پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | مقصر اصلی سقوط هواپیمای اوکراینی هنوز در پرده ابهام است

تاریخ خبر: // کد خبر: 363024 // // //


مقصر اصلی سقوط هواپیمای اوکراینی هنوز در پرده ابهام است

به طور قطع مقصر اپراتور نخواهد بود. بلکه کسی که فرمان آتش را صاد کرده است. اینکه این فرد موضوع را با فرماندهان بالاتر از خود هماهنگ کرده است یا نه، دلیلی بر این نیست که مسئولیت او در فرمان آتش را فراموش کنیم. به یاد داشته باشید که در موقع حمله تروریستی به رژه ارتش در اهواز تک تیرانداز فرد را مشاهده می کرد اما اجازه شلیک نداشت.


مقصر اصلی سقوط هواپیمای اوکراینی هنوز در پرده ابهام است

به طور قطع مقصر اپراتور نخواهد بود. بلکه کسی که فرمان آتش را صاد کرده است. اینکه این فرد موضوع را با فرماندهان بالاتر از خود هماهنگ کرده است یا نه، دلیلی بر این نیست که مسئولیت او در فرمان آتش را فراموش کنیم. به یاد داشته باشید که در موقع حمله تروریستی به رژه ارتش در اهواز تک تیرانداز فرد را مشاهده می کرد اما اجازه شلیک نداشت.

بر اساس آنچه یک سال پس از سقوط هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه دادستان نظامی اعلام کرد، سه موضوع مهم تثبت شد.
۱- وجود هر نوع توطئه و خرابکاری از سوی کشورهای دیگر و سرویس‌های خارجی رد شد.
۲ مقصر اصلی کسی اعلام شده که نقطه شمال را در روی رادار مشخص نکرده بود.
۳ مقصر اصلی بعدی فردی معرفی شد که مسئول پدافند هوایی بود و در آن مقطع تصمیم به فرمان آتش گرفت.
در رابطه با این اتفاق نکات زیر قابل تامل است:
۱- ظاهراً خطای اولیه و اصلی خطای فردی است که نقطه شمال را در رادار تعیین نکردند. سوالی که به وجود می آید این است که در آن شرایط چه لزومی به تغییر وضعیت وجود داشت که قرار باشد دوباره مشخص شود کجا شمال است کجا جنوب؟ یعنی اپراتور آنقدر ناآگاه بود؟ عجیب تر اینکه آیا نقطه شمال و جنوب که یک گوشی ساده هم قادر به تشخیص آن است، باید توسط دست تنظیم میشد، که اوپراتور فراموش کند آن را تنظیم کند؟ چگونه باید این را باور کنیم؟
۲- در حال حاضر تنها یک نفر در بازداشت به سر می‌برد این یک نفر کدام یک از دو فردی است که به عنوان عامل اصلی خطای انسانی از یاد شده است؟ از دو حال خارج نیست. یا مسئول مستقیمی که دستور شلیک موشک را صادر کرد در بازداشت است. یا اپراتور دستگاه. وقتی مشخص شود کدامشان در بازداشت است می شود فهمید قرار است تقصیر را چه کسی گردن بگیرد. اما تجربه نشان داده که در این طور موارد مقصر اپراتور معرفی می شود.
۳- گفته شده که مسئول اعلام فرمان آتش ظاهراً نتوانسته با مسئولان دیگر در آن زمان ارتباط برقرار کند. آیا دلیل اینکه مسئول پدافند نتوانسته با مسئولان بالا دستی خود ارتباط برقرار کند مشخص شده است؟ آیا خط مستقیم ارتباطی میان آنها وجود نداشت؟ به نظر می رسد اعلام این قطع ارتباط برای این است که مسئولیت تصمیم گیری در این باره در سطح همان فردی باقی بماند که دستور آتش را صادر کرد و بالاتر از آن نرود.
۴ – به طور قطع مقصر اپراتور نخواهد بود. بلکه کسی که فرمان آتش را صاد کرده است. اینکه این فرد موضوع را با فرماندهان بالاتر از خود هماهنگ کرده است یا نه، دلیلی بر این نیست که مسئولیت او در فرمان آتش را فراموش کنیم. به یاد داشته باشید که در موقع حمله تروریستی به رژه ارتش در اهواز تک تیرانداز فرد را مشاهده می کرد اما اجازه شلیک نداشت. لذا مسئول مستقیم کسی که به اپراتور فرمان آتش را داده است.
با توجه به جمع این موارد سئوالات زیر مهم است: کسی که فرمان آتش را صادر کرد دقیقا چه کسی است؟ از چه سوابقی برخوردار است که پدافند هوایی آسمان پایتخت در اختیارش قرار دارد؟ از همه اینها مهمتر اینکه: به فرض آنها در لحظه شلیک نفهمیدند به چه چیز شلیک کردند. آیا وقتی خبر سقوط هواپیما در همان مختصات جغرافیایی را دیدند هم نفهمیدند به هواپیما شلیک کردند؟ چرا سه روز این موضوع پنهان شد؟ اگر فشار خارجی و ادعای وجود اسناد برای اثبات شلیک به هواپیما وجود نداشت باز هم حاضر به افشای ماجرا بودند؟ مشخص تر باید پرسید: پس از شلیک و سقوط آن پرنده در آسمان وقتی کار آن تیم تمام شد، فکر کردند چه چیزی را دقیقا ساقط کردند؟ آیا تصور کردند، یک کبوتر را در آسمان زدند و برای همین صدایش را در نیاوردند؟

 

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از امتداد


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو