ورود سازمان بازرسی به پروژه فرودگاه چابهار / درویشیان: تلاش میکنیم عملیات پروژه مجدد آغاز شود + فیلم
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: پروندهای درباره پروژه فرودگاه چابهار تشکیل شده و تلاش میکنیم عملیات پروژه مجدد آغاز شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: پروندهای درباره پروژه فرودگاه چابهار تشکیل شده و تلاش میکنیم عملیات پروژه مجدد آغاز شود.
حدود پنج ماه است بر سر ساخت و یا نساختن شهر فرودگاهی چابهار بحث و حواشی مطرح است و مشخص نیست ۴۸۰ میلیارد تومان منابع نقد پروژه کجا رفته است.
ارتقای فرودگاههای زابل و چابهار به فرودگاه بینالمللی با استانداردهای تعریفشده میتواند به عنوان اتفاق بزرگ و محرک توسعه منطقه در تعامل با کشورهای همسایه باشد.
تقریباً سه ماه است پروژه استراتژیک “شهر فرودگاهی چابهار” تعطیل شده است؛ در این مدت مواضع بسیاری از همه طرفها منتشر شده و تنها مرجعی که ترجیح داده با وجود پرسشها سکوت کند، مرجع اصلی یعنی کارفرمای پروژه و به عبارتی “منطقه آزاد چابهار” است.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی ضمن امیدواری از حل موضوع فرودگاه با پیگیریهای مدیرعامل منطقه آزاد چابهار و پشتیبانی این وزارتخانه، گفت: یک شهر لجستیک بدون فرودگاه بینالمللی کارگو معنی نخواهد داشت. بنابراین یک فرودگاه بینالمللی مناسب از نیازهای اصلی چابهار است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار دلیل عمده توسعه نیافتگی شرق را کمبود راه های اتصال می داند و معتقد است که طرح جامع لجستیک شرق می تواند به این منطقه قواره بین المللی داده و موجب تحول و اتفاق های بزرگ شود.
درحالی دبیر مناطق آزاد از تأکید بر ساخت فرودگاه چابهار گفته که سازمان هواپیمایی کشوری صراحتاً اعلام کرده است این فرودگاه مجوزی از سوی این سازمان ندارد؛ منطقه آزاد چابهار هم بهعنوان مقصر احتمالی اصلی همچنان سکوت کرده است.
تعطیلی کارگاه پروژه و بلاتکلیفی فرودگاه چابهار درحالی وارد دومین ماه خود میشود که منطقه آزاد به خاطر تعهد قبلی به نیروی هوایی احتمالا مقصر است و تاکنون ترجیح داده در این مورد سکوت کند.
سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد مهلت موافقت اصولی فرودگاه چابهار تمام شده و مجوز ساخت هنوز صادر نشده و این در حالی است که سکوت منطقه آزاد چابهار به عنوان کارفرمای پروژه با وجود مواضع صریع همه طرفها، همچنان ادامه دارد.
همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به سیستان و بلوچستان، عملیات اجرایی و افتتاح ۲۴ پروژه دریایی و بندری چابهار با ایجاد فرصت اشتغال برای بیش از هزار نیروی بومی، به تفکیک شامل ۱۳ پروژه دریایی و بندری با ۴ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال اعتبار افتتاح و عملیات اجرایی ۱۱ پروژه عمرانی نیز با ۱۵ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال نیز آغاز شد.
مدیر عامل منطقه چابهار گفت: بزودی شهر فرودگاهی چابهار همانند شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به یک فرودگاه مسافری و ترانزیتی تبدیل میشود.
وزیر راه و شهرسازی از پیگیری موضوع ساخت فرودگاه جدید چابهار خبر داد و گفت به زودی ادامه ساخت این فرودگاه از سر گرفته می شود.
در این گزارش ضمن گفتوگو با یک کارشناس صنعت هواپیمایی به دلایل عدم مزاحمت ساخت فرودگاه جدید در چابهار با فرودگاه نظامی فعلی میپردازیم.
در طی یک دهه گذشته مسئولان بسیاری رویای ایجاد فرودگاه در منطقه آزاد چابهار را داشتند و حتی مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد چابهار سال ۹۶ از احداث شهر فرودگاهی چابهار با ظرفیت جابهجایی یکمیلیون مسافر در بازه زمانی ۱۸ ماه تا دو سال خبر داد که حالا با گذشته سه سال از این وعده هنوز خبری نیست!
یک مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار معتقد است که اگر سال ها پیش شهر فرودگاهی چابهار ایجاد شده بود، با گردش مالی که داشت اکنون وضعیت چابهار در محرومیت، مدرسه و تامین آب شرب اینگونه نبود
چابهار با همه توانمندیها و ظرفیتهای ذاتی برای حمل بار و مسافر، سالهاست از این حجم درآمد محروم است. مهمترین دلیل محرومیت هم عدم ورود ایرلاینهای بینالمللی به پایگاه نظامی کنارک است. دلیل ساخت و راهاندازی شهر فرودگاه چابهار هم امکان ورود پروازهای بینالمللی به چابهار است.
