پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | خسارت میلیاردی شرکت های هواپیمایی در نیمه اول سال

تاریخ خبر: // کد خبر: 365530 // // // //


خسارت میلیاردی شرکت های هواپیمایی در نیمه اول سال

رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی در طرح مشکلات شرکت‌های هواپیمایی و صنعت هوایی با رئیس مجلس از کاهش درآمد ایرلاین ها و ضرر میلیاردی آن ها سخن به میان آورد


خسارت میلیاردی شرکت های هواپیمایی در نیمه اول سال

یونس دقیق‌کیا امروز در نشست خبری در محل ترمینال یک فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی آسیب‌های بزرگی از کرونا دیدند، ضمن آنکه با مشکلاتی نظیر تحریم، نوسانات ارزی و همچنین مشکلات داخلی مواجه هستند.

کاهش 35 درصدی پروازها نسبت به سال قبل

وی بیان کرد:‌ در سال 98 تعداد 170 هزار و 389 پرواز داخلی انجام شد و در قالب 235 هزار و 688 ساعت پرواز، 18 میلیون و 539 هزار نفر جابجا شدند، در حالی که در شش ماهه سال 99 تعداد پروازها نسبت به سال قبل 35 درصد کاهش یافت و تعداد مسافر خالی نیز 47 درصد کمتر شد. این نشان می‌دهد که هواپیما با مسافر کمتر پرواز کرده است، در حالی که هزینه‌های سوخت، سایتل پروازی، نشست و برخاست، عوارض فرودگاهی و… پابرجاست.

دقیق‌کیا افزود: در سال 98 تعداد 34 هزار و 265 پرواز خارجی انجام شد و در قالب 95 هزار و 805 ساعت پرواز 5 میلیون و 178 هزار و 217 مسافر خارجی جابجا شدند.

رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: 96 درصد در پروازهای خارجی کاهش مسافر داشته‌ایم.

مشکل عوارض های بلیت هواپیما باید رفع شود

وی با اشاره به دیدار امروز خود با رئیس مجلس درباره مشکلات شرکت‌های هواپیمایی و صنعت هوایی، گفت: برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد داده‌اند 2 درصد از محل فروش بلیت هواپیما به اورژانس اختصاص یابد، در حالی که ایکائو این موضوع را به عنوان کمک‌های خیریه می‌شناسد و آن را کدگذاری نمی‌کند. در همه جا می‌گویند صنعت هوانوردی تقویت شود و نباید از محل فروش بلیت سهمی به خارج صنعت پرداخت شود که امروز از رئیس مجلس خواستیم کمک کند این مشکلات رفع شود.

وی گفت: از سوی دیگر، عوارض شهرداری 5 درصدی روی بلیت‌ها اجرا می‌شود و مشکلی که داریم این است که طبق ماده 46 و 47 قانون مالیات بر ارزش افزوده و تناقض این دو ماده، در حال حاضر هم شهرداری مبدأ و هم شهرداری مقصد از شرکت‌های هواپیمایی مطالبه این 5 درصد را دارند و حتی جایی مثل شهرداری مشهد حساب بانکی 12 شرکت هواپیمایی را مسدود کرده است.

وی ادامه داد: در قانون مالیات بر ارزش افزوده ماده 46 و 47 عنوان شده است که شهرداری محل فعالیت این 5 درصد را دریافت کند و همچنین عنوان شده است که شهرداری محل فروش بلیت این رقم را دریافت کند که همین موارد به تناقض انجامیده است و برای ما مشکل‌آفرین است.

دقیق‌کیا تأکید کرد: این موضوع و پرداخت عوارض به شهرداری هیچ محلی از اعراب ندارد، چرا مسافر و شرکت هواپیمایی باید بابت پرواز به شهرداری پول بپردازد؟

رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: ما خواستار این هستیم که عوارض متفرقه از روی قیمت بلیت برداشته شود.

ظرفیت 60 درصدی پروازها همه جا رعایت نمی شود

وی با اشاره به اینکه الزام فروش فقط 60 درصد پروازها برای ما مشکل‌آفرین شد، گفت: شرکت‌های هواپیمایی خارجی به ایران می‌آیند و با ظرفیت تکمیل برمی‌گردند، در حالی که شرکت‌های هواپیمایی داخلی باید این 60 درصد را رعایت کنند و این جای تناقض دارد.

رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: ایکائو هیچ جا توسعه‌ای مبنی بر فروش 60 درصد از پروازها نداشته است، ما این مشکل را با رئیس‌جمهور هم مطرح کردیم، بر این مبنی که به چه دلیل شرکت‌های داخلی با ظرفیت 60 درصد پرواز کنند، اما شرکت‌های خارجی که به خاک ایران می‌آیند، با ظرفیت تکمیل مسافر سوار می‌کنند؟

وی گفت: وقتی که شرایط انتقال پول برای خرید قطعه با مشکل مواجه است و ما در تأمین موتور و قطعات هواپیما به دلیل نوسانات ارزی مشکلات زیادی داریم، چرا باید 40 درصد پرواز خالی بماند، در حالی که سیستم‌های تهویه هوا در هواپیماها فعال است.

وضعیت اقتصادی شرکت های هواپیمایی مناسب نیست

وی گریزی هم به قیمت‌های بلیت هواپیما زد و گفت: با وجود آنکه براساس برنامه پنجم و همچنین برنامه ششم قیمت‌گذاری بلیت پروازهای داخلی آزاد است و تکلیفی نیست، افزایش 10 درصدی نرخ‌ها را در آبان‌ماه امسال پذیرفتیم، با وجود آنکه هزینه‌های بسیاری بر دوش شرکت‌های هواپیمایی است. خودتان می‌دانید در چند وقت اخیر بسیاری از کالاها و مواد غذایی و… چقدر گران شده است، اما شرکت‌های هواپیمایی به سبب مسئولیت اجتماعی خود پذیرفتند که فقط 10 درصد در نرخ‌های بلیت افزایش یابد.

وی گفت: وضعیت شرکت‌ها از نظر اقتصادی مناسب نیست. البته هیچ شرکتی اعلام ورشکستگی نکرده است و ما هم اجازه نمی‌دهیم این اتفاق رخ دهد.

رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: طبق برآوردی که داشته‌ایم و با احتساب صورت‌های مالی چند شرکت هواپیمایی، در شش ماهه اول امسال بیش از 2 هزار میلیارد تومان خسارت ثبت کرده‌ایم که این رقم افزایش می‌یابد.

رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: با این حال ما مصوبه شورای عالی هواپیمایی را پذیرفته‌ایم و برنامه‌ای برای افزایش بلیت هواپیما نداریم.

وی بیان کرد: همچنین بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده نفتی به تدریج در حال پرداخت است و صورتحساب‌ها روزانه شده است.

وی با بیان اینکه ما شرایط کشور را درک می‌کنیم و این میزان افزایش قیمت را پذیرفته‌ایم، تصریح کرد: سازمان مصرف کننده و تولیدکننده گزارش‌های هزینه ایرلاین‌ها را با جزئیات دارد و بر این موضوع واقف هستند که افزایش قیمت 10 درصدی نمی‌تواند هزینه‌ها را جبران کند و این افزایش قیمت 10 درصدی فقط کفاف پرداخت حقوق پرسنل را می‌دهد.

رئیس هیات مدیره شرکت‌های هواپیمایی گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ شرکتی اعلام ورشکستگی نکرده است اما اگر این شرایط ادامه پیدا کند احتمال خروج سرمایه‌گذاران از صنعت هواپیمایی وجود دارد.

برای دریافت وام کرونایی، هواپیما گرو گذاشتیم

دقیقی‌کیا با اشاره به درخواست ایرلاین‌ها برای اخذ تسهیلات بلاعوض ناشی از ایجاد محدودیت‌های شیوع کرونا اظهار داشت: هنوز برخی از ایرلاین‌ها وام کرونایی را نگرفته‌اند چرا که مانند تمام شرکت‌ها، مشکلاتی در بخش چک در سیستم بانکی داشتند اما پیشنهاد دادند که هواپیما گرو بگذارند تا وام بگیرند.

وی ادامه داد: سقف وام کرونایی 2000 میلیارد تومان بوده اما هنوز شرکت‌ها این وام را دریافت نکرده‌اند و خواسته ما اخذ تسهیلات بلاعوض است چرا که تمام ایرلاین‌ها در دنیا به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

رئیس هیات مدیره شرکت‌های هواپیمایی گفت: در حالی که فشارهای بسیار سنگینی به دلیل تحریم‌ها بر ایرلاین‌ها تحمیل شده حداقل در داخل کشور مشکلاتی برای ایرلاین‌ها ایجاد نکنند که هزینه این شرکت‌ها را افزایش دهد.

دقیقی‌کیا افزود: امروز با رئیس مجلس درباره این مشکلات جلسه‌ای داشتیم که آقای قالیباف قول همکاری داده‌اند.

 

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس / خبرگزاری ایلنا


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو