پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | دود ناهماهنگی سایت‌های صادرکننده بلیت و شرکت‌های هواپیمایی در چشم مسافر؛ چه کسی پاسخگوست؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 375163 // // // // // خبر مهم


دود ناهماهنگی سایت‌های صادرکننده بلیت و شرکت‌های هواپیمایی در چشم مسافر؛ چه کسی پاسخگوست؟

با شیوع ویروس کرونا در ایران، وزیر راه و شهرسازی این اختیار را به مسافران داد تا بدون جریمه بلیت های مسافرتی خود را کنسل کنند. مسافرینی که اقدام به کنسلی بلیت خود کردند بعد‌ها در دریافت پول هایشان از سایت‌ها و شرکت‌های هواپیمایی با مشکلاتی مواجه شدند. حالا دوباره یکی از مسافران، باز هم سر کنسلی بلیت خود با یکی از سایت‌های صادرکننده بلیت با مشکلاتی مواجه شده است. ماجرایی که بس عجیب به نظر می‌رسد!


دود ناهماهنگی سایت‌های صادرکننده بلیت و شرکت‌های هواپیمایی در چشم مسافر؛ چه کسی پاسخگوست؟

با شیوع ویروس کرونا در ایران، وزیر راه و شهرسازی این اختیار را به مسافران داد تا بدون جریمه بلیت های مسافرتی خود را کنسل کنند. مسافرینی که اقدام به کنسلی بلیت خود کردند بعد‌ها در دریافت پول هایشان از سایت‌ها و شرکت‌های هواپیمایی با مشکلاتی مواجه شدند. حالا دوباره یکی ازمسافران، باز هم سر کنسلی بلیت خود با یکی از سایت‌های صادرکننده بلیت با مشکلاتی مواجه شده است. ماجرایی که بس عجیب به نظر می‌رسد!

۲۹ بهمن ماه سال گذشته بود که ویروس منحوس کرونا از مرزهای ایران اسلامی عبور کرد و برای اولین بار به صورت رسمی اعلام شد که دو بیمار کرونایی در یکی از شهرهای ایران مشاهده و بستری شدند.

از آنجا که تجربه چین نشان داده بود، زنجیره انتقال این ویروس منحوس تنها با عدم ارتباط بین افراد پاره می شود، بنابراین دولت تصمیماتی را جهت کاهش ارتباط افراد و تجمعات گرفت که از آن جمله اجازه لغو پروازهای داخلی مسافرین بدون جریمه کنسلی از ابتدای اسفندماه سال گذشته داده شد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی عصر روز دوشنبه ۵ اسفند ماه ۹۸ در این باره اظهار کرد: در پی شیوع ویروس کرونا در حوزه هواپیمایی و ریلی مردم می‌توانند بدون پرداخت هزینه بلیت سفرهایشان را کنسل کرده یا به زمان دیگری موکول کنند. البته کسی نباید نسبت به این موضوع نگرانی داشته باشد و اگر تمایل نداشته باشد می‌تواند بلیت خود را به اپن تبدیل کند تا هر موقع خواست به سفر برود. پس از این دستور، سازمان هواپیمایی نیز از الزامی بودن استرداد بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌های داخلی بدون دریافت جریمه از تاریخ مذکور تا اطلاع ثانوی خبر داد.

برخی از مسافران که پروازهای خود را با این صحبت های وزیر راه و شهرسازی لغو کردند تا مدت ها به گواه اخبار منتشر شده، نتوانستند پول بلیط کنسل شده خود را پس بگیرند.

حالا دقیقا یک سال بعد از این ماجرا، بازهم این ماجرا برای مسافری تکرار شده است و کسی هم در این بین گویا پاسخگو نیست! ماجرای کنسلی و عدم هماهنگی و تفاسیر مختلف از قوانین و مقررات توسط شرکت هواپیمایی و سایت صادرکننده بلیت باعث شده است تا مسافرین ضررهای زیادی را متحمل شده و این ماجرا گویا بازی برد بردی برای سایت صادرکننده بلیت هواپیما و شرکت هواپیمایی است.

بلاتکلیفی یک شهروند برای کنسلی بلیط هواپیما

این فرد ماجرای کنسلی بلیط هواپیمای خود و پاسکاری بین سایت صادرکننده بلیت هواپیما و شرکت هواپیمایی و نرسیدن به حق و حقوق خود را این گونه تعریف کرد: من در مورخه شنبه ۲۵ بهمن ماه ۹۹ بلیت هواپیمایی را از یکی از سایت‌های معتبر برای مسیر مشهد به تهران برای روز دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ۹۹ ساعت ۶:۳۰ صبح خریداری کردم. در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه روز یکشنبه ۲۶ بهمن ماه بنا به دلایلی خواستار کنسلی بلیت خود شدم.