سرپرست دانشگاه بینالمللی چابهار گفت: مسیر شهرک فرودگاهی چابهار علاوه بر توسعه ارتباطات فناورانه و علمی میتواند باعث ارتقای شاخصهای علمی دانشگاه شود.
امروزه حملونقل یکی از مهمترین ارکان صنعت توریسم ویکی از پردرآمدترین منابع درآمد برای کشورها به شمار میرود.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در نقطهای خاص از جهان واقع شده که به سهولت میتوان عنوان چهارراه تجارت جهانی را بر آن اطلاق کرد، تردیدی نیست که این معبر جهانی یک شهر فرودگاهی در کلاس بینالمللی نیاز دارد و موافقان و منتقدان ساخت شهر فرودگاهی هم هر دو گروه بر این مهم اتفاقنظر دارند.
مرداد سال ۹۴ معاون وقت استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان چابهار طی نامهای به سازمان هواپیمایی کشوری، درخواست ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار خارج از اراضی پایگاه نظامی کنارک را ارائه داد.
چرا ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد؟» این پرسش واحد را با وزیر راه و شهرسازی، استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، نماینده مردم حوزه انتخابیه مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی و البته فعالان اقتصادی در میان گذاشتیم تا دریابیم آیا بهواقع «ساخت شهر فرودگاهی چابهار ضرورت دارد یا خیر؟
در شرایطی توسعه تجارت و بازرگانی تقاضای جهانی برای استفاده از حمل و نقل هوایی را افزایش داده که در منطقه خاصی همچون چابهار به عنوان منطقه استراتژیک، سهم حمل و نقل هوایی قابل تأمل است و می توان گفت سهمی از حمل و نقل هوایی بین الملل ندارد!
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی راجع به سرانجام مناطق آزاد جدید اقتصادی توضیحاتی را ارائه داد.
ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار در محدوده منطقه آزاد با توجه به قوانین آسان میتواند زمینهساز رونق گردشگری وسرمایهگذاری و توسعه روابط تجاری، اقتصادی و بازرگانی با کشورهای مختلف و تسریع در جابجایی کالا و مسافر داخلی و خارجی شود.
ساخت شهر فرودگاهی حالا جنجال بهپا کرده است؛ گزارش ویدئویی تسنیم آخرین وضعیت این پروژه را که بهگفته موافقانش در راستای توسعه مکران راهبردی است و بهگفته مخالفانش برای فرودگاه فعلی مزاحمت ایجاد میکند، بررسی میکند.
شهر فرودگاهی چابهار؛ محور ترانزیت، قطب اقتصاد و جذابیت گردشگردی / اگر به چابهار رفته باشید، میدانید که برای پرواز به این سرزمین جادویی باید از طریق فرودگاه قدیمی کنارک در ۵۳کیلوکتری چابهار رفت و آمد کنید.
فرودگاههای همجوار و بدون اختلال پروازی در سنگاپور، تهران، دبی، همدان و … شهر فرودگاهی چابهار، هیچ فرودگاهی را از حیز انتفاع نمیاندازد.
موافقت سازمان هواپیمایی و رئیس مجلس با ادامه ساخت فرودگاه چابهار
احداث فرودگاه چابهار فرصتی استثنایی و بی نظیر برای توسعه و رشد سواحل مکران و مناطق همجوار است.
معاون منطقه آزاد چابهار گفت: با وسایل ناوبری امروزه فرودگاههایی با فواصل بسیار کوتاه چون فرودگاه آغاجری و پایگاه هوایی امیدیه و یا فرودگاه همدان و پایگاه هوایی نوژه در ۵ مایلی هم فعال هستند و مشکلی هم نیست!
فرمانده پایگاه دهم شکاری نیروی هوایی ارتش گفت: با ساخت فرودگاه جدید، به خاطر تزاحمی که ایجاد میشود پایگاه شکاری از حیز انتفاع میافتد و امکان پرواز جنگندهها و شکاریها برای برقراری امنیت هوایی منطقه وجود نخواهد داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان ساخت شهر فرودگاهی چابهار موضوعی مهم است که با توجه به اولویتی که رهبری برای توسعه دریا پایه میدانند، باید اجرا شود که آن را هم در مجلس پیگیری میکنیم.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، گفت: راه اندازی فرودگاه چابهار توسعه و پیشرفت اقتصادی منطقه را در همه زمینه ها به همراه دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه رؤسای کمیسیونهای مجلس، استاندار سیستان و بلوچستان و تعدادی از مسئولان محلی از محل احداث شهر فرودگاهی چابهار بازدید کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در سند آمایش سرزمین استان بر ساخت فرودگاه تاکید شده است، گفت: احداث فرودگاه چابهار موافقت سازمان امور فضایی کشور را دارد.
نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به جلساتی که با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس مجلس و استاندار سیستان و بلوچستان داشته است، گفت: تا پایان ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار با در نظر گرفتن ملاحظات فنی از پتانسیل فرودگاه فعلی (کنارک) استفاده میشود.
معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار تاکید کرد که در بسیاری از اسناد بالادستی میتوان الزام احداث شهر فرودگاهی چابهار را جستوجو کرد.