پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | دستیابی ایران به سیستم تشخیص مخاطره آب و هواشناسی یخ‌زدگی هواپیما/ شناسایی تمام هواپیماها در خاورمیانه

تاریخ خبر: // کد خبر: 370900 // // // // //


دستیابی ایران به سیستم تشخیص مخاطره آب و هواشناسی یخ‌زدگی هواپیما/ شناسایی تمام هواپیماها در خاورمیانه

رئیس دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز از توانایی آزمایشگاه داده‌های ماهواره‌ای دانشگاه تبریز در تشخیص مخاطره آب و هواشناسی یخ‌زدگی هواپیما Icing Disaster در تمام مسیرهای هواپیمایی کشور و خاورمیانه خبر داد.


دستیابی ایران به سیستم تشخیص مخاطره آب و هواشناسی یخ‌زدگی هواپیما/ شناسایی تمام هواپیماها در خاورمیانه

رئیس دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز از توانایی آزمایشگاه داده‌های ماهواره‌ای دانشگاه تبریز در تشخیص مخاطره آب و هواشناسی یخ‌زدگی هواپیما Icing Disaster در تمام مسیرهای هواپیمایی کشور و خاورمیانه خبر داد.

بهروز ساری‌صراف استاد گروه آموزشی آب و هواشناسی دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: چنانچه می‌دانیم یخ زدگی هواپیما در مسیرهای پروازی در طول سال‌های اخیر یکی از عوامل مخاطرات پرواز هواپیما بوده و عامل سقوط در بعضی رخدادها است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بر اساس نتایج تحقیقی در این دانشگاه، آزمایشگاه داده‌های ماهواره‌ای دانشگاه تبریز توانایی در تشخیص مخاطره آب و هواشناسی یخ زدگی هواپیما را دارد، تصریح کرد: با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای لحظه‌ای که توسط این آزمایشگاه دریافت می‌شود و نیز با الگوریتم‌های هوش مصنوعی که در این آزمایشگاه به دست آمده است، این توانایی را داریم که بتوانیم قبل از پرواز مخاطره یخ زدگی هواپیما را به صورت نقشه‌های ژئو دیتابیس در اختیار کادر پرواز، یا مهندسان پرواز شرکت‌های هواپیمایی قرار دهیم.

رییس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز همچنین با بیان این نکته که با توجه به اینکه کادر پرواز منابع اطلاعاتی خودشان را دارند، از این رو این داده‌ها و اطلاعات بدست آمده در آزمایشگاه داده‌های ماهواره‌ای می‌توانند به عنوان منابع اطلاعات کمکی مورد استفاده قرار گیرد، اضافه کرد: یکی از ثمرات و کاربردهای تشخیص مخاطره یخ زدگی برای خلبان و شرکت‌های هواپیمایی صرفه جویی میلیون ها دلار در مصرف سوخت در طول یک سال است.

به گفته وی داده‌های مورد استفاده در این تحقیق با استفاده از داده‌های حاصله در این آزمایشگاه و مقایسه آن با پایگاه‌های داده آب و هوایی بین‌المللی به دست آمده است.

این یافته‌ها با استفاده از تحقیقات عزیزاده دانشجوی دکتری به راهنمایی دکتر هاشم رستم‌زاده و مشاوره دکتر علی محمدخورشیددوست به دست آمده است.

 

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو