پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | پرواز مستقیم تهران-بروکسل پس از ۶۰ سال

تاریخ خبر: // کد خبر: 7904 // // //


پرواز مستقیم تهران-بروکسل پس از ۶۰ سال

خبر برقراری یک پرواز مستقیم از تهران به یک مقصد اروپایی برای نخستین بار در کشور، علاوه بر اینکه نشانه‌ای از بهبود تعاملات سیاسی ایران با آن کشور است، می‌تواند روایتگر برنامه‌ریزی و بازاریابی هدفمند یک شرکت هواپیمایی در زمینه شناخت ظرفیت‌ها و فرصت‌های توسعه بازار حمل‌ونقل هوایی کشورمان نیز باشد.


پرواز مستقیم تهران-بروکسل پس از ۶۰ سال



خبر برقراری یک پرواز مستقیم از تهران به یک مقصد اروپایی برای نخستین بار در کشور، علاوه بر اینکه نشانه‌ای از بهبود تعاملات سیاسی ایران با آن کشور است، می‌تواند روایتگر برنامه‌ریزی و بازاریابی هدفمند یک شرکت هواپیمایی در زمینه شناخت ظرفیت‌ها و فرصت‌های توسعه بازار حمل‌ونقل هوایی کشورمان نیز باشد.

پرواز تهران- بروکسل ۶ تیر امسال برای نخستین بار از سوی شرکت هواپیمایی قشم‌ایر انجام شد تا بعد از حدود ۶۰ سال، این پرواز مستقیم از سوی یک شرکت هواپیمایی ایرانی انجام شود. پیش‌تر مسافران تهران-بروکسل، این مسیر را به‌طور غیرمستقیم با استفاده از یکی دو شرکت هواپیمایی خارجی انجام می‌دادند.
محمود شکرآبی، مدیرعامل قشم‌ایر که ۳ ماه دیگر، مدیریت او در این شرکت هواپیمایی ۲ ساله می‌شود، در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» با اشاره به جزییات پرواز مستقیم تهران- بروکسل، از برنامه این شرکت برای افزایش مسیرهای پروازی خارجی خبر می‌دهد. به گفته او با توجه به اینکه قشم‌ایر از سال گذشته، به عنوان نخستین شرکت هواپیمایی در ایران موفق به دریافت مجوز TCO شده، توسعه پروازهای اروپایی را در دستورکار خود قرار داده است. مانند دیگر شرکت‌های هواپیمایی بزرگ کشور، شرکت قشم‌ایر نیز برنامه نوسازی را به طور جدی در دستورکار دارد؛ به طوری‌که به گفته شکرآبی، تفاهمنامه اولیه برای خرید ۱۷ بوئینگ با این غول هواپیماساز امریکایی امضا شده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:
نخستین پرواز مستقیم تهران- بروکسل هفته گذشته از سوی شرکت قشم‌ایر برقرار شد؛ از جزییات و اهمیت این پرواز بگویید.
با توجه به اینکه در ابتدای کار راه‌اندازی مسیر تهران- بروکسل هستیم، تصمیم گرفتیم کار را با هواپیمای کوچکتری آغاز کنیم تا بتوانیم در بازار حضور داشته باشیم بنابراین درحال‌حاضر این پرواز با هواپیمای ایرباس ۳۱۹ و با ظرفیت حدود ۱۴۰ مسافر انجام می‌شود.
درحال‌حاضر این پرواز یک بار در هفته، روزهای سه‌شنبه انجام می‌شود، اما احتمال دارد بتوانیم تا اواخر ماه جاری یا اواسط ماه آینده، بتوانیم این پرواز را به ۲ بار در هفته برسانیم و روزهای جمعه نیز این پرواز را داشته باشیم.
بنابراین آینده خوبی برای این مسیر جدید پیش‌بینی می‌کنید.
بله؛ نسبت به استقبال از این پرواز بسیار خوشبین هستیم. بروکسل به نوعی مرکز سیاسی اروپاست و تعداد زیادی از دیپلمات‌های کشور به این شهر رفت‌وآمد می‌کنند. همچنین تعداد زیادی دانشجوی ایرانی در این شهر هستند و جمعیت ایرانی‌های مقیم در این منطقه نیز قابل توجه است. بنابراین به احتمال زیاد، در آینده می‌توانیم این پرواز را به صورت برنامه‌ای، ۲ بار در هفته، روزهای سه‌شنبه و جمعه با ۲ هواپیمای ایرباس۳۰۰ و ۶۰۰ که بزرگترین ایرباس‌های موجود هستند، داشته باشیم.

اهمیت این پرواز در بازار حمل‌ونقل هوایی کشورمان چیست؟
نخستین پروازهای مستقیم از بروکسل به ایران، در سال ۱۹۵۷ میلادی(۱۳۳۶شمسی) از سوی هواپیمایی بروکسل انجام می‌شد که فقط به مدت چند ماه انجام اما بعد از مدت کوتاهی قطع شد. درواقع حدود ۶۰ سال است این پرواز انجام نشده و در این مسیر، تاکنون پرواز مستقیمی وجود نداشته است.
البته شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا و شرکت ترکیش‌ایرلاینز ترکیه نیز در این مسیر تردد و جابه‌جایی مسافر دارند. همچنین یکی دو شرکت دیگر ترکیه‌ای، ترددهای فصلی در این مسیر داشته‌اند، اما تاکنون هیچ پرواز ایرانی یا خارجی به طور مستقیم میان تهران و بروکسل نداشته‌ایم. در واقع پروازهای موجود از جمله پرواز لوفت‌هانزا به صورت ترانزیتی انجام می‌شد و مسافران باید در میان راه در فرودگاه دیگری از جمله فرانکفورت، هواپیمای خود را تغییر داده و عازم بروکسل می‌شدند، اما پرواز جدید قشم‌ایر، تهران را به مقصد بروکسل ترک می‌کند.
چه مسیرهای خارجی جدید دیگری در دستورکار شرکت قشم‌ایر است؟
از ماه نوامبر گذشته، اتحادیه اروپا اعلام کرد شرکت‌های هواپیمایی که به اروپا پرواز دارند، باید علاوه بر مجوزهای مرسومی که پیش‌تر برای هر پرواز دریافت می‌کردند، مجوز TCO (third country operator را نیز دریافت کنند. دریافت این مجوز، عمل به قانون جدید وضع شده در اتحادیه اروپاست که بر اساس آن، شرکت‌های هواپیمایی از نظر ایمنی و امنیت بررسی می‌شوند تا شرایط لازم را برای عبور از آسمان اروپا داشته باشد.
کارشناسان اروپایی سال گذشته برای بررسی شرایط شرکت‌های هواپیمایی ایران در این زمینه به ایران آمدند و فقط ۳ شرکت را مشمول این بازدیدها و ارزیابی‌ها قرار دادند و ما نخستین شرکت هواپیمایی بودیم که در اوایل زمستان این بازرسی‌ها را از سرگذراندیم و توانستیم این مجوز را دریافت کنیم. چند ماه بعد از قشم‌ایر، شرکت ایران‌ایر این مجوز را دریافت کرد و شرکت ماهان نیز هنوز در گیر و دار گرفتن این مجوز است.
با توجه به اینکه دریافت این مجوز به منزله اجازه ورود به اروپا بود، تصمیم به توسعه پروازهای اروپایی گرفتیم و به همین دلیل، بازار هدف خود را روی اروپای شمالی متمرکز کردیم. در همین زمینه پرواز تهران- بروکسل راه‌اندازی شد. همچنین از ۲۳ تیر، شاهد برقراری پرواز تهران- هامبورگ خواهیم بود. البته این پرواز هم از تهران و هم از تبریز مسافرگیری خواهد کرد. بنابراین هم پرواز تهران- هامبورگ و هم تبریز- هامبورگ را خواهیم داشت. این پرواز نیز ۲ بار در هفته، روزهای جمعه و دوشنبه انجام خواهد شد. با راه‌اندازی این پرواز، برای نخستین بار در کشور پرواز مستقیمی از تبریز به هامبورگ خواهیم داشت. البته پرواز تهران-هامبورگ درحال‌حاضر از سوی شرکت ایران‌ایر نیز انجام می‌شود.
راه‌اندازی چند مسیر اروپایی دیگر از سوی قشم‌ایر نیز در حال اقدام است؛ در این زمینه در انتظار دریافت مجوزها هستیم و به محض دریافت مجوز، نام این مسیرها را اعلام خواهیم کرد.

بازار پرواز تبریز- هامبورگ را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بسیاری از تبریزی‌ها در هامبورگ در کار تجارت هستند و به درخواست شهرداری و استانداری تبریز این پرواز را برقرار کرده‌ایم؛ بنابراین با توجه به وضعیت مسافر، به آینده این پرواز خوشبین هستیم.
با توجه به راه‌اندازی مسیرهای جدید، به احتمال زیاد به هواپیماهای بیشتر نیاز خواهید داشت. درباره وضعیت خرید هواپیماهای جدید برای تامین نیاز مسیرهای هوایی جدید و به‌طور کلی، برای نوسازی ناوگان شرکت توضیح دهید.
به جز هواپیماهای تازه خریداری شده از سوی شرکت ایران‌ایر، در مجموع ناوگان هوایی ایران در تمام شرکت‌ها، سن بالا و نیاز به نوسازی دارد. قشم‌ایر نیز به عنوان یکی از شرکت‌های هواپیمایی کشور به‌طور جدی به دنبال نوسازی ناوگان است. به عنوان نمونه به تازگی یک هواپیمای ایرباس ۳۱۹ اجاره کرده‌ایم تا بتوانیم پروازهای استانی را با هواپیمایی با مدل بالاتر و روزآمدتر انجام دهیم؛ البته ناوگان قشم‌ایر یکی از جوان‌ترین و سرپاترین ناوگان‌های کشور به شمار می‌رود.
شرکت قشم‌ایر در مجموع ۱۳ هواپیما شامل ایرباس، فوکر ۱۰۰ و آرجی دارد که پروازهای داخلی بیشتر با فوکر ۱۰۰ و آرجی و پروازهای دوربرد خارجی با ایرباس‌های ۳۲۰ و ۶۰۰ انجام می‌شود.
در اجلاس اخیر یاتا که در مکزیکوسیتی برگزار شد، حضور داشتم و با مدیرعامل بوئینگ صحبت‌هایی انجام دادیم و سرانجام، پیش‌نویس قرارداد خرید ۱۷ بوئینگ با این شرکت آماده امضا شد که احتمال می‌دهیم اواسط ماه جاری میلادی، قرارداد نهایی امضا شود. این هواپیماها شامل ۱۰ بوئینگ ۷۳۷ و ۷ بوئینگ ۷۳۷- ۸۰۰ می‌شود. قرار است بوئینگ‌های ۷۳۷ – ۸۰۰ در ۳ تا ۴ ماه آینده تحویل داده شود. بوئینگ‌های ۷۳۷ نیز به نظر می‌رسد بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲میلادی تحویل داده شود. با ایرباس هم برای خرید هواپیما صحبت‌های مقدماتی انجام شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

تامین مالی این خریدها به چه صورت خواهد بود؟
شرکت بوئینگ چند فاینانسور دارد که هم فاینانس خریدهای شرکت ایران‌ایر را عهده‌دار است و هم در این زمینه با شرکت هواپیمایی آسمان صحبت کرده است. این شرکت فاینانسور ما نیز خواهد بود. قرار است همه مجوزهای وزارت خزانه‌داری امریکا (اوفک) و سایر مجوزها را بوئینگ بگیرد.
قشم‌ایر از نظر تامین نیروی انسانی متخصص برای هواپیماهای جدید مشکلی ندارد؟
خیر؛ برای استفاده از هواپیماهای جدید، نیروی انسانی نیاز به آموزش دارد که یکی از بندهای قرارداد ما با این شرکت، آموزش نیروی‌انسانی است و در واقع این شرکت، بحث آموزش فنی و مهندسی این هواپیماها را نیز پذیرفته است.
در مجموع مدیریت جدید قشم‌ایر، چه برنامه‌های توسعه‌ای دیگری دارد؟
بر اساس تایید مسافران و آژانس‌های مسافرتی، شرکت قشم‌ایر یکی از ۳ شرکت هواپیمایی برتر کشور است. ارائه خدمات مناسب به هموطنان سرلوحه کار ما است و به همین دلیل همواره سعی می‌کنیم در چرخه فعالیت شرکت، نوآوری داشته باشیم. در مجموع به‌طور مداوم درحال تحول برای ارائه خدمات بهتر هستیم. در یکی دو سال گذشته نیز پروازهای خارجی و اروپایی را افزایش داده‌ایم و تعداد زیادی از هواپیماهای زمین‌گیر را نوسازی کرده‌ایم. همچنین چند مسیر جدید داخلی داشته‌ایم و درحال‌حاضر به ۲۱ مقصد داخلی و ۲۰ نقطه خارجی پرواز داریم.

منبع : گسترش تجارت


دیدگاه خود را بنویسید

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو