آمادهباش فرودگاههای شمال غرب کشور
سیاوش امیر مکری ،مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه تمام فرودگاهها در مناطق زلزلهزده عملیاتی هستند، گفت: این فرودگاهها آمادگی دارند با نیروهای امدادی همکاری کنند.
سیاوش امیر مکری ،مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه تمام فرودگاهها در مناطق زلزلهزده عملیاتی هستند، گفت: این فرودگاهها آمادگی دارند با نیروهای امدادی همکاری کنند.
در مراسم گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل از فرشید گلیج، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان مدیر موفق این حوزه قدردانی شد.
صفی نیا گفت: فرودگاه مهرآباد در زمان وقوع بحران و بارندگی های شدید با مشکل فرماندهی انتظامی، ترافیک و راهداری روبرو است، بنابراین لازم است فرماندهی انتظامی غرب استان تهران اقدامات لازم را در چنین مواقعی انجام دهد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه آمریکا جنگ پنج لایه ای را بر ضدمان آغاز کرده است گفت: تا کنون در این جنگ پیروز شده ایم.
در نشستی با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی و مسوولان ارشد حوزه های فرودگاهی و دریانوردی کشور، برنامه ریزی برای مقابله با تهدیدهای پیش رو و نیز برطرف کردن موانع و مشکلات احتمالی در حوزه پدافند غیرعامل انجام می شود.
رییس سازمان مدیریت بحران تاکید کرد: با توجه به آمادگی موجود اگر حادثهای برای هواپیما بویژه در محدوده فرودگاهی پیش بیاید، بسیار خوب عمل میشود.
اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: نشست زمین در فرودگاه اصفهان از حساسیت برخوردار است و چنانچه مطالعات علمی انجام شود این سازمان برای جلوگیری از این پدیده کمک میکند.
وحید محمدیتبار ،مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک فروند هلیکوپتر 214 ارتش در فرودگاه یاسوج مستقر میشود تا نیروهای استانی را برای اطفای حریق در مناطق مختلف یاری دهد.
مسعود خواستخدایی ،فرمانده حوزه بسیج شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از ارتقای شورای این حوزه و آمادگی برای مدیریت بحران در آن و همچنین در پایگاههای بسیج فرودگاهها خبر داد.
عوامل ریسک Runway Excursion در حوزه فرودگاهی شامل موارد ذیل می باشد
در این مقاله ماموریت تجسس، امداد و نجات هوایی و اهداف آن شرح داده شده و حوزه های مختلف امداد و نجات شناسایی گردیده است. در ادامه سعی بر آن بوده است تا یک سیستم کامل امداد و نجات هوایی از ابتدای شروع سانحه تا اعلام پایان آن شامل موارد نحوه اعلام خطر و گزارش، مراحل مأموریت جستجو و نجات، درجه بندی مأموریت های جستجو و نجات، سرویس پزشکی اورژانس، تعلیق و توقف عملیات جستجو و نجات، مدارک و گزارش مأموریت و ارزیابی عملیات طراحی گردد.
امیرمکری ،رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با حضور در جلسه برنامهریزی و زمانبندی پروژه بهرهبرداری از مرکز عملیات ایمنی بر بسترسازی برای تجمیع واحدهای برون سازمانی مدیریت بحران کشور در این مرکز، برای هماهنگی هرچه بیشتر تاکید کرد.
مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از برگزاری اولین جلسه تخصصی- فرعی مدیرت بحران و پدافند غیرعامل در سال 98 خبر داد.
تمرین کامل طرح اضطراری با حضور تیم های عملیاتی اطفای حریق، امنیتی و گروه های امداد و نجات وارزیاب در محدوده باند پروازی فرودگاه زابل به مرحله اجرا درآمد.
گلیج مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، اقدامات اساسی در حوزه استانداردسازی فرودگاهها و مدیریت بحران گفت: در ۶ ماه اول سال ۹۷ قرارداد مطالعات طرح جامع ۱۵ فرودگاه کشور منعقد و به مشاوران ذیصلاح ابلاغ شده است. همچنین فرآیند انتخاب مشاور خارجی برای مطالعات طرح جامع فرودگاههای بینالمللی مهرآباد، مشهد، اصفهان و شیراز نیز شروع شده است.
با هر دیدگاهی که به مسئله نقد سازمان مدیریت بحران و عملکرد دستگاه های فعال در این حوزه نگریسته شود، عمق بحران های مشهود و عدیده را می توان ملاحظه نمود. سوال این است که در یک کشور دارای پتانسیل بالای وقوع سوانح و حوادث طبیعی و غیر طبیعی،چرا باید نسبت به ساختار،تشکیلات، عملکرد،چنین حوزه ای کم تفاوت بود؟ گزارش زیر با این رویکرد، اقدام به نقد سازمان مدیریت بحران با تاکید بر عملکرد نشان داده شده در سوانح هوایی اخیر نموده است. منتظر روشنگری های احتمالی روابط عمومی سازمان یا دیگر دستگاه های فعال در این حوزه هستیم.
اخیراً و برای سومین بار، طرح استیضاح وزیر راهوشهرسازی در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرارگرفته است. در اینباره بیشترین نقدی که از سوی مجلسیان بر عملکرد عباس آخوندی وارد شده در زمینه عدم توانایی در مواجهه با بحرانهای موجود در سیستم حملونقل کشور، عدم نظارت در سیستم ناوگان هوایی و ریلی و همچنین بروز مشکلات در کشور و در راه ماندن تعداد بسیار زیادی از هموطنان است.
احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: آقای آخوندی بحران های ناشی از سوء مدیریت در حمل و نقل را متوجه وزارت کشور می داند و مسئولیتی از این جهت برای خودقائل نیست. او به بررسی موضوع استیضاح عباس آخوندی در کمیسیون عمران مجلس اشاره کرد و گفت: این جلسه روز گذشته برگزار شد؛ بروز بحران های حمل و نقل در دوره مسئولیت وی قابل تأمل است، اما آقای آخوندی مسئولیت مدیریت بحران را در محدوده وظایف وزارت کشور می داند.
هواپیمای بوئینگ مالزی با 227 مسافر که سال 2014 گم شد، هنوز پیدا نشده همینطور هواپیمای خطوط هوایی برزیل هم که توی دریای آتلانتیک غرق شد، هنوز پیدا نشده و نمی دانند اصلا چه بر سرش اومده، اما این ها برای بی بی سی و رادیوفردا اهمیتی ندارند.
حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: در حال حاضر فرودگاهها و هواپیماهای کشور از فناوری ۳۰ سال به قبل استفاده میکنند که باید فناوری را با توجه به قراردادهایی که بعد از امضای برجام منعقد شدند فوری در حمل و نقل هوایی وارد و این ناوگان را مجهز و نوسازی کنیم. وی افزود: این موضوع به تحریمها بر نمیگردد و به بحران مدیریتی مربوط است. مدیران ما یا خودشان را باور ندارند و یا این موضوع را جدی نمیگیرند .
مانور کامل(دو سالانه) طبق برنامه زمانبندی 90 روزه و با هماهنگی دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تحت عنوان “جستجو و نجات هوایی و دریایی” در آبهای خلیج فارس برگزار می شود.
در دومين جلسه ستاد مرکزي سفرهاي نوروزي شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران به منظور ارائه هرچه بهتر خدمات فرودگاهها به مسافران در نوروز 97، مواردي مورد بررسي و تاکيد قرار گرفت.
مدیریت بحرانی که در زلزله کرمانشاه پس لرزه، در حادثه کشتی سانچی حجم شعلههای آتش را و در سقوط هواپیما صعبالعبور بودن را بهانه ضعف و تعلل خود میکند، چه مدیریتی است؟
محمدسعید شرفی،یک مقام مسئول سازمان هواپیمایی کشوری ،یافتن لاشه هواپیمای آسمان بر اساس اطلاعات ماهوارههای روسی را تکذیب کرد و گفت: لاشه هواپیمای ATR با استفاده از امکانات داخلی پیدا شد.
یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، گفت: لایحه مدیریت بحران دولت مشکلات زیادی داشت که ما تا حدی این مشکلات را در مجلس برطرف کردیم، اما هنوز هم این لایحه دردی از بحرانهای ما دوا نخواهد کرد. در لایحه دولت به مقوله پیش بینی و پیش گیری توجه نشده بود اما ما در مجلس به این دو مقوله پرداختیم.
رادار را در فرودگاهی نصب می کنند که تعداد پذیرش ترافیک آن بالا است و این می تواند تسهیل کند کار کسانی را که در آنجا خدمات هوانوردی ارائه می کنند. فرودگاهی که فقط یک پرواز در روز دارد تفاوت دارد با فرودگاهی که 100 پرواز دارد.
تمرین دوسالانه (کامل) طرح اضطراری فرودگاه بوشهر برای نخستین بار به صورت مشترک در دریا و خشکی برگزار میشود.
آسیب هایی که برای کاهش و به حداقل رساندن آن یک راه حل ساده وجود دارد: آموزش مدیریت خبر در بحران به دست اندرکاران روابط عمومی ها و اهالی رسانه به صورت پیوسته و منطبق با آخرین یافته های روز دنیا. راه حلی که با وضعیت موجود به نظر می رسد برای عمل به آن فعلا تا مدت های زیادی هزینه های گزافی در حوزه افکار عمومی بپردازیم.
طی ۵ سال گذشته که عباس آخوندی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را بهعهده داشته، اتفاقاتی بهوقوع پیوسته که حرف و حدیثهای فراوانی درباره نوع مدیریت بحران این حوادث بهوجود آمده است.
طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: متاسفانه باید اعلام کنم در کشور سازمان مدیریت بحرانی داریم که نه قانون و نه بودجه و نه حضور ملموس برای پیشگیری، مقابله و آمادگی برای بازسازی و بازتوانی در مدیریت شرایط اضطراری را ندارد.
اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: شرایط نامساعد جوی، بارش بیش از یک متر برف در محل وقوع حادثه، مه غلیظ و وزش شدید باد امکان عملیات جست و جو و انتقال بقایا و پیکر جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج را در ارتفاعات دنا نمیدهد.
یک فعال رسانهای معتقد است که در حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، عدم اطلاعرسانی درست از سوی نهادهای مسؤول باعث شد تا برخی از رسانههای خارجی و معاند از این شرایط سوء استفاده کنند.
رواج شایعات در فضای جریان آزاد اطلاعات، گریز ناپذیر است اما مدیریت افکار عمومی با هدف مهار اثر روانی شایعات در شرایط بحران به ویژه با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی نقشی مهم تر از همیشه یافته است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز درباره استیضاح آخوندی گفت:نامه استیضاح آخوندی از سوی تعدادی از نمایندگان امضا شده و منتظر اعلام وصول است.
بحران سقوط هواپیما در کوه دنا و ناتوانی در پیدا کردن سریع محل حادثه جهت امدادرسانی با روشهای هوایی و زمینی موجب شده تا بخشهای دولتی و خصوصی فعال در حوزه سنجش از دورفضایی نیز تلاشهای خود را بدین منظور با شدت پیگیری کنند هر چند این تلاشهای عملی هنوز منجر به پیدا کردن هواپیما نشده است اما درسهای بسیاری…
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از ورود سازمان هوا و فضا به منظور رصد ماهوارهای منطقه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج و شناسایی محل دقیق آن خبر داد
کار تحویل اجساد و جعبه سیاه هواپیما که تمام شد حداقل برای ثبت و ضبط تجربیات برای استفاده در سوانح بعدی هیچکس نپرسید که شما چه کردید و چگونه این کار را در آن شرایط سخت به سرانجام رساندید. شاید این روزها آن تجربهها میتوانست کمک کوچکی باشد به دستاندرکاران امداد باشد.
هواپیمای ATR تهران-یاسوج ساعت ۸:۵۰ روز28 بهمن 96 در ۱۴ مایلی فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد، اما با وجود تشکیل کمیته مدیریت بحران در چهار استان، تا این لحظه مدیران و مسئولان برنامهای مشخص برای یافتن لاشه هواپیمای سانحه دیده ندارند. و هنوز لاشه هواپیما یافته نشده است.
علیرضا منظری ،نماینده اسبق ایران در ایکائو، ضمن تشریح جزئیات نحوه ردیابی مکان هواپیما با ماهواره تجسس و نجات از طریق سیستم ELT، به آخرین مکالمات خلبان با برج مراقبت قبل از سانحه اشاره کرد و گفت: خلبان در نزدیکی فرودگاه درخواست کاهش ارتفاع داده بود.
بعد از وقوع حادثه سقوط پرواز ۳۷۰۴ تهران یاسوج هواپیمایی آسمان، مراجع و منابع مختلف، اقدام به تشکیل انواع کمیتهها، کارگروهها و ساختارهای حقیقت یاب نمودند که در ادامه گزارش، بدانها اشاره شده است.