پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | مقصر گرانفروشی بلیط هواپیما کیست؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 363326 // // // // خبر مهم


مقصر گرانفروشی بلیط هواپیما کیست؟

رفیعی شاد با اشاره به اینکه برخی از قرارداد‌های منعقد شده بین دو طرف مثل قرارداد ترکمنچای و به نفع ایرلاین‌ها است، اظهار داشت: به عنوان مثال شرکت‌های هواپیمایی یک ماه قبل از موعد پرواز چارتر از دفاتر n میلیارد تومان درخواست می‌کنند که آژانس‌ها مجبور به پرداخت هستند به خاطر اینکه چارتر را بگیرند، بنابراین ما نیز با شرایط بسیار سختی روبرو هستیم، بدون اینکه طی این مدت کرونا کوچکترین حمایتی از ما شود.


مقصر گرانفروشی بلیط هواپیما کیست؟

رفیعی شاد با اشاره به اینکه برخی از قرارداد‌های منعقد شده بین دو طرف مثل قرارداد ترکمنچای و به نفع ایرلاین‌ها است، اظهار داشت: به عنوان مثال شرکت‌های هواپیمایی یک ماه قبل از موعد پرواز چارتر از دفاتر n میلیارد تومان درخواست می‌کنند که آژانس‌ها مجبور به پرداخت هستند به خاطر اینکه چارتر را بگیرند، بنابراین ما نیز با شرایط بسیار سختی روبرو هستیم، بدون اینکه طی این مدت کرونا کوچکترین حمایتی از ما شود.

بالاخره گران فروشی بلیط هواپیما برای برخی از سایت‌های فروش آنلاین و همچنن آژانس‌های هوایی دردسرساز شد. بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری دو سایت معروف فروش بلیط آنلاین به سبب عدم دریافت مجوز و گران فروشی به محاکم قضایی معرفی شدند. همچنین ۴ دفتر فروش بلیط نیز در شهر‌های مختلف، به مدت ۳ ماه پروانه فعالیت آن‌ها تعلیق شد.
 شورای عالی هواپیمایی، پس از گذشت حدود یک ماه کشمکش درباره افزایش یافتن یا نیافتن قیمت بلیت هواپیما و برگزاری جلسات بسیار بین نمایندگان ایرلاین‌ها سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر دستگاه‌های نظارتی تصویب کرد که شرکت‌های هواپیمایی اجازه دارند، نهایتا تا ۱۰ درصد به نرخ پرواز‌های داخلی نسبت به نرخنامه به روز شده در خرداد ماه امسال اضافه کنند و بر همین اساس اواخر آبان ماه امسال نرخنامه جدید برای پرواز‌های داخلی منتشر شد.
سایت‌ها و آژانس‌ها بلیط را گرانتر فروخته‌اند
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه بلیط هواپیما چندی پیش با افزایش ۱۰ درصدی روبرو شد، گفت: شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها با توجه به نرخ گذاری که سازمان هواپیمایی کشوری انجام داده است، بلیط‌های خود را نرخ گذاری می‌کنند و در این زمینه گرانی فروشی به وسیله آن‌ها انجام نشده، اینکه در شبکه توزیع و فروش این گران فروشی‌های انجام می‌شود، ارتباطی سازمان هواپیمایی کشوری ندارد و خود دفاتر و آژانس‌های مسافرتی و سایت‌های فروش در این زمینه بلیط را گرانتر از نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری به فروش رساندند.
وی افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز، به دلیل اینکه هزینه‌های ایرلاین‌های دلاری است، هزینه ایرلاین‌ها با افزایش ۶۰ درصدی روبرو بوده است، اما طی این مدت تنها با افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیط موافقت شده است، در چنین حالتی ما درخواست داده ایم که محدودیت ظرفیت فروش بلیط که الان ۶۰ درصد است را بردارند، زیرا که با این شرایط شرکت‌ها تحت فشار هستند و باید تمهیداتی اندیشیده شود تا ایرلاین‌ها بتوانند در هر پرواز از ۱۰۰ درصد ظرفیت خود استفاده کنند.
اسعدی سامانی اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل محدودیت‌هایی که به خاطر شرایط شیوع دوباره کرونا وضع شد و سفر برون شهری با وسیله نقلیه شخصی ممنوع شد، تقاضا برای سفر با هواپیما بیشتر شده، این در حالیست که با این افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیط نرخ‌های مصوبی که سازمان هواپیمایی کشور ابلاغ کرده در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی منتشر شده و در دسترس عموم قرار گرفته، اگر کسی بلیطی را گرانتر از نرخ مصوب خریده می‌تواند با شکایت به نهاد‌های نظارتی این گران فروشی را پیگری کند و مابه التفاوت این مبلغ را دریافت کند.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین در مورد کمک‌هایی که دولت به ایرلاین‌ها کرده بابت خساراتی که آن‌ها از ناحیه کرونا متحمل شدند، بیان کرد: در ابتدای شیوع کرونا کمک‌هایی به شرکت‌ها شد، اما به دلیل اینکه هزینه ایرلاین‌ها ثابت است و آن‌ها در این مدت تعدیل نیرو نداشته اند، درآمد و کمک‌هایی که شده تماما صرف پرداخت حقوق پرسنل و هزینه‌های جاری شده، با توجه به چنین وضعیتی این امیدواری وجود دارد که دولت از شرکت هواپیمایی حمایت لازم را به عمل آورد.

ایرلاین‌های با دفاتر فروش بلیط، قرارداد ترکمنچای می‌بندند

امیر پویان رفیعی شاد رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران با اشاره به اینکه انداختن توپ گرانی بلیط هواپیما به زمین آژانس‌ها و دفاتر به هیچ عنوان محلی از اعراب ندارد، گفت: در حال حاضر با توجه به ممنوعیت سفر با وسیله نقلیه شخصی، تقاضا برای سفر افزایش یافته، این در حالیست که در ایامی که بلیط گران شده بود، ایرلاین‌های کلاس‌های پرواز گران خود را باز کردند، با توجه به محدودیت ظرفیتی که وجود داشت به خاطر کرونا و همین موضوع قیمت‌ها را بالا برد، بنابراین ما مقصر نبودیم، بلکه خود شرکت‌های هوایی در این باره قیمت‌ها را افزایش دادند.

وی افزود: درست است نرخ بلیط هواپیمای آزادسازی شده، اما در چارتر‌ها دفاتر در ۱۰ ماه از ایام سال که زمان‌های غیر پیک است، بلیط را ارزان‌تر از نرخ مصوب می‌فروشند و تنها در دوماه که ایام پیک است، تقاضا بالا می‌رود و ممکن است به دلیل افزایش تقاضا قیمت‌ها جابه جا شود، اما نکته مهم این است که ایرلاین‌ها در قرارداد‌های چارتری که با ما منعقد می‌کنند، شرایطی را می‌گذارند که عملا آژانس‌ها را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند.
رفیعی شاد با اشاره به اینکه برخی از قرارداد‌های منعقد شده بین دو طرف مثل قرارداد ترکمنچای و به نفع ایرلاین‌ها است، اظهار داشت: به عنوان مثال شرکت‌های هواپیمایی یک ماه قبل از موعد پرواز چارتر از دفاتر n میلیارد تومان درخواست می‌کنند که آژانس‌ها مجبور به پرداخت هستند به خاطر اینکه چارتر را بگیرند، بنابراین ما نیز با شرایط بسیار سختی روبرو هستیم، بدون اینکه طی این مدت کرونا کوچکترین حمایتی از ما شود.
رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران اضافه کرد: اینکه مدام ما همدیگر را متهم کنیم به گرانفروشی کاری از پیش نمی‌برد، در همین تهران تعداد زیادی دفاتر فروش بلیط وجود دارد، که نرخ آن‌ها نیز رقابتی است و اگر کسی مسیری را گران بفروشد، خوب مشتری می‌رود و از دفتر دیگر بلیط تهیه می‌کند، از سوی دیگر اگر واقعا می‌خواهیم این مسئله را حل کنیم، به جای اتهام زنی به یکدیگر باید مسئولان امر علت این موضوع را جویا شوند، تا یک بار برای همیشه این موضوع را حل و تعیین تکلیف کنند.

منبع :  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فرارو


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو