پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | اهميت وجود load master (مسئول بار) در هواپيما

تاریخ خبر: // کد خبر: 38383 // // // //


اهميت وجود load master (مسئول بار) در هواپيما

يكي از نكات مهم در ساخت و پرواز هواپيما موقعيت مركز ثقل (C.G )آن ميباشد و موقعيت نا مناسب آن ميتواند موجب مشكلات زيادي در پرواز گردد.از آنجائيكه مركز ثقل هواپيما نقطه ثابتي نبوده و بستگي به بار گيري هواپيما دارد لذا كارخانه سازنده هواپيما پس از آزمايشات مكرر حد معين (C.G Range) را جهت حركت به جلو با عقب آن تعيين ميكند و همواره پس از بارگيري و محاسبات(Weigh&Balance) بايد از قرار گرفتن مركز ثقل در اين رنج اطمينان حاصل نمود كه اين كار توسط مسئول بار يا loade master انجام ميگيرد.اصولا بارگيري نا مناسب به دو صورت انجام ميگيرد:


اهميت وجود load master (مسئول بار) در هواپيما

يكي از نكات مهم در ساخت و پرواز هواپيما موقعيت مركز ثقل (C.G )آن ميباشد و موقعيت نا مناسب آن ميتواند موجب مشكلات زيادي در پرواز گردد.از آنجائيكه مركز ثقل هواپيما نقطه ثابتي نبوده و بستگي به بار گيري هواپيما دارد لذا كارخانه سازنده هواپيما پس از آزمايشات مكرر حد معين (C.G Range) را جهت حركت به جلو با عقب آن تعيين ميكند و همواره پس از بارگيري و محاسبات(Weigh&Balance) بايد از قرار گرفتن مركز ثقل در اين رنج اطمينان حاصل نمود كه اين كار توسط مسئول بار يا loade master انجام ميگيرد.اصولا بارگيري نا مناسب به دو صورت انجام ميگيرد:

الف:بارگيري زياد(over loading )

با توجه به اينكه هر هواپيما داراي وزن كل(gross weight ) مشخصي بوده و نبايد از آن تجاوز نمايد.در اين حالت حتي در صورت قرار گرفتن C.G در رنج خود نتايج منفي زير را به دنبال خواهد داشت.

1-كاهش قابليت مانور هواپيما

2-طول باند و سرعت بيشتر براي take off

3-كاهش زاويه climb (زاويه اي كه هواپيما در يك دقيقه افزايش ارتفاع دارد)

4-كاهش rate of climb (ميزان افزايش ارتفاع)

5-افزايش سرعت stall و مصرف سوخت

6- افزايش سرعت لندينگ

7-افزايش سرعت landing

8-افزايش rate of descent (ميزان كاهش ارتفاع) و زاويه glide(گلايد زاويه اي كه هواپيما ارتفاع كم ميكند)

9-سايش لاستيكها

10- كاهش ايمني پرواز(safety factor)

ب:بار گيري نا مناسب (Improper Loading )

در اين حالت ممكن است وزن كل هواپيما كمتر از حد مجاز باشد ولي به دليل عدم رعايت موازين بارگيري هواپيما Nose heavy با Tail heavy ميگردد و مركز ثقل خارج از رنج قرار ميگيرد.نتايج منفي در اثر بار گيري نا مناسب در Nose heavy:

1-نياز به قدرت بيشتر براي يك سرعت معيين و در نتيجه مصرف سوخت زياد.

2-تمايل به Dive و نوسان دماغه (oscillation) يا pitching

3- كاهش stability (پايداري) و افزايش تمايل به spin

نتايج منفي در اثر بار گيري نا مناسب در Tail heavy:

4-كاهش سرعت

5-افزايش خطر استال

6- كاهش stability (پايداري) و افزايش استفاده از فرامين و اصلاح پرواز و خستگي شديد خلبان

7- landing نا مناسب

در هواپيماي باري load master جزء خدمه پرواز ميباشد ولي در مسافربري جزء خدمه زميني ميباشد.

منبع :@flight_no1


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو