پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | امن بودن آسمان ایران برای پرواز‌های خارجی

تاریخ خبر: // کد خبر: 357698 // // // //


امن بودن آسمان ایران برای پرواز‌های خارجی

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: آسمان ایران برای پرواز و عبور پرواز‌های خارجی امن است و این امر مورد تاکید بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی خارجی قرار گرفته است.


امن بودن آسمان ایران برای پرواز‌های خارجی

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: آسمان ایران برای پرواز و عبور پرواز‌های خارجی امن است و این امر مورد تاکید بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی خارجی قرار گرفته است.

آقای محمد مهدی کربلایی افزود: از اواخر سال گذشته با مشکلات جدی در فرودگاه امام مواجه شدیم، ابتدای موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی مطرح شد که آن زمان به پرواز‌های ما صدمه زد و خدمات ما را تحت تأثیر قرار داد که البته، این موضوع از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و نهاد‌های متولی پیگیری شد.
وی اضافه کرد: در آن زمان در حال متمرکز کردن مجدد موارد فرودگاهی و طرح امنیت پرواز‌ها بودیم که ناگهان با شیوع کرونا، کل اقتصاد دنیا تحت تأثیر قرار گرفت و صنعت هوایی نیز بیشترین آسیب را از کرونا دید.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی ادامه داد: 2 تا 3 ماه اول سال جاری، پرواز‌های فرودگاه امام خمینی به سمت صفر میل کرد، البته بعضی از پرواز‌های ضروری و کارگو (باری) انجام می‌شد.
وی گفت: در 9 ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 91 درصدی بخش مسافر و کاهش 81 درصدی بخش پرواز‌ها مواجه شدیم.
کربلایی افزود: فروردین امسال 90 درصد کاهش پرواز نسبت به فروردین 98 و 98 درصد کاهش مسافر داشتیم.
وی ادامه داد: با این حال به تازگی شرکت‌های هواپیمایی خارجی قرار است به فرودگاه امام برگردند که در این حوزه دو شرکت هواپیمایی لوفتهانزا و شرکت هواپیمایی اتریشی در آینده نزدیک به فرودگاه امام برخواهند گشت.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: مذاکره‌ای با رئیس دفتر منطقه‌ای لوفتهانزا داشتیم، که در این دیدار وی به صراحت اعلام کرد این شرکت از نظر امنیت پروازی مشکلی با فضای ایران ندارد و حتی آن‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی را هم در فرودگاه امام تأیید کردند و مشکل فعلی فقط موضوع کرونا است.
وی افزود: البته شاید تحریم‌ها هم بهانه‌ای برای نیامدن شرکت‌های خارجی باشد.
کربلایی اضافه کرد: شهر فرودگاهی امام خمینی 800 نفر نیروی رسمی و 1400 نفر نیروی پیمانکاری دارد، 25 شرکت پیمانکاری به ما خدمات می‌دهند که این خدمات از خدمات ساده شروع می‌شود، تا تعمیر و نگهداری تجهیزات تخصصی؛ با احتساب پرسنل گمرک و نیروی انتظامی حدود 4000 نفر در فرودگاه امام فعال هستند، با این حال در دوران شیوع کرونا، کاهش نیروی انسانی نداشتیم و به شرکت‌های هواپیمایی هم تأکید کردیم تعدیل نیرو نداشته باشند. این در حالی است که در بسیاری از بخش‌های هوایی دنیا حتی در کشور‌های توسعه یافته ما شاهد تعدیل نیرو بودیم.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: ظرفیت فرودگاه امام با ترمینال سلام، 10 میلیون مسافر در سال و ظرفیت ترمینال اصلی 7 میلیون مسافر است. در ایامی که کرونا نبود، روزانه بیش از 250 پرواز داشتیم، اما با شیوع کرونا و کاهش پرواز‌ها ترمینال سلام در خرداد ماه به دلیل کاهش سفر‌ها و برای کاهش هزینه‌های عملیاتی در آن متوقف شد و در حال حاضر فقط پرسنل کمی برای نگهداری این ترمینال در آن بخش فعال هستند.
وی با بیان این که در دوران شیوع کرونا 30 پرواز در روز در فرودگاه امام انجام می‌شود گفت: این در حالیست که در فروردین ماه امسال روزانه 5 پرواز داشتیم و آن هم پرواز‌های ضروری و باری بود و پرواز‌های امروز هم در واقع یک دهم پرواز‌های قبل است، اما به هر حال فرودگاه نباید تعطیل باشد.
کربلایی افزود: در آمد سال گذشته شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی 700 میلیارد تومان بود که امسال 85 درصد کاهش داشت و در این 9 ماه شرکت را از محل وصول مطالبات اداره کردیم.
وی گفت: پیش بینی کرده ایم در 6 ماهه دوم سال میلادی پرواز‌ها افزایش یابد و این را مبنای بودجه 1400 برای هیأت مدیره در نظر گرفتیم.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در مورد میزان تسهیلات کرونایی نیز افزود: به تازگی 200 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود 12 درصد دریافت کردیم که پرداخت اقساط آن از ماه جاری آغاز شد.
وی گفت: در دنیا برای سرپا نگه داشتن فرودگاه‌های خود در دوران شیوع کرونا تسهیلات زیادی به فرودگاه‌ها داده‌اند. حتی در کشور‌های توسعه یافته خطوط هوایی با شیوع کرونا پرسنل خود را تعدیل کردند یا حقوق‌ها را کاهش دادند در حالیکه ما تعدیل نیرو نداشتیم.
کربلایی در خصوص مطالبات شرکت بیان کرد: مطالبات ما حدود هزار میلیارد تومان است که بخش عمده این مطالبات از شرکت‌های هواپیمایی است.
وی گفت: تلاش می‌کنیم 200 میلیارد تومان تسهیلاتی را که دریافت کردیم در پروژه‌های توسعه‌ای مانند اصلاح و نوسازی باند که برای ما حیاتی است هزینه شود. این پروژه امروز بیش از 30 درصد پیشرفت دارد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی افزود: منطقه آزاد اقتصادی، منطقه ویژه اقتصادی و منطقه هوانوردی، شهر فرودگاهی امام را تشکیل می‌دهند و هسته پیشران برای منطقه آزاد 240 هکتاری تعریف شده است که باید زیرساخت‌ها فراهم شود تا مشوقی برای جذب سرمایه‌گذار باشد.
وی گفت: ما منطقه 1500 هکتاری منطقه آزاد، 240 هکتاری منطقه ویژه اقتصادی و 4000 هکتاری هوانوردی داریم. قرار بود از اعتبار بخش هوانوردی برای زیرساخت‌ها هزینه شود تا با توسعه منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی به هوانوردی در آینده کمک شود.
کربلایی اضافه کرد: باید در سه فاز به ظرفیت 90 میلیون مسافر برسیم و امروز ظرفیت ما 10 میلیون مسافر است.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی تصریح کرد: در حال مذاکره با سه سرمایه گذار خارجی هستیم تا ترمینال شماره 3 (ایرانشهر سابق) در فرودگاه امام خمینی تکمیل شود و ظرفیت به 35 تا 40 میلیون مسافر در سال برسد.
وی ادامه داد: طرح معماری ترمینال شماره 3 مهیاست و در حال مذاکره با سه سرمایه گذار خارجی هستیم که با توجه به شرایط کرونا و مسائل اقتصادی و سایر مسایل، هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و البته این شرکت‌های خارجی شریک ایرانی دارند.
کربلایی گفت: برای ایجاد بندر خشک با سرمایه گذار داخلی در حال مذاکره هستیم، همچنین در حال مذاکره برای برج اداری ـ تجاری فرودگاه امام هستیم.

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری آریا


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو