پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | مسئولان به‌دنبال اجاره به‌شرط تملیک هواپیما باشند

تاریخ خبر: // کد خبر: 79860 // // // //


مسئولان به‌دنبال اجاره به‌شرط تملیک هواپیما باشند

محمد شالفروش، دبیر کانون متخصصین مهندسی و تعمیرات هواپیمایی بابیان اینکه جایگزینی هواپیماهای شرقی به‌جای اروپایی راه‌حل منطقی نیست گفت: تا فرصت باقی است باید مسئولان به دنبال اجاره به‌شرط تملیک یا خرید هواپیمای دست‌دوم از کشورهای اروپایی باشند.


مسئولان به‌دنبال اجاره به‌شرط تملیک هواپیما باشند

محمد شالفروش، دبیر کانون متخصصین مهندسی و تعمیرات هواپیمایی : در حال حاضر تمام کشورهای جهان به علت اهمیت وافر هواپیما در حفظ جان مسافر دقت بیشتری در خصوص خرید هواپیمایی وارداتی اعمال می‌کنند به همین دلیل مسئولان در دوران توافق برجام به دنبال خرید از دو شرکت بوئینگ و ایرباس بوده‌اند؛ و متأسفانه علی‌رغم صرف هزینه‌های متعدد نتوانستیم هواپیما وارد کشور کنیم.

وی گفت: تحریم‌ها باعث پیچیده‌تر شدن حوزه واردات و تعمیرات قطعات هواپیمایی شده است گفت: متأسفانه کشور ما در ساخت و تولید قطعات پیشرفته هوایی توانمند نیست.

شالفروش گفت: هم‌اکنون تولیدات داخلی در حوزه هواپیما منوط به تولید صندلی، روکش صندلی، فایبرگلاس‌های بدنه هواپیما و تمام تجهیزاتی که به تکنولوژی فوق پیشرفته نیاز ندارد است.

وی بابیان اینکه سیستم هواپیما نیازمند تکنولوژی بسیار پیشرفته است عنوان کرد: متأسفانه دوره دوساله توافق برجام بسیار کوتاه بود و ما نتوانستیم از این فرصت به بهترین شکل بهره ببریم.

شالفروش گفت: وجود بوروکراسی‌های متعدد، نبود نشست‌های کارشناسی، عدم حضور بخش خصوصی واقعی و دخالت‌های نابجا باعث شده فرصت دوساله برجام از دست برود.

دبیر کانون متخصصین مهندسی و تعمیرات هواپیمایی با اشاره به اینکه تحریم‌های طولانی‌مدت در کشور اثرات جبران‌ناپذیری به حوزه توسعه تکنولوژی هواپیما وارد کرده است به «صما»، گفت: ما برای ساخت و تولید قطعات هواپیما نیازمند مشارکت در ساخت با کشورهای توسعه‌یافته هستیم که این مورد در هیچ دولتی محقق نشد.

شالفروش در پاسخ به این سؤال «صما» که چرا ما در تولید قطعات هواپیمایی قوی نیستم اما یکی از بهترین‌ها در ساخت موشک هستیم گفت: ساخت هواپیماهای مسافربری تفاوت‌های فاحشی با موشک دارد. اگرچه ساخت موشک نیز نیازمند تولید و تعمیر با تکنولوژی بالا است اما صنعت هوایی نظامی به علت حساس بودن هواپیمایی مسافری به جهت حمل‌ونقل مسافر از اهمیت کمتری برخوردار است؛ بنابراین قیاس این دو صنعت مسئله قیاس مع الفارغ است.

وی بابیان اینکه جای گزینی هواپیماهای شرقی به‌جای اروپایی راه‌حل منطقی نیست گفت: تا فرصت باقی است باید مسئولان به دنبال اجاره به‌شرط تملیک یا خرید هواپیمای دست‌دوم از کشورهای اروپایی باشند.

شالفروش گفت: هم‌اکنون به علت حفظ برجام از سوی کشورهای اروپایی بهترین زمان برای واردات هواپیماهای دست‌دوم است.

دبیر کانون متخصصین مهندسی و تعمیرات هواپیمایی با اشاره به اینکه در روزهای آینده شاهد سفرهای حج خواهیم بود گفت: به علت اهمیت این موضوع باید به فکر نوسازی ناوگان هوایی با استفاده از کشورهای اروپایی باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال «صما» که آیا جایگزینی سوخو به‌جای بوئینگ و ایرباس پاسخگوی نیاز کشور است گفت: متأسفانه روسیه به‌خوبی نشان داده در خصوص صنایع هوایی شریک مطلوبی برای ایران نیست.

شال‌فروش در ادامه اظهار داشت: متأسفانه سابقه خرید توپولوف از روسیه دستاوردی جز مهندسان با دستمزدهای گران دلاری، کتاب‌های فنی و دستورالعمل‌های تعمیر هواپیما با زبان روسی، اعزام هواپیما برای تعمیر سنگین و نیمه سنگین به کشور روسیه برای ایران نداشت.

دبیر کانون متخصصین مهندسی و تعمیرات هواپیمایی بابیان اینکه در حال حاضر تعمیرات هواپیما بدون واردات قطعات استاندارد و موتور هواپیما باعث افزایش خطا می‌شود گفت: امیدواریم مسئولان به‌جای خرید هواپیماها شرقی تا فرصت باقی است تمام توان خود را برای خرید قطعات و موتور صرف کنند.

 

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت صما


دیدگاه خود را بنویسید




برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو