پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | بیعت همافران با امام تیر خلاص را به رژیم پهلوی زد/ نهاجا رکورددار بیشترین مدت پرواز شکاری در عملیات‌های جنگی دنیا

تاریخ خبر: // کد خبر: 372999 // // //


بیعت همافران با امام تیر خلاص را به رژیم پهلوی زد/ نهاجا رکورددار بیشترین مدت پرواز شکاری در عملیات‌های جنگی دنیا

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: بیعت همافران با امام تیر خلاص را به رژیم وابسته و طاغوت زمان زد. به همین مناسبت نوزدهم بهمن ماه را به عنوان روز نیروی هوایی نامگذاری کرده‌اند.


بیعت همافران با امام تیر خلاص را به رژیم پهلوی زد/ نهاجا رکورددار بیشترین مدت پرواز شکاری در عملیات‌های جنگی دنیا

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: بیعت همافران با امام تیر خلاص را به رژیم وابسته و طاغوت زمان زد. به همین مناسبت نوزدهم بهمن ماه را به عنوان روز نیروی هوایی نامگذاری کرده‌اند.

روز‌هایی که منجر به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران شد، پر از اتفاقاتی است که برخی از آن‌ها روند این پیروزی را سرعت بخشید و باعث شد تا انقلاب با همه موانعی که پیش رو داشت، به پیروزی برسد. در این میان ۱۹ بهمن ماه که به نام مردان بلند آشیان نیروی هوایی ارتش نامگذاری شده است، یکی از اثرگذارترین اتفاقاتی بود که با حضور کارکنان انقلابی نیروی هوایی در مدرسه علوی و بیعت جاودانه با معمار کبیر انقلاب، کمر رژیم طاغوت را شکست و سرعت پیروزی انقلاب را شتاب بیشتری داد. نیروی هوایی پس از پیروزی انقلاب نیز در بیش از چهار دهه حضور پرصلابت خود به ویژه در دوران پرشکوه دفاع مقدس موفقیت‌های بسیاری کسب کرد.
نام نیروی هوایی با مردان بلند‌آوازه‌ای همچون شهید فکوری، ستاری، بابایی، دوران، یاسینی، اردستانی و ده‌ها بلند‌پرواز دیگر در قله‌های اقتدار ایران عزیزمان به زیبایی می‌درخشد. به مناسبت ۱۹ بهمن ماه روز نیروی هوایی و بیعت تاریخی همافران با حضرت امام، یک منبع خبری گفت‌وگویی با امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی، جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

رژیم پهلوی نگران پیوستن کارکنان نیروی هوایی به صف انقلابیون بود

– در دوران مبارزات انقلابی، سران نظامی رژیم پهلوی نگران پیوستن کارکنان ارتش به ویژه نیروی هوایی به صف انقلابیون بودند. به گونه‌ای که در جلسات تأمین امنیت کشور در تاریخ‌های ۲۴/ ۸/ ۵۷ و ۳۰/ ۸/ ۱۳۵۷ شمسی که به دستور شخص شاه و با شرکت فرماندهان ارشد نظامی برگزار شد، سرلشکر موسوی، رئیس پلیس تهران چنین گزارش داده بود: «ما در بین مخالفانی که دستگیر می‌کنیم درجه‌داران و سربازان نیروی هوایی هم می‌بینیم. همچنین مشاهده می‌شود که برخی کارکنان از جمله امرای بازنشسته نیز در مساجد حضور دارند که در مقابل تبلیغات سوء واکنش نشان نمی‌دهند، ما گرفتار یک جنگ روانی واقعی شده‌ایم.»

– با فرار شاه از ایران برای امریکایی‌ها مشخص شد گروهی از افسران ارشد با انقلابیون در تماس هستند و افسران رده‌های پایین‌تر و همافران نیز به صف انقلابیون پیوسته‌اند.

– خروش پایگاه هوایی بندرعباس، تظاهرات ۵ هزار نفری پایگاه هوایی بوشهر، تظاهرات پایگاه هشتم شکاری اصفهان، اعلام همبستگی منتخبان پایگاه‌های هوایی با علمای عظام در تهران از آن جمله است.

بیعت همافران با امام تیر خلاص را به رژیم پهلوی زد

– روز تشریف‌فرمایی امام، به محض اینکه ایشان در آستانه در هواپیما ظاهر می‌شود، سرتیپ حسین فرجی‌فر، ریاست وقت تأمین حفاظت نیروی هوایی که در مراسم استقبال امام (ره) حضور یافته بود، برای اولین بار با نام فرماندهی کل قوا با افراد تحت امرش که برای تأمین امنیت و حفظ نظم در پای پلکان هواپیما استقرار یافته بودند، به ایشان سلام نظامی می‌دهند. بلافاصله تمامی عوامل نیروی انتظامی دژبان نیروی هوایی به نشانه ادای احترام لحظه‌ای به حالت خبردار می‌ایستند.

– چند روز بعد هم شاهد بیعت تاریخی گروهی از کارکنان نیروی هوایی با مرجع و رهبر عالیقدر حضرت امام (ره) در یوم‌الله نوزدهم بهمن در مدرسه رفاه خیابان ایران بودیم. این واقعه تیر خلاص را به رژیم وابسته و طاغوت زمان زد. به همین مناسبت نوزدهم بهمن ماه را به عنوان روز نیروی هوایی نامگذاری کرده‌اند.

– سپس خیزش مسلحانه مرکز آموزش‌های هوایی بر اثر حمله مستقیم گارد شاهنشاهی و به شهادت رسیدن جمعی از کارکنان نیروی هوایی از جمله وقایع اثرگذاری دیگری بود که ضمن تسریع در پیروزی انقلاب، موجب در هم شکستن حکومت نظامی و پیوستن کامل ارتش به مردم و سرانجام پیروزی انقلاب اسلامی شد.

نهاجا نقشه‌های دشمن در غائله کردستان را خنثی کرد

– از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با طرح‌ریزی استبکار و افراد فریب‌خورده داخلی و همچنین حمایت‌های رژیم بعث عراق، آتش مناقشه در مرز‌های غربی کشور به ویژه خطه کردستان برافروخته شد. اکنون لازم بود تا نیروی هوایی به عنوان یک نیروی انقلابی و معتمد نظام وارد عمل شود و به دفع این غائله بپردازد.

– در این شرایط انتظار عمومی به ویژه فرماندهان نیروی زمینی ارتش نیز این بود که جنگنده‌های نهاجا به پشتیبانی آنان بشتابند. علاوه بر سامانه ترابری نهاجا، سامانه عملیاتی نیروی هوایی نیز با اعزام افسران ناظر مقدم به منطقه حضوری مؤثر و شبانه‌روزی در مانور عملیاتی شکستن دیوار صوتی پرواز‌های عبوری روی نقاط مورد تهدید و مشکوک و شناسایی و سرکوب ضدانقلاب داشت.

– در شرایطی که ناامنی در شهر‌های بانه، پاوه، سنندج، قصرشیرین و دیگر شهر‌های استان کردستان از سوی دشمن شدت می‌گرفت، پرواز هواپیما‌های «اف ۵» و «اف ۴» از دو پایگاه تبریز و همدان بر فراز مواضع ضدانقلاب نقشه‌های دشمن را خنثی کرد.

– فانتوم‌های نهاجا با پرواز‌های متعدد، پشتیبانی نزدیک هوایی به ویژه در رزم‌های شبانه و شرایط نامساعد جوی، پرتاب منور و در صورت لزوم حمله و تک مسلحانه نمایشی از قدرت هوایی را در خنثی کردن توطئه‌های ضدانقلاب ایفا کردند.

ضربه سنگین نیروی هوایی به دشمن در ۶ ماه نخست جنگ

– در شش ماه آغازین جنگ و قبل از انجام عملیات مشترک «ثامن‌الائمه» و عملیات مشترک مرکب «طریق‌القدس» و «فتح‌المبین» و «بیت‌المقدس» نیروی هوایی بیش از ۱۱ میلیون پوند مهمات جنگی هوایی روی اهداف دشمن ریخت و علاوه بر متوقف کردن دشمن در سرزمین‌های اشغالی و به دست آوردن زمان برای حضور کامل نیرو‌های زمینی ارتش و سایر نیرو‌ها در جبهه‌ها، بر اقتصاد جنگ عراق آنچنان ضرباتی وارد کرد که پیامد‌های آن مسائل سیاسی، نظامی بسیار پیچیده‌ای برای ارتش عراق ایجاد کرد.

– بخش پدافند هوایی این نیرو هم توانست مسئولیت دفاع هوایی راهبردی کشور را بر عهده بگیرد و با وجود عدم‌تطبیق تسلیحاتی با حملات هوایی راهبردی دشمن از مراکز فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی کشور دفاع و قریب به ۶۰ نفر از خلبانان دشمن را اسیر کند و ۵۶ نفر از آنان را به هلاکت برساند.

نهاجا آغازگر جهاد خودکفایی در کشور 

– با پیروزی انقلاب اسلامی و با قطع رابطه و وابستگی به استکبار جهانی، وضعیتی حاکم شد که ذخیره تعدادی از قطعات مصرفی مورد نیاز در انبار‌ها رو به اتمام بود و از طریق بازار هم قابل تأمین نبودند، لذا نهاجا در مورخ ۲۳/ ۱۰ /۱۳۵۸ در یک حرکت هوشمندانه اقدام به تأسیس سازمان جهاد خودکفایی کرد که رسالت آن تأمین نیازمندی‌های دفاعی و صنعتی تجهیزات نهاجا از طریق طراحی و ساخت قطعات بود که خوشبختانه با تلاش بی‌وقفه مجاهدان این عرصه به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه تعمیر، بهینه‌سازی و ساخت انواع بمب‌ها، موشک‌ها، راکت‌ها، تجهیزات ارتباطی و پشتیبانی و سایر موارد مشابه دست یافتیم.

– به خاطر همین تلاش‌هاست که فرماندهی معظم‌کل‌قوا خطاب به کارکنان ارتش می‌فرمایند: «اولین جایی که جهاد قطعه‌سازی در ارتش راه افتاد که شروع کنند به ساخت‌وساز، نیروی هوایی بود.»

آمارهای نهاجا در دفاع مقدس/ نهاجا رکورددار بیشترین مدت پرواز شکاری در عملیات‌های جنگی دنیا

– بیشترین مدت پرواز شکاری در عملیات‌های جنگی دنیا در یک برخاست و نشست هواپیما مربوط به هواپیمای اف ۱۴ ایران با پنج بار سوختگیری هوایی و به مدت ۱۴ ساعت پوشش هوایی توسط سروان خلبان یدالله خلیلی و سروان خلبان محمد مسبوق به منظور حفظ توان صادرات نفت و اسکورت نفتکش‌ها در خلیج‌فارس در سال ۱۳۶۴ صورت پذیرفته است.

– در طول دفاع مقدس بیش از ۵۰ میلیون کیلوگرم بار و مهمات توسط هواپیما‌های ترابری نیروی هوایی برای پشتیبانی از رزمندگان اسلام حمل و جابه‌جا شده است.

– بیشترین مسافت طی شده برای بمباران تانک‌های نظامی دشمن بعثی مربوط به بمباران پایگاه‌های هوایی سه‌گانه الولید در نزدیکی مرز اردن با چهار بار سوختگیری هوایی (دو بار بر فراز دشمن در ارتفاع پست) حدود ۴ هزار کیلومتر (رفت و برگشت بوده است.)

– در طول دوران دفاع مقدس رکورد پرواز‌های پشتیبانی (سوخت‌رسانی هوایی، حمل مجروحان، رزمندگان و تجهیزات) مربوط به سال ۱۳۶۱ با بیش از ۱۶ هزارو ۴۵۶ پرانه (سورتی) پرواز بوده است. فرزندان ملت در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شش ماهه نخست دفاع مقدس با انجام هزارو ۳۶۴ عملیات هوایی پرواز برون‌مرزی همه مراکز نظامی، تأسیسات زیربنایی و اقتصادی دشمن بعثی را آماج حملات هوایی خود قرار دادند.

– نیروی هوایی ایران برای توقف ماشین جنگی صدام در خاک وطن در سه ماهه اول جنگ تعداد ۱۰۵ فروند هواپیمای خود را از دست داده و تعداد ۸۷ شهید خلبان تقدیم ایران اسلامی کرده است.

– اولین عملیات استشهادی هوایی ایران در تاریخ ۳۰ تیرماه سال ۱۳۶۱ توسط شهید خلبان عباس دوران صورت گرفت. در حالی که می‌توانست هواپیما را ترک کند، اما آگاهانه شهادت را انتخاب کرد و تا آخرین لحظه هواپیما را برای وحشت بیشتر دشمن بر فراز بغداد به پرواز درآورد.

– اولین هواپیمایی که در دنیا بر اثر موشک فونیکس از فاصله ۲۰ مایلی (۳۸ کیلومتری) منهدم شد، به وسیله هواپیمای اف ۱۴ متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط سرگرد خلبان محمدرضا عطایی و کابین عقب سروان خلبان بهروز پاشاپور در عملیات بازی‌دراز مورخ ۱۹ /۶ /۱۳۵۹ بود.

– پلی که توسط دشمن متجاوز روی اروندرود ساخته شده بود و از آن برای پشتیبانی لشکر ۱۱ ارتش عراق در خرمشهر استفاده می‌شد، در تاریخ ۱۷ /۲/ ۱۳۶۱ توسط خلبانان جنگنده بمب‌افکن نهاجا (محمود اسکندری و علی‌اکبر زمانی) هدف قرار گرفت و منهدم شد و در نتیجه ده‌ها هزار نفر در عملیات بیت‌المقدس به دلیل مدور شدن راه ارتباطی برگشت، به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

 

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو