پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | دولت ۲۰۰ میلیون دلار بابت غرامت هواپیما و سایر خسارت‌ها پرداخت می‌کند؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 360183 // // //


دولت ۲۰۰ میلیون دلار بابت غرامت هواپیما و سایر خسارت‌ها پرداخت می‌کند؟

در آستانه سالگرد حادثه هواپیمای اوکراینی دولت مبانی حقوقی، میزان خسارات و زمینه پرداخت خسارات جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین را تعیین کرد.


دولت ۲۰۰ میلیون دلار بابت غرامت هواپیما و سایر خسارت‌ها پرداخت می‌کند؟

بر اساس مصوبه هیئت دولت غرامت هر قربانی ۱۵۰ هزار دلار در نظر گرفته شده که با توجه به ۱۷۶ جان‌باخته این حادثه دولت باید ۲۶میلیون‌و ۴۰۰ هزار دلار بابت غرامت به خانواده قربانیان پرداخت کند.پیش از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس، دولت پیش‌بینی کرده بود که ۲۰۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه به‌منظور پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی برداشت شود. به‌این‌ترتیب عدد کلی غرامت این حادثه به نظر می‌آید همان ۲۰۰ میلیون یورو باشد.تبدیل ۲۰۰ میلیون یورو با نرخ برابری (۱.۲۲۹) به دلار رقمی معادل ۲۴۵ میلیون دلار خواهد بود. به‌این‌ترتیب از کل مبلغ خسارت در نظر گرفته‌شده، سهم خانواده قربانیان در مجموع ۲۶ میلیون دلار است و با کسر سهم غرامت قربانیان حادثه مشخص می‌شود که دولت باید بیش از ۲۰۰ میلیون دلار نیز بابت غرامت هواپیمای اوکراینی و سایر خسارت‌ها پرداخت کند.این رقم پیش‌بینی‌شده در‌حالی است که در همان زمان حادثه برآوردهای بیمه مرکزی از میزان خسارت از این حکایت داشت که هواپیمای بوئینگ نو مدل ۷۳۷ -۸۰۰ حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد ولی هواپیمای اوکراینی تقریبا سه سال کار کرده بود و ارزش آن حدود ۷۰ میلیون دلار اعلام شد که در این حالت خسارتی که باید بابت بدنه این هواپیما پرداخت می‌شد، به ۷۰ میلیون دلار می‌رسید. بنابراین مشخص نیست با توجه به اینکه مجموع خسارت هواپیما و قربانیان حدود ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود، چرا دولت برداشت ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه را پیش‌بینی کرده بود.اما درخصوص محل تأمین این اعتبار، همان‌طور‌که اشاره شد، دولت پیش از ارائه سند لایحه بودجه به مجلس پیش‌بینی کرده بود که این رقم از صندوق توسعه ملی برداشت شود اما در زمان ارائه لایحه بودجه نظر دولت تغییر کرد و نهایتا برداشت غرامت هواپیمای اوکراینی از صندوق توسعه حذف شد.حال هیئت وزیران در جلسه روز گذشته خود مبانی حقوقی، میزان خسارات و زمینه پرداخت خسارات جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین را تصویب کردند اما به‌جز رقم ۱۵۰ هزار دلار غرامت هر قربانی، جزئیات دیگری منتشر نشده است.‌از این رو «شرق» در گفت‌وگو با هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی، محل تأمین اعتبار احتمالی این غرامت‌ها را بررسی کرد. حق‌شناس در‌این‌باره گفت: ایران منابع زیادی خارج از کشور دارد. تنها دو عدد از منابع بلوکه‌شده که در یک ماه گذشته رسانه‌ای شد، بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار است؛ شش ‌میلیارد دلار طلب شرکت ملی گاز ایران از عراق و ۱۰ میلیارد دلار منابع بلوکه‌شده در کره جنوبی.بنابراین ذخایر ارزی کشور تماما در داخل کشور نگهداری نمی‌شود و بخش قابل‌اعتنایی از آن در بانک‌هایی در خارج از کشور مانده است. البته این بانک‌ها مورد اعتماد هستند؛ چراکه اگر در اختیار بانک‌های آمریکایی و وابسته به آمریکا باشد، به تعبیر رئیس‌جمهور منابع را راهزنی کرده و به ایران پس نمی‌دهند.بنابراین ایران ذخایر شایان‌توجهی در خارج از کشور دارد. اگر قرار باشد پولی بابت مصارفی اعم از خرید واکسن یا غرامت‌ پرداخت کنیم، این منابع قابل استفاده خواهد بود.کشور به لحاظ منابع بسیار غنی است. اگرچه در سه سال گذشته تحریم‌های ظالمانه منجر به این شد که با محدودیت‌های نقل‌و‌انتقال مواجه شویم و در خلق ثروت دچار مشکل شویم. ولی اینها دلیل بر این نیست که منابع ارزی نداریم. اگر دولت این عدد را مصوب کرده باشد، قطعا راهکاری برای پرداخت این غرامت دارد.گفتنی است حادثه هواپیمای اوکراینی ۱۸ دی‌ سال ۱۳۹۸ بر اثر خطای انسانی و اصابت موشک به این هواپیما اتفاق افتاد. این هواپیما یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین بود و ۱۷۶ مسافر و خدمه داشت که اکثر آنها ایرانی بوده و در‌حال ترک تهران به مقصد کی‌یف بودند.از همان ابتدا موضوع پرداخت خسارت به این هواپیمای اوکراینی مورد توجه بود که به چه نحوی و از چه محلی و از سوی چه سازمان و نهادی باید پرداخت شود. اول بحث شرکت‌های بیمه مطرح بود ولی در همان زمان مسئولان بیمه مرکزی به ایسنا اعلام کردند که این غرامت از سوی دولت ایران پرداخت شده و شرکت‌های بیمه در آن سهمی ندارند. تأکید بیمه مرکزی بر این بود که اگر این هواپیما سقوط کرده بود، آن‌گاه شرکت‌های بیمه ورود می‌کردند اما با توجه به اینکه شرکت‌های بیمه اوکراینی هواپیما را بیمه کرده بودند، مسئولیت پرداخت خسارت بر‌عهده آنهاست که بعد از پرداخت آن را از بیمه‌های اتکایی خود دریافت می‌کنند‌ ولی شرایط متفاوت بوده و با توجه به اینکه هواپیما ساقط شده، باید دولت ایران این خسارت را پرداخت کند.

 

 

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیل-خبری نبا خبر


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو