حذف ارز نیمایی بلیط سفر با ایرلاین های خارجی
وزارت راه به هیئت دولت پیشنهاد داده تا هزینه بلیط سفر با شرکتهای هواپیمایی خارجی از لیست دریافت کنندگان ارز نیمایی خارج و با نرخ فروش اسکناس ارزی در بازار ثانویه محاسبه شود.
وزارت راه به هیئت دولت پیشنهاد داده تا هزینه بلیط سفر با شرکتهای هواپیمایی خارجی از لیست دریافت کنندگان ارز نیمایی خارج و با نرخ فروش اسکناس ارزی در بازار ثانویه محاسبه شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: در هفته جاری جلسه تعیین تکلیف نرخ بلیت هواپیما برگزار میشود.
پس از کش و قوسهای فراوان در ماجرای افزایش نرخ بلیت هواپیما، به نظر میرسد این موضوع به ایستگاه پایانی رسیده و شاهد نرخهای تکلیفی برای بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی خواهیم بود.
ماجرای تعیین و تکلیف نرخ بلیت هواپیما ظاهرا قرار نیست پایان یابد؛ پایانی که قطعا یک سر ماجرا (شرکتهای هواپیمایی یا مردم) از آن ناراضی خواهند بود. البته ذکر این نکته ضروری است که تنها کمتر از ۳ درصد مردم استطاعت مالی برای سفر با هواپیما را دارند و بیشتر این افراد تجار، مسئولان، نمایندگان مجلس، اساتید، پزشکان و … هستند که بهواسطه شغلی که دارند انجام سفر با هواپیما برای آنها ضرورت دارد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ضمن رد کردن مسئله تبانی ایرلاینها برای بالا بردن قیمت بلیت هواپیما، گفت: بر خلاف مسائلی که بعضا مطرح میشود، از مرداد سال ۱۳۹۷ تا کنون حتی یک دلار ارز دولتی به شرکتهای هواپیمایی داده نشده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با ریزش قیمت دلار و تثبیت آن، انتظار جامعه برای از بین رفتن حبابهای چند لایه قیمتی که با جهش نرخ دلار ایجاد شده بود، بهحق است و باید شاهد ورود به کانالهای واقعی قیمتها در تمام بخشها و کالاها و خدمات باشیم.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی لیست کاملی از هزینه های ارزی شرکت های هواپیمایی ارائه داد که در آن دریافت هزینه خدمات فرودگاهی از سوی شرکت فرودگاه ها بصورت ارزی نیز به چشم می خورد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور گفت: آزاد سازی نرخ ها انجام شده است اما هنوز هم شرکت های هواپیمایی متحمل ضررهایی هستند. در گزارش حاضر، ضمن انعکاس کامل فرمایشات ایشان، اقدام به نقد مباحث مطرح شده با رویکردی کارشناسانه و بی طرف ، شده است.
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی :قیمت بلیت تابع مستقیم نرخ ارز است. هرچقدر نرخ ارز کاهش پیدا کند، نرخ بلیت هواپیما هم ارزان تر خواهد شد و اگر نرخ ارز بیشتر شود، به دنبال آن قیمت بلیت هواپیما هم رشد می کند. اگر روند کاهش نرخ ارز که طی ماه گذشته شاهد آن بودیم ادامه پیدا کند، شاهد کاهش قیمت ها در دراز مدت و چه بسا در کوتاه مدت خواهیم بود.
لیست دریافتکنندگان ارز دولتی نشان میدهد شرکتهای هواپیمایی مقدار قابل توجهی ارز دولتی دریافت کردهاند که از جمله میتوان به ۶/۲ میلیون ارز دریافتی شرکت آلیتالیا سوسیتا ایریا ایتالیانا اشاره کرد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: با توجه به پرداخت ارزی شرکتهای هواپیمایی با استفاده از یوآن و روپیه، هزینه تمام شده هر دلار برای ایرلاینها به ۱۰ هزار تومان رسیده است.
شرکت هواپیمایی قشم از فروردین سال گذشته تا اردیبهشت امسال در ۱۰ مرحله ارز دولتی دریافت کرده است.
مرکز کنترل ترافیک هوایی این توانایی را دارد که در زمانی که شما در وضعیت اضطراری قرار دارید زمان و تسهیلات بیشتری را به شما اختصاص دهد.
هواپیمایی آتا از فروردین سال گذشته تا ۱۱ اردیبهشت امسال طی ۳۷ مرحله حدود ۱۷ میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده است.
هفت شرکت هواپیمایی ترکیه، امارات، قطر، اتریش، آئروفلوت روسیه، لوفتهانزا و کیالام، از فروردین ۹۷ تاکنون ارز دولتی از بانک مرکزی دریافت کردهاند.
۷ شرکت هواپیمایی ترکیه، امارات، قطر، اتریش، آئروفلوت روسیه، لوفتهانزا و کیالام، از فروردین ۹۷ تاکنون ارز دولتی از بانک مرکزی دریافت کردهاند.
بانک مرکزی در یک سال منتهی به ۱۱ اردیبهشت امسال هشت مرحله ارز دولتی به هواپیمایی ماهان پرداخت کرده است.
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران #هما از فروردین سال ۹۷ تا اوایل اردیبهشت امسال در چهار مرحله ارز دولتی دریافت کرده است.
نام بسیاری از شرکتهای هواپیمایی در فهرست دریافتکنندگان ارز دولتی است. بانک مرکزی به تازگی یکی از این لیستها را که مربوط به سالجاری است، منتشر کرد. با این حال، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تأکید دارد که دولت از مردادماه سال گذشته به شرکتهای هواپیمایی ارز دولتی نداده و فقط مقدار اندکی ارز نیمایی تخصیص یافته که آن هم کفایت نمیکند.
شرکتهای هواپیمایی داخلی از ابتدای فروردین تا نیمه دوم دیماه سال گذشته در مجموع ۱۴۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۱۹۶ میلیون دلار ارز نیمایی دریافت کردند.
شرکت خدمات هوایی آسمان از فروردین ۹۷ تاکنون، ۱۰ میلیون و ۹۷ هزار و ۸۱۸ یورو ارز دولتی از بانک مرکزی دریافت کرده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی علت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی به شرکتهای هواپیمایی خارجی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را توضیح داد.
در حالی سال گذشته شرکتهای هواپیمایی بارها از احتمال لغو پروازها به دلیل عدم تخصیص ارز خبر داده و نسبت به آن گلایه میکردند که فهرست بانک مرکزی نشان میدهد ایرلاینهای داخلی سال ۹۷ بارها و بارها ارز دولتی دریافت کردهاند.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: این شرکتها برای تأمین نیازهای جاری خود ماهانه حداقل ۵۰ میلیون دلار ارز نیاز دارند و این جدای از ارز مورد نیاز برای خرید هواپیماست.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه تسریع در پرداخت ارز نیمایی برای شرکتهای هواپیمایی حیاتی است، گفت: بسیاری از شرکتها هنوز نتوانستهاند ارز دریافت کنند، آنهایی هم که گرفتهاند باید در بازار آزاد، تبدیل کنند.
برخی از حوزهها مستقیما تحت تاثیر این نوسانات قرار میگیرند که یکی از موضوعات متاثر از این جریان، صنعت توریسم و گردشگری در داخل و خارج از کشور است. در واقع افزایش قیمت دلار مستقیما بر قیمت خرید و رزرو بلیط هواپیماها داخلی و خارجی، هتلها و همینطور سایر هزینههای سفر تاثیرگذار است.
هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی با افزایش سرمایه دولت در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی و شرکت راه آهن تا سقف ۳۵ هزار میلیارد ریال موافقت کرد.
مقصود اسعدی سامانی ،دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: مشکل تخصیص ارز نیمایی به ایرلاینها تا حدود زیادی مرتفع شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بانک مرکزی با نرخگذاری خدمات دریافتی و فروشی شرکتهای هواپیمایی طبق ارز نیما موافقت کرد، گفت: نرخ بلیت پروازهای داخلی طبق ارز سامانه نیما بسته شد.
محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی با توجه به مشکلات شرکت های هواپیمایی برای تامین ارز مورد نیاز خود از بانک مرکزی گفت: مشکل این شرکت ها برای دریافت ارز از سامانه نیما برطرف شده است.
تأمین ارز مورد نیاز درخواستهای واقعی جامعه همواره در دستور کار بانک مرکزی بوده و این بانک تلاش مضاعفی برای اجابت تمام درخواستهای واقعی را به موقع انجام داده است. در این راستا شایعه کمبود تأمین ارز مورد نیاز شرکتهای هواپیمایی تکذیب می شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با انتقاد از سهلانگاری بانک مرکزی در اختصاص ارز نیما به شرکتهای هواپیمایی، گفت: اگر ارز نیما به شرکتهای هواپیمایی اختصاص نیابد ناچاریم ارز آزاد بخریم و نرخ بلیت را هم بر اساس ارز آزاد محاسبه کنیم.
اگرچه مدیرعامل سابق کیشایر گفته عمده هزینه شرکتهای هواپیمایی بهجز سوخت که به ریال پرداخت میشود، ارزی است اما یک کارشناس با رد این موضوع معتقد است ادعای ایرلاینها در وابستگی تمام و کمال هزینههایشان به نرخ ارز، منطقی نیست.
بانک مرکزی در بخشنامه ای موارد تامین ارز به صورت اسکناس برای بخشی از مصارف ارزی خدماتی را به ۱۱ بانک عامل ابلاغ کرد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه برای تأمین تجهیزات ترمینال سلام نظیر پلهبرقیها و ایکسری ارز آزاد تهیه کردیم، گفت: پروازهای داخلی فرودگاه امام از ترمینال سلام آغاز خواهد شد.
حرمت الله رفیعی ،رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران میگوید: اگر سازمان هواپیمایی کشوری هیچ نقشی در تعیین قیمت بلیت ندارد؛ چرا از ایرلاینها برای این افزایش قیمت دفاع میکند و چرا ایرلاینها مجاز هستند هر قیمتی را خودشان مایلند، تعیین کنند؟
مقصود اسعدی سامانی ،دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: 2شرکت هواپیمایی موفق شدند ارز مورد نیاز خود را از سامانه نیما خریداری کنند و چند شرکت دیگر هم پول واریز کردهاند، اما هنوز ارز نیما دریافت نکرده اند.
محمود شکرآبی ،مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم ؛ با افزایش نرخ ارز، بسیاری از پروازهای داخلی صرفه اقتصادی ندارد.
میزگرد تخصصی «مشکلات ارزی و فرصتی برای ادغام شرکتهای هواپیمایی» در محل شبکه خبری-تخصصی تیننیوز برگزار شد.
ایلخانی:به اعتقاد من دولت باید به مسائل عمومی مهمتر ارز تخصیص بدهد. تخصیص ارز دولتی به شرکتهای هواپیمایی از نظر من جفای در حق مردم است چراکه همه مردم از حملونقل هوایی استفاده نمیکنند.