پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | علت تعطیلی 3 ماهه پروژه استراتژیک “شهر فرودگاهی چابهار” چیست؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 357450 // // //


علت تعطیلی 3 ماهه پروژه استراتژیک “شهر فرودگاهی چابهار” چیست؟

تقریباً سه ماه است پروژه استراتژیک “شهر فرودگاهی چابهار” تعطیل شده است؛ در این مدت مواضع بسیاری از همه طرف‌ها منتشر شده و تنها مرجعی که ترجیح داده با وجود پرسش‌ها سکوت کند، مرجع اصلی یعنی کارفرمای پروژه و به عبارتی “منطقه آزاد چابهار” است.


علت تعطیلی 3 ماهه پروژه استراتژیک “شهر فرودگاهی چابهار” چیست؟

 مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اوایل شهریورماه در نشستی گفته بود: احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار پروژه عظیمی است و یک هزار میلیارد تومان در قالب دو خط اعتباری یکی 550 و یکی 480 میلیارد تومان در پروژه هزینه خواهد شد. در حال حاضر خط 480 میلیارد تومان به طور کامل تامین شده و برای تامین مابقی هم اوارق خزانه فروخته خواهد شد.

این پروژه تقریباً سه ماه است معلق شده و کارگاه‌های ساختمانی آن هم تعطیل است و معلوم نیست تکلیف فرودگاه چه می‌شود و منابع پروژه به ویژه منابع نقدی تامین شده آن به جای فرودگاه کجا صرف خواهد شد!

تقریباً سه ماه است پروژه استراتژیک “شهر فرودگاهی چابهار” تعطیل شده است؛ در این مدت مواضع بسیاری از همه طرف‌ها منتشر شده و تنها مرجعی که ترجیح داده با وجود پرسش‌ها سکوت کند، مرجع اصلی یعنی کارفرمای پروژه و به عبارتی “منطقه آزاد چابهار” است.

تازه‌ترین واکنش درباره فرودگاه چابهار به معاون حمل و نقل وزیر راه برمی‌گردد؛ شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ضمن امیدواری از حل موضوع فرودگاه، گفت: یک شهر لجستیک بدون فرودگاه بین‌المللی کارگو معنی نخواهد داشت. بنابراین یک فرودگاه بین‌المللی مناسب از نیازهای اصلی چابهار است.

با این حال چندی پیش سازمان هواپیمایی کشوری که زیرمجموعه وزارت راه و از شاخه‌های معاونت حمل و نقل وزیر است در بیانیه‌ای تاکید کرده بود “فرودگاه چابهار مجوزی از سوی این سازمان ندارد”در بیانیه سازمان هواپیمایی کشوری آمده “تاکنون هیچ‌گونه مجوز احداثی برای فرودگاه مذکور صادر نکرده و با وجود مکاتبات متعدد این سازمان مبنی بر لزوم اخذ مجوز احداث، منطقه آزاد چابهار بدون اخذ تأییدیه از دفاتر تخصصی این سازمان اقدام به احداث فرودگاه کرده است. با توجه به مدت اعتبار یک‌ساله موافقت اصولی، اعتبار این موافقتنامه در تاریخ اول مهرماه 1399 به پایان رسیده و با عنایت به مطالب مطروحه فوق فرودگاه مذکور فاقد هرگونه مجوز معتبری از این سازمان است”.

طرف دیگر دعوا سر ساخت و یا توقف پروژه شهر فرودگاهی چابهار نیروی هوایی و ارتش است؛ فرمانده پایگاه دهم شکاری منطقه اواخر مهرماه به نیابت از فرمانده نیروی هوایی و فرمانده کل ارتش نشستی خبری ترتیب داد و علناً و با دلیل مخالف خود با ساخت شهر فرودگاهی را اعلام کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان و نماینده مردم چابهار هم در گفت‌وگوهایی با خبرنگاران دلایل موافقت خود را با ساخت فرودگاه جدید و استراتژیک بودن آن را اعلام کردند. علاوه بر آن محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم ساخت فرودگاه را در اولویت دانست.

با وجود مواضع صریح و گاهاً متضاد طرف‌ها با این حال منطقه آزاد چابهار که کارفرمای ساخت فرودگاه جدید است، از ابتدای جنجال سر ساخت فرودگاه تقریباً بیش‌از سه ماه است ترجیح داده سکوت کند. علاوه بر آن امیر حیدری فرمانده پایگاه دهم شکاری منطقه پیشتر گفته بود؛ “منطقه آزاد یک تعهد حقوقی ایجاد کرده و آن این است که در سال 97 طی قراردادی متعهد شده ترمینال مسافری را در فرودگاه فعلی کنارک بسازد اما در زمان حاضر شانه خالی کرده است”.

منطقه آزاد چابهار هم تاکنون در مورد این تعهد حقوقی توضیحی نداده و این در حالی است که خبرگذاری ها بارها از این مجموعه درخواست داشته در مورد منابع پروژه، دلیل تعطیلی آن و تعهد حقوقی و در مجموع کل پروژه شفاف‌سازی کند و با برگزاری یک نشست خبری و یا یک مصاحبه مانند بقیه طرف‌های درگیر مواضع را شفاف و مستند توضیح دهد؛ با این حال تاکنون یا با امتناع پاسخ‌ منطقه آزاد چابهار و یا دعوت صبر رو به رو شده‌ایم!

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تسنیم


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو