پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | دستاورد‌های صنعت هوایی پس از انقلاب اسلامی

تاریخ خبر: // کد خبر: 372214 // // //


دستاورد‌های صنعت هوایی پس از انقلاب اسلامی

ورود رسمی به باشگاه سازندگان هواپیما‌های جنگی، دستیابی به عناوین قدرت اول موشکی منطقه و دارنده بزرگترین ناوگان پهپاد رزمی منطقه از نتایج جهاد خودکفایی فعالان صنعت دفاعی ایران بعد از انقلاب اسلامی است.


دستاورد‌های صنعت هوایی پس از انقلاب اسلامی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و پیوستن یگان‌های ارتش به خصوص «نیروی‌هوایی» به مردم، مستشاران خارجی که تا آن روز از امتیازات فراوانی در ایران بهره‌مند بودند از کشور خارج شدند. این افراد هنگام خروج قطعات اساسی را که برای پرواز لازم بود، از جنگنده‌ها جدا و بخشی از آن‌ها را از ایران خارج کردند. با این وجود و به برکت انقلاب اسلامی و خودباوری و تلاش شبانه‌روزی کارکنان نیروی هوایی، جنگنده‌ها و هواپیما‌های زمین‌گیر شده این نیرو تعمیر و آماده عملیات شدند.

آموزش‌های خلبانی و فنی به بهترین شکل در داخل کشور برگزار شد و در کنار این مهم، نیروی هوایی در قالب جهاد خودکفایی، تحقیق و طراحی جنگنده را آغاز کرد. امروز باتوجه به تولید جنگنده‌هایی همچون جنگنده بومی کوثر و جت آموزشی یاسین، ایران در زمره معدود کشور‌های دارنده فناوری هوایی قرار گرفته است. در ادامه فهرستی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های تولید جنگنده، موشک و پهپاد ارائه می‌شود.

ورود ایران به باشگاه طراحی و تولید جنگنده

صنعت هوایی نظامی به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های توان نظامی و دفاعی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با شدیدترین تحریم‌های آمریکا روبرو شد. از آنجا که این صنعت پیش از انقلاب، وابستگی شدیدی به خارج از کشور و حضور مستشاران غربی در ایران داشت، پیش‌بینی‌ها این بود که هواپیما‌ها و جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش به زودی از چرخه عملیاتی خارج شوند. نیروی هوایی ارتش، اولین سازمانی بود که به دنبال شدت گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اقدام به تأسیس تشکیلاتی بنام جهاد خودکفایی برای تولید قطعات هواپیما کرد؛ پس از آن حضرت آیت‌اله خامنه‌ای در زمان ریاست جمهوری خود، ضمن تأیید این ابتکار، دستور تشکیل سازمان‌های مشابه را در سایر نیرو‌ها صادر کردند.

نخستین فعالیت‌های جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش (نهاجا)، عملیاتی نگه داشتن هواپیما‌های خود در طول جنگ تحمیلی هشت ساله بود که باتوجه به آسیب‌های ناشی از عملیات رزمی، مشمول تعمیر و بازسازی می‌شدند. خوشبختانه این روند به دوران دفاع مقدس منحصر نشد، و با قدرت تمام تاکنون ادامه یافته است. بی شک ورود ایران به باشگاه طراحی و تولید جنگنده نتیجه این تلاش‌های فشرده است.

منبع :با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو