پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | ایلان ماسک: ما احمق بودیم!

تاریخ خبر: // کد خبر: 372796 // // //


ایلان ماسک: ما احمق بودیم!

ایلان ماسک(Elon Musk) که در پی انفجار استارشیپ SN۹ سکوت کرده بود بیشتر به این علت که گفته بود می‌خواهد مدتی از توییتر فاصله بگیرد، نظرش را در مورد شکست این عملیات به اشتراک گذاشت.


ایلان ماسک: ما احمق بودیم!

ایلان ماسک(Elon Musk) که در پی انفجار استارشیپ SN۹ سکوت کرده بود بیشتر به این علت که گفته بود می‌خواهد مدتی از توییتر فاصله بگیرد، نظرش را در مورد شکست این عملیات به اشتراک گذاشت.

در روز دوم فوریه، این موشک بزرگ اولین آزمایش پرواز در ارتفاع بالا را به اتمام رساند، اما نتوانست فرودی مناسب داشته باشد و به سکو وصل شود و با صدایی مهیب به زمین برخورد کرد.

هنگامی که در توییتر از ماسک پرسیده شد چرا فقط دو موتور را برای فرود به کار گرفتند به جای آن‌که از هر سه موتور استفاده کنند تا احتمال خطا را از بین ببرند پاسخ داد: ما خیلی احمق بودیم!

او اضافه کرد دفعه بعد از روش “پول‌آپ”(Pull Up) استفاده خواهیم کرد.

اگرچه براساس گزارشات یکی از دو موتور رپتور پیش از بازگشت به زمین دچار مشکل شد و دوباره روشن نشد و در نتیجه SN۹ سریع‌تر از میزانی که برای یک فرود امن لازم است حرکت می‌کرد.

ماسک در روز پرتاب موشک SN۹ اعلام کرده بود که برای مدتی می‌خواهد از توییتر فاصله بگیرد اما او که گاهی‌ اوقات از این شبکه اجتماعی فاصله می‌گیرد، دوباره بازگشت و سکوت خود را شکست و در مورد اقدامات اشتباهی که منجر به شکست استارشیپ شد صحبت کرد.

فضاپیمایSN۹ در ساعت ۳:۲۴ بعدازظهر روز سه‌شنبه به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۳:۵۴ به وقت تهران) از مرکز بوکاچیکای(Boca Chica) اسپیس‌ایکس در تگزاس به پرواز درآمد، از روی خلیج مکزیک گذشت و بعد از ۵ دقیقه به پهلو چرخید و همانطور که برنامه‌ریزی شده بود فرودش به سمت جنوب شرقی تگزاس در نزیکی مرز مکزیک را آغاز کرد.

چرخش به پهلو که ماسک آن را مانور “سقوط شکمی” می‌نامد برای تقلید از روشی که استارشیپ هنگام بازگشت به جو زمین استفاده می‌کند طراحی شده بود. این فضاپیما با بخش شکمی وارد جو می‌شود تا سرعت فرود را هنگام نزدیک شدن به زمین کاهش دهد. اگرچه که این موشک باید هنگام فرود گردشی انجام دهد تا بتواند بر سکویی که از آن بلند شده بنشیند، به نظر می‌رسد SN۹ نتوانست در زمان مناسب این‌ کار را انجام دهد و بر روی سکوی فرود منفجر شد. این مشکل ناشی از روشن‌ نشدن یکی از موتورهای رپتور بود که مانع از عمود شدن موشک پیش از فرود شد.

این حادثه اکنون توجه اداره‌ی هوانوردی فدرال (FAA) را به خود جلب کرده و قرار است بر روی تحقیقات علت سقوط موشک SN9 اسپیس‌ایکس (SpaceX) نظارت کند.

آژانس فدرال به دیلی‌میل در بیانیه‌ای گفت: اولویت اصلی اداره هوانوردی فدرال اطمینان از امن بودن حمل و نقل فضایی تجاری است حتی اگر یک ناهنجاری وجود داشته باشد. این سازمان بر روی تحقیقات مربوط به سقوط موشک اسپیس‌ایکس در بوکاچیکای تگزاس نظارت خواهد کرد. اگرچه این یک آزمایش بدون سرنشین بود تحقیقات بر روی علل این حادثه انجام خواهد شد تا فرصت‌های احتمالی برای ارتقای ایمنی و توسعه این برنامه به دست آید.

پیش از روز سه‌شنبه، ماسک این اداره را در توییتر برای لغو آزمایشش به دلیل مشکلات ایمنی حاکی از سقوط قبلی مورد شماتت قرار داده بود. اگرچه بعدا مشخص شد ماسک برای پرتاب موشک SN۸ در ماه دسامبر درخواست مجوز کرده بود که توسط اداره فدرال رد شد اما ماسک بدون توجه به این موضوع پرتاب را انجام داد.

عدم رعایت قوانین از دلایلی بود که آزمایش پرتاب SN۹ به تعویق افتاد.

 

منبع : با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایسنا


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو