دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد هواپیماهای موجود در ناوگان ۳۲۸ فروند است که از این تعداد ۱۵۸فروند فعال است و پرواز دارند.
مقصود اسعدی سامانی در نشست خبری امروز با اشاره به وضعیت ناوگان هوایی کشور اظهار داشت: در حال حاضر تعداد هواپیماهای موجود در ناوگان ۳۲۸ فروند است که از این تعداد ۱۵۸فروند فعال است و پرواز دارند.
به گفته سامانی بخش زیادی از قطعات هواپیما به عنوان قطعاتی است که زمان مشخص برای تعویض دارند و اگر در زمان مناسب خرید نشوند به ایمنی پرواز صدمه میزند.
سامانی از عوارضی که شرکت های هواپیمایی مجبور هستند به شهرداری بدهند نیز گلایه کرد و گفت:برای تعارض قانونی در اخذ عوارض شهرداریها به دیوان عدالت اداری شکایت کردهایم. قانون عوارض شهرداری از محل فروش بلیت هواپیما باید حذف شود.
وی توضیح داد: اکنون عوارض شهرداری، فرودگاهی، هلال احمر و ایمنی از محل فروش هواپیما پرداخت می شود و مجلس هم اخیرا مصوبه ای را در حال بررسی دارد که بتواند از محل فروش پرواز خارجی ٢ درصد عوارض دریافت کند. ما به این طرح اعتراض داریم و نسبت به ورشکستگی صنعت هشدار می دهیم.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: مواد ۴۶ و ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده که در آن به عوارض شهرداری از محل فروش بلیت اشاره شده، با هم تعارض دارد و به همین دلیل از مجلس خواستار رفع این مشکل هستیم.
وی گفت: در ماده ۴۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، شهر محل استقرار ایرلاین به عنوان شهرداری اخذ عوارض ذکر شده و در ماده ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز شهرداری محل فروش بلیت را به عنوان اخذ کننده عوارض ذکر میکند. به طور مثال در قزوین که فرودگاه نداریم، شهرداری این شهر از ایرلاینها عوارض طلب کرده است. چرا ما باید به هر دو شهرداری عوارض پرداخت کنیم؟ شهرداریها چه خدماتی به ایرلاینها یا مسافران هوایی میدهند؟
وی با اعتراض نسبت به پیشنهاد اعمال عوارض دو درصدی برای اورژانس از محل بلیت پروازهای خارجی در بودجه۱۴۰۰ گفت: در حال حاضر ۴عوارض از شرکتهای هواپیمایی دریافت میشود که با وضع این عوارض جدید فشار مضاعفی را متحمل میشویم.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه افزود: در حالی که فقط ۱۰درصد برای افزایش قیمت بلیت هواپیما اعمال شده و ما از آن تمکین کردهایم اما هزینههای زیادی بابت تحریم و کرونا میپردازیم که باعث میشود منابعی برای ذخیره و استفاده از آن برای جایگزینی قطعات نداشته باشیم.
سامانی با اشاره به تعیین عوارض جدید برای شرکتهای هواپیمایی در لایحه بودجه 1400 اظهار داشت: در حال حاضر چهار نوع عوارض شهرداری، هلال احمر، فرودگاهی و ایمنی از شرکتهای هواپیمایی اخذ میشود که به تازگی پیشنهاد اخذ عوارض 2 درصدی برای اورژانس از محل بلیط پروازهای خارجی ارائه شده است.
وی با بیان اینکه در ماده 46 و 47 قانون که شورای نگهبان هم بر آن ایراد گرفته به ازای یک مسافر دو بار عوارض شهرداری اخذ میشود که این تعارض قانون است و باید برطرف شود.
اسعدی سامانی افزود: مشکل دیگر این است که شهرداریها براساس سقف نرخ بلیت، مطالبه عوارض دارند، یعنی اگر بلیت پروازی در طیف ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته شود، شهرداریها آن سقف قیمتی را مدنظر قرار میدهند که از دولت درخواست داریم این مشکلات رفع شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه برای تأمین قطعات هواپیما منابع لازم وجود ندارد، گفت: به دولت پیشنهاد دادهایم عوارض ۵ درصدی شهرداری روی بلیتها حذف شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: شهرداری مشهد اخیرا پیمانکاری برای اخذ مطالبات خود به کار گرفته که از دهه 80 ادعای اخذ مطالبات کرده است.
اسعدی سامانی با بیان اینکه شهرداری برای اخذ مطالبات عوارض از سالهای گذشته میلیاردها تومان در نظر گرفته است، بیان داشت: در حالی که این تعارض قانون باید اصلاح شود اما شرکتهای هواپیمایی به پرداخت عوارض میلیاردی مکلف شدهاند.
وی تاکید کرد: در حالی عوارض سال 88 را از یک شرکت هواپیمایی طلب کنند که این شرکت سال 90 تاسیس شده یا شهرداری قزوین از شرکتهای هواپیمایی عوارض فرودگاهی برای زمانی که این منطقه فرودگاه نداشت مطالبه کرده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: هر چند که هنوز قانون مالیات بر ارزش افزوده تصویب نشده و شورای نگهبان درباره برخی از نهاد ایراد گرفته اما شهرداری براساس قانون درآمد پایدار که آن هم هنوز تصویب نشده مطالبه عوارض 5 درصدی هم در مبدأ پرواز و هم سقف پایه شرکت فرودگاهی میکند.
اسعدی سامانی افزود: همچنین در حالی که ورود هواپیما معاف از مالیاتهای گمرکی است اما شامل مالیات ارزش افزوده 9 درصدی میشود.
وی درباره گلایه ایرلاینها از سقف افزایش قیمت 10 درصدی برای بلیط هواپیما گفت: طبق قانون به یک هواپیما مشمول نرخگذاری دستوری نمیشود اما علیرغم قانون پنجم توسعه امسال فقط اجازه 10 درصد افزایش قیمت بلیط را دادهاند که البته ما هم این میزان را پذیرفتهایم و از مصوبه شورای عالی هواپیمایی تمکین میکنیم.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه برای عوارض شهرداری که در این بخش با تعارض قانون مواجه هستیم، به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم، تصریح کرد: هر چند با تحمیل هزینهها ناشی از تحریمها مواجه هستیم اما در داخل کشور هم مشکلات متعددی متوجه ایرلاینها میشود که هزینه آنها را بالا میبرد. شهرداری به ایرلاینها خدمات خاصی ارائه نمیدهد که عوارض 5 درصدی به ازای هر مسافر را مطالبه میکند!
اسعدی سامانی در پاسخ به سوال آیا پیشنهاد اصلاح سقف افزایش قیمت بلیط هواپیما را ارائه کردهاید، گفت: ما از مصوبه شورای عالی هواپیمایی تمکین میکنیم و برای امسال همان افزایش 10 درصدی بلیط هواپیما رعایت خواهد شد.
وی همچنین درباره خروج سرمایهگذاران از صنعت هواپیمایی اظهار داشت: تاکنون شرکتهایی مانند آریا، ارم و سفیران از صنعت هوایی خارج شدند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند شرکتهای دیگر هم این صنعت را ترک میکنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به قوانین سختگیرانه سازمان هواپیمایی برای ارائه مجوز به شرکتهای جدید گفت: سازمان هواپیمایی شرایط سختگیرانهای را ارائه کرده و با توجه به افزایش شدید نرخ ارز، امکان کفایت مالی 100 میلیون دلاری برای آغاز فعالیت به اخذ مجوز وجود ندارد.
اسعدی سامانی همچنین در پاسخ به سوال آیا در این شرایط ایرلاینها برنامهای برای توسعه ناوگان و خرید هواپیما دارند، یادآور شد: توسعه ناوگان یکی از برنامههای شرکتهای هواپیمایی است و ایرلاینها خرید هواپیمای جدید را در دستور کار دارند کمااینکه اخیرا چند فروند هواپیما به ناوگان هواپیمایی کشور وارد شد.
دیدگاه خود را بنویسید