سید فریور موسوی: روزگذشته فرصتی دست داد تا با رئیس جدید فرودگاه شهدای جزیره خارگ که جهت حضور در مراسم معارفه اش به این جزیره سفرکرده بود ، گفتگویی کوتاه انجام دهیم که درهمین گفتگوی کوتاه به خیلی ازسئوالات مختلفی که درذهن کارکنان قدیمی و بومی این فرودگاه خطورکرده بود ، پاسخ داد که درذیل ماحصل این گفتگوراباهم می خوانیم :
واگذاری نفتی
احسان دشتیان که متولد سال 1367 در شهرستان نورآباد ممسنی استان فارس می باشد و بدلیل حضوری چندین ساله دربوشهر ، خود را یک بوشهری می داند ، در رابطه با طرح واگذاری فرودگاههای نفتی به شرکت فرودگاهها وناوبری هوایی ایران گفت : تصمیم اتخاذ شده در وزارت خانه نفت اتفاق افتاده است و به ناچارشرکت ما نیزملزم به رعایت قوانین وارائه استانداردهای خاص هوایی دراین فرودگاهها می باشد . فرودگاه شهدای جزیره خارگ که در کتگوری فرودگاهها ازنوع G می باشد توانایی آن رادارد تا باارتقاء زیرساخت های لازم ، به روزشده وحتی می توان گفت این فرودگاه یکی از فرودگاههای برتر در رده خود می باشد . دشتیان گفت : فعلا” مهمترین نکته بعدازحضورشرکت فرودگاهها وناوبری ایران در این فرودگاه ، ارتقاء زیرساخت ها و استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری و رعایت آن است . وی در ادامه افزود : اداره این گونه فرودگاهها برای شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران ، هزینه های سنگینی را طلب می کند و این واگذاری ها به نوعی اجباری و از سوی وزارت نفت اعمال گردیده است.
نیروهای فرودگاه ماندنی هستند
احسان دشتیان در رابطه با حذف برخی از نیروهای کارآمد فرودگاه شهدای جزیره خارگ و احتمال جابه جایی ایشان نیز ، اینگونه توضیح داد : به هیچ وجه برای قلع و قمع به خارگ نیامده ام و قصد نداریم نیروهای مخلص و دوره دیده که سالیان سال دراین فرودگاه به کار مشغول می باشند را رها کنیم ! قبل از حضور من در این جزیره بحث های زیادی در محافل خبری به چاپ رسیدکه هیچ کدام واقعیت نداشته و ندارد . گفته می شد که با حضور شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران درخارگ ، نیروهای بومی این فرودگاه اخراج و نیروهای شرکت فرودگاهها وناوبری ایران جایگزین ایشان خواهند شد ، اما هرگزاینگونه نبوده ونیست ، اصلا” شرکت ما این حجم نیرو ندارد که بخواهد در هر 12 فرودگاه نفتی جایگزین نماید . دشتیان گفت : ما به فعالیت کارکنان این فرودگاه نیازمندیم وایشان مطمئن باشند که در کنار هم وتشریک مساعی تمامی مشکلات راحل خواهیم کرد .
مشکل اصلی فرودگاه خارگ
رئیس جدید فرودگاه شهدای جزیره خارگ با اشاره به مشکلات عدیده این فرودگاه ، به مشکل اصلی آن اشاره کرد و گفت : مشکل اصلی این فرودگاه که هنوز نتوانسته علی رغم حضور پروازهای چارتری ، نشت و برخاست پروازهای سیستمی را نیز در این فرودگاه داشته باشد ، ساخت و سازهای بی مورد و غیراستاندارد در اطراف باند این فرودگاه در قسمت شهری آن می باشد که به هیچ وجه استانداردهای لازم سازمان هواپیمایی کشوری دراین ساخت و سازها رعایت نگردیده است و همین امرباعث شده تا ایرلاین های مختلف کشوربرای برقراری پروازهای سیستمی به این جزیره امتناع ورزند . دشتیان گفت : فاصله این ساخت وسازها با باند فرودگاه به هیچ وجه رعایت نگردیده و از استانداردهای روزجهانی فاصله دارد واین برای نشست و برخاست هواپیما ها مخصوصا” در شرایط بد جوی ، مشکلات فنی بسیاری راایجاد می نماید . وی گفت : باید این معضل خیلی زود حل شود که بعید می دانیم بتوان دراین زمینه کاری انجام داد . ..
همه هزینه هابرعهده نفت است
احسان دشتیان دررابطه با بحث سه ساله واگذاری این فرودگاه به شرکت فرودگاهها وناوبری ایران گفت : بحث سه سال واگذاری نیست ، طبق قراردادمنعقده فی مابین بخش خدمات هوانوردی وزارت نفت و شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران ، طی مدت سه سال ، وزارت نفت هزینه سنگین به روزکردن این فرودگاهها را برعهده خواهد داشت و هزینه زیرساخت ها و آپدیت این فرودگاهها را کلا” این وزارت خانه پرداخت خواهد کرد و این بدان معناست که وزارت نفت می بایستی طی زمان سه ساله همه فرودگاههای واگذارشده را از بعد سیستمی ، دستگاههای ناوبری وهوانوردی ، ایمن سازی باند ، برج های مراقبت و . . . به روزکرده و تحویل شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران دهد وی گفت : خیلی ها به اشتباه از این مدت برداشت کرده اند که پس ازسه سال فرودگاهها به وزارت نفت بازگردانده خواهند شدکه اینگونه نیست . دشتیان در ادامه گفت : قراربراین بود که پیش ازاین وزارت نفت فرودگاهها را توسعه داده و تجهیزشان کند و بعد به شرکت فرودگاهها وناوبری ایران تحویل دهد که این تصمیم تغییرکرده و تجهیزکردن طی زمان سه سال انجام خواهد گردید .
پتانسیل خوبی درخارگ وجود دارد
احسان دشتیان درپایان گفتگوی خود بیان نمود که من قبلا” به این جزیره سفرکرده بودم و در این فرودگاه نیزمشغول به کاربوده ام البته به صورت مامور از سوی شرکت فرودگاهها وناوبری ایران ، من پتانسیل خوبی را در بین جوانهای بومی شاغل دراین فرودگاه دیده ام و براحتی می توان روی دانش و عملکرد تک تک ایشان حساب کرد . وی ادامه داد : مهندس امیرمکری ریاست شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران هم روی استفاده ازنیروهای بومی فعال در فرودگاه خارگ تاکید داشته و ایشان نیزبیان نموده اند که می بایستی ازپتانسیل بالقوه این جوانان استفاده بهینه کرد .
فرودگاه خارگ DELTA است
اما احسان دشتیان در آخر یادآور شد که همانگونه که گفتم فرودگاه خارگ در کتگوری فرودگاههای کشور از نوع G است اما بایستی بگویم که فرودگاه خارگ در CTR فرودگاه بوشهریا بهتر بگویم درمنطقه زوم فرودگاه بوشهر قراردارد و به نوعی می توان آن را ازنوع D یا دلتا دانست اما برای این مهم در ابتدا بایستی به تکمیل زیرساخت ها و تائیدیه سازمان هواپیمایی کشوری دست یافت تا بعد از آن ، این فرودگاه را دلتا بنامیم .
منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خارک نیوز
دیدگاه خود را بنویسید