دود ناهماهنگی سایت های صادرکننده بلیط و شرکت های هواپیمایی در چشم مسافر، چه کسی پاسخگو است؟

با مراجعه به سایت صادرکننده بلیت هواپیما و بخش کنسلی و پس از طی فرآیند کنسلی بلیت با این پیام مواجه شدم؛

“کاربر گرامی جهت دریافت میزان جریمه و ادامه مراحل کنسلی این بلیت با همکاران ما تماس حاصل فرمایید”.

دود ناهماهنگی سایت های صادرکننده بلیط و شرکت های هواپیمایی در چشم مسافر، چه کسی پاسخگو است؟

 

این مخاطب ادامه داد: بعد از تماس با سایت صادرکننده بلیت، اپراتور اعلام کرد که هنوز جریمه کنسلی به ما اعلام نشده است و 15 دقیقه بعد تماس بگیرید. این تماس ها دو بار دیگر تکرار شد و در ابتدا اپراتور اعلام کرد که شرکت هواپیمایی میزان جریمه را ۱۰۰ درصد اعلام کرده است و سپس بعد از پیگیری ها و سئوال بنده که چرا باید جریمه ۱۰۰ درصدی تعلق بگیرد؟ دوباره اپراتور شرکت صادرکننده بلیت طی تماسی که داشتند گفتند، شرکت هواپیمایی اعلام کرده است که ۲۵درصد جریمه کنسلی است و شما ۱۵ دقیقه زمان دارید تا کنسلی خود را به ثبت برسانید در غیر این صورت همان ۱۰۰ درصد جریمه به شما تعلق خواهد گرفت.

این شخص اظهار داشت: از آنجا که قضیه اندکی مشکوک به نظر می رسید با بررسی سایت مورد نظر به قوانین و مقررات کنسلی بلیت که تصویر آن را در زیر ملاحظه می فرمایید رسیدم. در بخش مربوط به شرکت هواپیمایی مورد نظر حداکثر جریمه کنسلی با توجه به شناسه نرخی تا ۳ ساعت قبل از زمان پرواز ۷۰ درصد اعلام شده بود! یعنی باید در نهایت ۳۰ درصد بلیط به من پرداخت می شد و ۷۰ درصد جریمه اعمال می شد.

دود ناهماهنگی سایت های صادرکننده بلیط و شرکت های هواپیمایی در چشم مسافر، چه کسی پاسخگو است؟

وی گفت: بعد از پیگیری با امور مشتریان شرکت هواپیمایی، پرس و جو در مورد قیمت بلیت صادر شده و مشخصات بلیت، اپراتور اعلام کردند که جریمه شما ۵۰ درصد قیمت بلیت است و شرکت صادرکننده بلیط باید ۵۰ درصد پول شما را پس بدهد!

وی افزود: بعد از آن که از اپراتور شرکت هواپیمایی پرسیدم که اگر سایت صادرکننده بلیط این میزان جریمه ۵۰درصد را قبول نکرد چه کنم؟ به کجا شکایت کنم؟ گفتند که بگویید با ما تماس بگیرند تا آن ها را توجیه کنیم!!!

در انتها عنوان کردند که کلیه مکالمات در راستای تکریم مشتری هم توسط شرکت صادرکننده بلیت و هم توسط شرکت هواپیمایی ضبط شده است و قابل پیگیری است. وی همچنین افزود: اگر من بلیت خود را کنسل می‌کردم، حداقل ۵۵۰ هزار تومان جریمه کنسلی من به جیب طرف‌های معامله واریز می‌شد و از سوی دیگر همین بلیت را با زمانی که در اختیار داشتند (بیش از ۱۲ ساعت تا پرواز) می‌توانستند ۷۰۰ هزار تومان دیگر به فروش برسانند و در نهایت و در جریان این فرآیند آنچه عاید من می‌شد، ضرر ۵۵۰ هزار تومانی و آنچه عاید شرکت هواپیمایی و سایت صادرکننده از یک بلیت می‌شد در مجموع یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان وجه رایج این مملکت بود!

 

به نظر می رسد دود عدم آگاهی یا عدم هماهنگی شرکت هواپیمایی و سایت صادرکننده بلیط باید به چشم مسافرین برود. مسافرینی که نمی دانند باید از این بی عدالتی ها به کجا شکایت برند و چه کسی پاسخگو آن ها خواهد بود؟

پرسش این است که چرا باید شرکت هواپیمایی یا سایت صادرکننده بلیت در ۱۵ساعت مانده تا زمان پرواز تنها ۱۵ دقیقه زمان به مشتری بدهد که درخواست خود را برای کنسلی ثبت کند؟

چرا باید در حالی که قوانین و مقررات مربوط به کنسلی مشخص است و سایت صادرکننده بلیت، آن را بر روی سایت خود قرار داده است، اعلام کند که باید جریمه کنسلی را از شرکت هواپیمایی استعلام بگیریم؟

چرا باید مشتری برای رسیدن به حق خود به سایت صادرکننده اعلام کند که شرکت هواپیمایی گفته است که با من تماس بگیرید تا در مورد میزان جریمه توجیه تان کنیم؟ این چه مشتری مداری است؟

 

منبع: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تابناک


دیدگاه خود را بنویسید




آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو