رایزنی و مکاتبات لازم زمینه راه‌اندازی شرکت هواپیمایی اترک در خراسان شمالی فراهم می‌شود.

محمدابراهیم قدمگاهی مدیر فرودگاه بجنورد نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از وضعیت پروازهای بجنورد-تهران، وضعیت هواشناسی فرودگاه، آسفالت و انشعابات، نصب و راه‌اندازی سیستم آیلس و … گفت: باوجود شرایط کرونا و کاهش 60 درصدی مسافران، 34 پرواز در مهرماه انجام شد.

فرودگاه بجنورد «غیرعملیاتی» است

مشکل اصلی فرودگاه بجنورد٬ غیر عملیاتی بودن این فرودگاه است. موضوعی که نایب رئیس مجلس و وزیر اسبق راه در سفر اخیر خود به استان به آن اشاره کردو گفت: فرودگاهی که در روز فقط یک پرواز و آن داشته و آن هم لغو می‌شود٬ عملیاتی نیست.

علی نیکزاد افزود: باید همه تجهیزات پرواز در شرایط مختلف آب و هوایی در استان قرار داشته باشد تا پروازها به صورت ایمن و مطمئن در فرودگاه بجنورد فرود بیایند و در این صورت است که می توانیم بگوییم این فرودگاه عملیاتی شده است.

وی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری باید در یک گردش کار یک ماهه وضعیت نیازمندی‌های این فرودگاه برای عملیاتی شدن ارائه دهد تا مشکلی برای برقراری پروازها نباشد.

منبع :با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو