پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | تجهیز باند جنوبی فرودگاه کیش به سیستم روشنایی سطوح پروازی

تاریخ خبر: // کد خبر: 364601 // // //


تجهیز باند جنوبی فرودگاه کیش به سیستم روشنایی سطوح پروازی

جهت ارتقا استانداردهای فرودگاهی در فرودگاه جزیره کیش تصمیم بر تجهیز باند جنوبی به سیستم روشنایی سطوح پروازی جدیدی گرفته شده است .


تجهیز باند جنوبی فرودگاه کیش به سیستم روشنایی سطوح پروازی

علی عرب مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه ها با بیان اینکه اجرای طرح روشنایی باند جنوبی فرودگاه کیش تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است افزود: کابل کشی، نصب چراغ های کفی باند، کفی تاکسی وی و نصب رگلاتورهای جریان ثابت در حال انجام است و در آینده نزدیک نیز به طور کامل به بهره برداری می رسد.

ویژگی های سیستم روشنایی جدید فرودگاه کیش

وی افزود: تجهیز باند جنوبی فرودگاه کیش به سیستم روشنایی سطوح پروازی رده بندی ۲ (CAT II) در کمک ناوبری بخش بصری به خلبان برای هدایت هرچه بهتر هواپیما هنگام شرایط جوی نا مساعد فرودگاه، رطوبت بالای هوا و هدایت درشب اهمیت بسزایی دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش، نصب چراغها در وسط باند، چراغهای منطقه تماس چرخ های هواپیما ، چراغهای وسط تاکسی وی های ارتباطی ، چراغ های تقرب و توقف را از جمله اقدامات این شرکت برای بهبود وضعیت فرودگاه بین المللی کیش برشمرد.

مقایسه ای کوتاه از سیستم های روشنایی پیشین و جدید باند فرودگاه کیش

عرب در ادامه با اشاره به اجرای سیستم روشنایی پیشین در رده بندی ۱ (CAT I) افزود: رده بندی ۱ فاقد این امکانات ذکر شده است و خلبان تنها به سیستم خط کشی متکی بود، اما در حال حاضر چراغ های این باند از نوع هالوژن و محصول یک شرکت اروپایی است که از بهترین تولید کنندگان چراغ های سیستم روشنایی روز دنیا است.

وی با بیان اینکه سیستم روشنایی precision approach مانند راهنما عمل کرده و خلبان را به سمت خط مرکزی باند هدایت می کند اظهارداشت: این چراغها به رنگ سفید و قرمز به صورت یک جهته است که ۱۵۰ عدد درخط وسط باند و ۴۰عدد در هریک از خطوط کناری(Cross baro) عمود بر محور این چراغها، در فاصله ۱۵۰ و ۳۰۰ متری قبل از آستانه باند نصب خواهد شد که برای نصب این چراغها فضایی حدود ۹۰۰ متر طولی نیاز می باشد .

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش همچنین تفاوت سیستم CAT II یا همان رده بندی ۲، با سیستم پیشین (CAT I) را در تعداد چراغهای کمکی عنوان کرد و گفت: چراغ های side row قبل از آستانه باند از فاصله ۳۰۰ متری تا ابتدای باند به رنگ قرمز در دو طرف چراغهای سنتر لاین سیستم اپروچ نصب می شود.

فرودگاه کیش در یک قدمی برترین شدن

علی عرب اظهار داشت: با نصب و اجرای سیستم روشنایی سطوح پروازی رده بندی ۲ (CATII) در باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش استاندارد سیستم روشنایی باند فرودگاه بین المللی کیش همتراز با فرودگاه های سطح یک کشور خواهد شد.

وی در پایان افزود: با بهره برداری کامل از این طرح، قابلیت پرواز در فرودگاه بین المللی کیش در طول شب، پرواز با دید کم و شرایط مه گرفتگی نیز ارتقاء خواهد یافت.

فرودگاه بین المللی کیش دارای دو باند موازی می باشد که پهنای هر یک از آنها 45 متر بوده و طول هر باند نیز به 3650 متر می رسد. 14 مسیر تاکسی وی نیز برای این فرودگاه در نظر گرفته شده و 200,000 متر مربع مساحت نیز به پارکینگ هواپیماها اختصاص یافته است. فرودگاه بین المللی کیش دارای تجهیزاتی نظیر VOR, NDB, RADAR, RCAG, DME است و روشنایی سطوح پروازی نیز در آن تامین شده است. این فرودگاه همچنین دارای اداره آتش نشانی و نجات فرودگاهی می باشد.

 

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو